Avatar

Affotografering af ukendt sagsakt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/2 2023, 00:35 (660 dage siden)

Jeg er ved at rode lidt i den usorterede del af mit arkiv, hvor denne affotografering dukkede op. Jeg har (i modsætning til hvad jeg normalt gør) ikke noteret noget som helst om affotograferingen.

Sagsakten ligger i den pakke, der er gengivet nederst på siden. Men det er ingen hjælp, for den ukendte sagsakt er eneste affotografering fra den viste pakke. Hvad der ellers er i pakken, vides således ikke. Sagsakten har formentlig relation til et projekt, som er blevet gennemført i finansåret 1900-1901.

Jeg aner ikke, hvorfor jeg har affotograferet sagsakten. Umiddelbart synes den ikke at have relation til de strækninger, jeg normalt interesserer mig for (Randers-Aalborg, Himmerlandsbanerne, Viborg-Herning og Laurbjerg-Bramming). Men måske har jeg bare ikke kigget godt nok efter.

Kan Herreværelset se, hvor vi er henne?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

PS: Hvis jeg har stillet opgaven før, undskylder jeg ulejligheden.

[image]

[image]

Affotografering af ukendt sagsakt

af Henrik Høeg, 21/2 2023, 01:07 (660 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kunne være nedkørslen til havnen i Esbjerg

Avatar

Affotografering af ukendt sagsakt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/2 2023, 01:24 (660 dage siden) @ Henrik Høeg

[image]

Bingo!

Jeg har “selvfølgelig” affotograferet sagsakten, fordi vejunderføringen har relation til havnebanen i Esbjerg.

Tak for hjælpen.

Bedste hilsner

Thomas

Affotografering af ukendt sagsakt

af Jan K., 21/2 2023, 13:16 (659 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En 13,14 meter drejeskive... men hvorfor?? Ved et tømrerværksted?

Var det et projektforslag, eller lå der virkelig begge dele?


Ja, undskyld. Men jeg har kun boet i Esbjerg 62 år, så jeg ved ingenting! :-D

Affotografering af ukendt sagsakt

af Jens Bruun-Petersen, 21/2 2023, 15:25 (659 dage siden) @ Jan K.

Bemærk på den første plan: Togvejssignal med fire arme til regulering af udkørsel fra stationens fire hovedspor mod havnebanen. Lidt sydligere burde der så være et egentligt udkørselssignal.
På Henriks plan ses samme mast, nu med fire normale signalarme. Signalet er således nu blevet til et egentligt udkørselssignal, stadig med en arm for hvert hovedspor. Henrik - hvornår er din plan fra?

Den lille 13,14 m drejeskive er måske den oprindelige drejeskive fra 1874, der er genbrugt ved ombygningen af stationen i 1904. Senere sporplaner viser en 20 m drejeskive i stationens sydlige ende, dog med adgang fra nord og placeret lidt anderledes end den gamle. Måske i forbindelse med ombygninger omkring 1950 og bygning af viadukten over Darumvej?

Venlig hilsen
Jens

Affotografering af ukendt sagsakt

af Rasmus Rohde, 21/2 2023, 22:32 (659 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Det er et udkørselssignal på begge planer. Udkørselssignaler var indtil omkring 1930 magen til togvejssignaler.

Mvh
Rasmus

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak