Ukendt bro

af Bent Hansen, 24/2 2023, 09:25 (575 dage siden)

Hej.

[image]

Billedet stammer fra Lokalhistorisk Arkiv i Herning, hvor det har nr. B37472.

Hvis du er enig med mig i, at der på broen ligger et smalspor, så fortsætter vi.

LHA Herning hat tekstet billedet: Brunkul Nr. Vium. Broen over Storå. 1930 – 1950.

Man fristes til at sige: Med mindre vi i Danmark har flere Nr. Vium og Storåer, ville LHA så bestemme sig. Nr. Vium eller Storå, thi brunkulslokaliteten Nr. Vium ligger ikke ved Storåen. Nr. Vium ligger ved Vorgod Å, der løber til Skjern Å. Storå løber igennem Ikast og Holstebro og kommer fra Kjærshovedgård.

Over Vorgod Å, men helt nede syd for Troldhede var der en bro for en brunkulsbane, men billedet ligner ikke denne bro.

Ved Storå var der en bro for Holstebroegnens Mergelselskabs bane fra Tvis Kloster Mergelleje. Broen ligner bare ikke broen her.

I forbifarten skal det så lige nævnes, at broen heller ikke ligner følgende andre smalsporbroer:
Ribeegnens Mergelselskab bro over Ribe Å eller
Vejen - Brørupselskabets bro over Kongeåen.

Der var naturligvis flere andre mindre broer for smalsporbaner, som heller ikke kan komme på tale.

Da alle foto af kendte broer ikke passer helt, hælder jeg til Idum - Råsted Mergelselskabs bane over Storåen fra Bur Mergelleje, selv om – eller måske netop fordi – jeg ikke har billeder af denne bro eller i øvrigt andre billeder fra selskabet. Data: Leje 042, Bur Mergelleje, der brugtes af flere selskaber. Det aktuelle her var Idum – Råsted Mergelsekskab med driftstid: 1920 – 21. Udkørt 36 798 m3. Idum har flere stavemåder.

Skulle du ligge inde med billeder af Idum – Råsted Mergelsekskabs bro over Storåen, må du gerne lægge det ud her. Måske kan vi så blive klogere? Også andre billeder fra Bur Mergeleje vil være velkomne. Fra lejet opererede følgende selskaber:
1912 - 17 Bur - Naur Mergelselskab
1917 Materiellet bortsolgt til brændselsproduktion under krigen.
1920 - 21 Idum - Råsted Mergelselskab
1921 - 21 Bur - Naur Mergelselskab II
1922 - 25 Gudum - Fabjerg - Resen Mergelselskab
1925 - 26 Ølby - Asp - Fausing Mergelselskab

I alt er der fra dette leje leveret 206 974 m³ mergel, der væsentligst er udkørt til afstande over 20 km. Kilde til sidste bemærkning: Hedeselskabets Tidsskrift 21.1927.

Mvh. BH.

NB. Bemærk mit forsinkede svar på Kurts sidste billede.

Ukendt bro

af Peter Andersen, Hedehusene, 24/2 2023, 17:17 (574 dage siden) @ Bent Hansen

Ca. 2 km sydøst for Vemb ligger en gård ved navn Nr. Vium. Lidt derfra går Lilleåen, som er et tilløb til Storåen, og som snor sig gennem en bred, fugtig dal.
Formentlig er det her en linje fra Bur Mergelleje har krydset åen. Men jeg har ikke noget kort over deres baner.

--
Peter Andersen

Ukendt bro

af Viktoria Skov, 24/2 2023, 18:15 (574 dage siden) @ Peter Andersen

Ca. 2 km sydøst for Vemb ligger en gård ved navn Nr. Vium. Lidt derfra går Lilleåen, som er et tilløb til Storåen, og som snor sig gennem en bred, fugtig dal.
Formentlig er det her en linje fra Bur Mergelleje har krydset åen. Men jeg har ikke noget kort over deres baner.

Kan det være her?
[image]
Forstørret med ortofoto og 0,5 m højdekurver ses en dæmning på den sydlige side.
[image]

Ud fra højdedata fra SDFE vil jeg anslå dæmningen til at være 2-3 m over vandet.

Datakilde: https://sdfikort.dk/spatialmap

Ukendt bro - sikkert lokaliseret?

af Bent Hansen, 26/2 2023, 09:32 (573 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Tak for svar.

Mit bud på billedbestemmelse var et rent skud uden bevis, dog ud fra en erkendelse af, at broen ikke kunne være nogen af de andre smalsporbærende broer i Danmark, og denne ved Bur havde jeg ikke billeder af. Ergo måtte det være den, der sås på billedet. En sådan bevisførelse holder ikke i Byretten, men det to indlæg på jernbanen.dk modsiger mig ikke.

Alligevel ser jeg gerne et bevisfoto af broen og også gerne billeder fra mergelbanerne omkring Bur.

Alle de billeder af smalsporbroer, jeg har gennemgået har alle vist korte broer med ganske få fag. Kun broen over Ribe Å havde mange fag, men den var ganske lav, hvor ”min” bro er højere. Som angivet i det ene svarindlæg to til tre meter høj. Det faktum tager jeg til indtægt for min teori.

Jeg bilder mig også ind, at Storåen her ved Vemb er bred nok til at kræve flere fag.

Også det andet (første) svar, der angiver en lokal gård kaldet Nr. Vium, er absolut kærkomment. Nu gætter jeg igen. Bag på det aktuelle billede har der stået Nr. Vium og Storå. Det er så grunden til, at billedet er gået til arkivet i Midtjylland, hvor der også lå et Nr. Vium, og da dette var knyttet til brunkullene, har arkivet arkiveret under brunkul. - Uden at skænke stedsangivelsen Storå en tanke!

Jeg er nu endnu mere overbevist om, at min bestemmelse, mergelbanebro for Idum – Råsted Mergelselskabs mergelbane fra Bur Mergelleje 1920 – 21, holder.

Det er nu ikke det eneste mergelbanebillede, arkivet har skrevet brunkul på. Et par andre ses her:
https://bentsbane.dk/tyske-militaerbanelokomotiver-i-danmark-efter-foerste-verdenskrig/
Søg på f. eks. Theut, men vent lige en måned, indtil jeg får opdateret siden.

Tager du ud for at se på sagerne, kan du komme forbi Skærum Mølle, hvor der er flere interessante museer, der dog sjældent har åbent. Her kan du ud over gamle bygninger også møde Per Kirkeby. Et teglværkmuseum er der formentlig også? Jeg fik kun kigget gennem vinduer, der trængte til pudsning. Måske er der noget om den lokale, elektriske teglværksbane på museet? Måske kan du gøre mig klogere efter et besøg i åbningstiden? Se:
https://bentsbane.dk/elektriske-lokomotiver-paa-danske-industribaner/
Søg på Skærum.

Mvh. BH.

Ukendt bro

af Krabsen, 26/2 2023, 09:34 (573 dage siden) @ Viktoria Skov

Forstørret med ortofoto og 0,5 m højdekurver ses en dæmning på den sydlige side.
[image]

Tror nu mere at det blot er en højdeforskel og en grøft mellem de to marker.

Der burde vel også være spor at se på nordsiden - om ikke andet, så forskel i afgrøden..

Avatar

Ukendt bro

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/2 2023, 11:44 (572 dage siden) @ Krabsen

Forstørret med ortofoto og 0,5 m højdekurver ses en dæmning på den sydlige side.
[image]


Tror nu mere at det blot er en højdeforskel og en grøft mellem de to marker.

Der burde vel også være spor at se på nordsiden - om ikke andet, så forskel i afgrøden..

Enig. Omvendt bør der ud fra trådfotoet at dømme være efterladt "broramper" på begge sider af åen og måske pæle ude i åen, ret langt op i tiden. Pælene har man næppe ofret krudt på at fjerne mens ramperne selvfølgelig kan være gravet væk. Så måske kan stedet med kidt ihærdig søgning i de mulige områder genfindes på 1954-luftfoto.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak