Perrontag Østerport spor 3-4

af Viktoria Skov, 21/2 2023, 21:47 (577 dage siden)

Jeg bemærkede at det gamle perrontag mellem spor 3 og 4 har et knæk i midten, som kunne antyde at spor 3 og 4 har været krummet med centerpunkt mod sydøst. Dette vil danne en S-kurve med kurven lige nord for perronerne.

Der må næsten være en historisk forklaring til dette knæk i taget.

Har I et bud på årsagen?

Avatar

Perrontag Østerport spor 3-4

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/2 2023, 00:07 (577 dage siden) @ Viktoria Skov

Jeg bemærkede at det gamle perrontag mellem spor 3 og 4 har et knæk i midten, som kunne antyde at spor 3 og 4 har været krummet med centerpunkt mod sydøst. Dette vil danne en S-kurve med kurven lige nord for perronerne.

Der må næsten være en historisk forklaring til dette knæk i taget.

Har I et bud på årsagen?

Måske. Her er foreløbig et lodfoto af fænomenet.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Perrontag Østerport spor 3-4

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/2 2023, 00:32 (577 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg bemærkede at det gamle perrontag mellem spor 3 og 4 har et knæk i midten, som kunne antyde at spor 3 og 4 har været krummet med centerpunkt mod sydøst. Dette vil danne en S-kurve med kurven lige nord for perronerne.

Der må næsten være en historisk forklaring til dette knæk i taget.

Har I et bud på årsagen?


Måske. Her er foreløbig et lodfoto af fænomenet.

[image]

Min hypotese er, at der er tale om en udvidelse af taget over spor 3/4, foretaget da der blev bygget tunnel under Oslo Plads.

Oprindeligt var der ingen perrontag på stationen, og da banen ikke var ført igennem til København H, var der omløbsspor ved perronerne, som det ses her ca. år 1900:
[image]

Det har således været det oprindelig sporforløb med omløbsspor, der til dels definerede tagenes bredde; her ved spor 1/2 under opførelse 5. aug. 1915:
[image]

Da tunnel under Oslo Plads bygges, ønsker man at skabe en overdækket passage fra perronen til indgangen til tunnelen og man "forlænger verden med brædder", så brugerne kan komme til og fra togene uden at blive alt for våde i regnvejr. Det ses her, at taget må være udvidet ved den lejlighed. Hvornår præcis dette er sket, ved jeg ikke, men tunnellens 1 etape er formentlig bygget i 1930'erne, da S-banen kom til. Det brede tag kan i hvert fald ses på lodfoto fra 1944. Tunnelen er senere forlænget ved broudvidelsen ca. 1960. Man kan i tunnelen se forskel på den oprindelige og senere del.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Perrontag Østerport spor 3-4

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/2 2023, 01:35 (577 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Morten Flindt Larsen, 22/2 2023, 01:53

Dette knæk: http://www5.kb.dk/images/billed/2010/okt/billeder/object250552/da/ ?
(Billedet er belagt med copyright).

M.v.h.
Niels

Det er et oprindeligt knæk fra 1915, tror jeg. De to perrontag har givetvis været ens, da de blev opført.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Veterantog kalenderDB Cargo

Jernbanebøger

Eventyrlige Rejseberetninger

Eventyrlige Rejseberetninger. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak