Entreprenørlokomotiv med tipvogne ukendt sted

af Kurt D. Jensen, 18/2 2023, 20:50 (655 dage siden)

Hejsa,

Er der nogen som kan hjælpe med identifikation af dette fotografiske postkort? - bagsiden er blank - så der er desværre ingen hjælp at hente.

[image][image]


Med venlig hilsen

Kurt D. Jensen

Avatar

Entreprenørlokomotiv med tipvogne ukendt sted

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/2 2023, 23:00 (655 dage siden) @ Kurt D. Jensen

Hejsa,

Er der nogen som kan hjælpe med identifikation af dette fotografiske postkort? - bagsiden er blank - så der er desværre ingen hjælp at hente.

[image][image]


Med venlig hilsen

Kurt D. Jensen

Det er vist den berømte klap, der er gået ned....

Jeg er lige så blank som bagsiden.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Entreprenørlokomotiv med tipvogne ukendt sted (+3 fotos)

af Niels Munch, 19/2 2023, 07:41 (655 dage siden) @ Kurt D. Jensen

[image]

God fastelavns morgen,

Særpræget er den hjemmelavede øverste halvdel af baggavlen. Men andre synlige detajler, såsom "svirpet" i tagkanten, de forholdsvis store ovale vinduer i frontgavlen, det lave førerhusgulv og sidekassens udformning - samt konturen af et elliptisk fabriksskilt, leder tanken hen på et JUNG 10 hk lokomotiv.

Et sådant leveredes til Fåborg Sogns Mergelselskab - uden bagvæg - i 1911:

[image]
Jung 1636/1911 i Åstrup på vej fra Gørding station til Agerbæk mergelleje (foto i Aastrup Sognearkiv). Findes også i Vejrup Sognearkiv som B1031.

Data jf. Merte's Lieferliste: Jung D 1636/1911 10 PS - 3,67 t Bt 760 mm, 21.04.1911 Paul Cohrt, Aarhus. Sporvidden var vist rettelig 700 mm.

Senere lukkede man bagvæggen, der fik nogle ekstremt små "glugger", hvilket kan anes her:

[image]
Agerbæk Mergelleje. JUNG 1636/1911. Foto fra ca. 1913 (BH/IBK).

Den hjemmeflikkede bagvæg kan også anes på dette foto:

[image]
Vestjyllands Mergelselskab. Klåbygård Mergelleje. Overjordsmaskinen JUNG 1636/1911. Foto fra ca. 1921 - 26 (BH/IBK).

Bent Hansen behandler lokomotivet her: https://bentsbane.dk/10-hk-jung-lokomotiver/ - ligesom det kendes i Tommy's database.

Ved hvilket mergelarbejde og hvornår, Kurt's billede er fotograferet, må andre gisne om,

Bedste hilsener
Niels

Entreprenørlokomotiv med tipvogne ukendt sted (+3 fotos)

af Jens Bruun-Petersen, 19/2 2023, 22:08 (654 dage siden) @ Niels Munch

Det er i hvert fald muligt at bekræfte, at maskinen med den særprægede baggavl har kørt overjord i Klaabygaard. Vedlagte foto er fra omkring 1925. Overjordslokomotivet står helt ude i højre side. Vi beklager, at originalbilledet har en skade - så vi kan ikke studere landskabet.

[image]
Klaabygaard ca. 1925. (Samling Bent Silberbauer/kopi JBP)

Venlig hilsen
Jens

Entreprenørlokomotiv med tipvogne ukendt sted

af Bent Hansen, 19/2 2023, 11:15 (655 dage siden) @ Kurt D. Jensen

Hej.

Maskinen, der står ret alene med de af Niels nævnte kendetegn, er kun kendt fra Fåborg Sogn, Klåbygård og Rindum Mergellejer, men ingen af de steder forekommer det mig, at landskabet ligner? Jeg ser i baggrunden et farvand. En stor sø, en fjord eller måske Limfjorden? Hvorfor læsser toget jord op i en langstrakt dynge? En påbegyndt dæmning, et mergel- eller overjordsdepot? Et sådant ses på et meget lignende billede fra Melholt - Hou Mergelselskabab, men der deltog maskinen jo ikke. Her var der ellers Limfjord i nærheden, men vognene passer ikke, og fra stedet se billeder af andre fabrikater lokomotiver.

Navnlig Rindum har udlejet sine smalsporlokomotive, da de kun brugte dem til flytning af overjord lejlighedsvis, med der er ingen efterretninger om til hvem og hvor.

Mvh. BH.

Avatar

Entreprenørlokomotiv med tipvogne ukendt sted

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/2 2023, 11:24 (655 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Maskinen, der står ret alene med de af Niels nævnte kendetegn, er kun kendt fra Fåborg Sogn, Klåbygård og Rindum Mergellejer, men ingen af de steder forekommer det mig, at landskabet ligner? Jeg ser i baggrunden et farvand. En stor sø, en fjord eller måske Limfjorden? Hvorfor læsser toget jord op i en langstrakt dynge? En påbegyndt dæmning, et mergel- eller overjordsdepot? Et sådant ses på et meget lignende billede fra Melholt - Hou Mergelselskabab, men der deltog maskinen jo ikke. Her var der ellers Limfjord i nærheden, men vognene passer ikke, og fra stedet se billeder af andre fabrikater lokomotiver.

Navnlig Rindum har udlejet sine smalsporlokomotive, da de kun brugte dem til flytning af overjord lejlighedsvis, med der er ingen efterretninger om til hvem og hvor.

Mvh. BH.

Måske kan Kurt lokkes til at zoome ind på farvandet, som måske blot er en stor kornmark. Den slags kan snyde.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Entreprenørlokomotiv med tipvogne ukendt sted

af Kurt D. Jensen, 19/2 2023, 20:49 (654 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Ja, det kunne godt ligne et engområde eller mose.
[image][image][image]

Entreprenørlokomotiv med tipvogne ukendt sted

af Bent Hansen, 24/2 2023, 08:44 (650 dage siden) @ Kurt D. Jensen

Hej.

Lokomotivet er uden tvivl Jung 1636/1911. Trods bygget som stangvare, var der ikke andre i Danmark med lige netop dette udseende fra Jung. Så vidt, så godt.
Maskinen havde tre ejere:
1911 – 21 Mergelkørsel fra Agerbæk Mergelleje for Fåborg Sogns Mergelselskab.
1921 - 26 Overjordstransporter i Klåbygård Mergelleje for Vestjyllands Mergelforsyning.
1926 - 26 Overjordstransporter i Rindum Mergelleje for Vestjyllands Mergelforsyning.
1926 Ophug.
På billedet åbnes der et nyt leje, eller et leje afrømmes yderligere for udvidelse, idet der køres overjord op på en såkaldt tippe. Det kan være en af de tre ejeres lejer. Lokomotivet kan dog også være lejet ud til konkurrenter, men det ved jeg intet om. Fåborg Sogn var ikke ti år om at udkøre, men de lå stille i den dyre tid, hvor kullene fra 1917 var ubetalelige, Staten opfordrede ligefrem mergelselskaberne til at afhænde mergelmateriellet til tørve- og brunkulsindustrien. Først 1920 gjorde de sig færdige og solgte maskinen. Det er tænkeligt, at de havde lejet maskinen ud fra 1917, hvor brunkul og tørv efterspurgte maskiner. Også Vestjyllands Mergelforsyning lejede deres materiel ud, når de i ikke afrømmede, men jeg har ingen kontrakter på leje.
Da maskinen var lille, var det ikke noget stort, den udlejedes til. Næppe tørve-, brunkuls- eller mergeltransporter i stor stil, men måske nok lidt afrømning, der kunne klares på et par måneder.

Landskabet? Hvor i Danmark ser der sådan ud?

Mvh BH.

Veterantog kalender
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Jernbanebøger

Kjellerupbanen

Kjellerupbanen. Pris 390 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak