God fastelavns morgen,
Særpræget er den hjemmelavede øverste halvdel af baggavlen. Men andre synlige detajler, såsom "svirpet" i tagkanten, de forholdsvis store ovale vinduer i frontgavlen, det lave førerhusgulv og sidekassens udformning - samt konturen af et elliptisk fabriksskilt, leder tanken hen på et JUNG 10 hk lokomotiv.
Et sådant leveredes til Fåborg Sogns Mergelselskab - uden bagvæg - i 1911:
Jung 1636/1911 i Åstrup på vej fra Gørding station til Agerbæk mergelleje (foto i Aastrup Sognearkiv). Findes også i Vejrup Sognearkiv som B1031.
Data jf. Merte's Lieferliste: Jung D 1636/1911 10 PS - 3,67 t Bt 760 mm, 21.04.1911 Paul Cohrt, Aarhus. Sporvidden var vist rettelig 700 mm.
Senere lukkede man bagvæggen, der fik nogle ekstremt små "glugger", hvilket kan anes her:
Agerbæk Mergelleje. JUNG 1636/1911. Foto fra ca. 1913 (BH/IBK).
Den hjemmeflikkede bagvæg kan også anes på dette foto:
Vestjyllands Mergelselskab. Klåbygård Mergelleje. Overjordsmaskinen JUNG 1636/1911. Foto fra ca. 1921 - 26 (BH/IBK).
Bent Hansen behandler lokomotivet her: https://bentsbane.dk/10-hk-jung-lokomotiver/ - ligesom det kendes i Tommy's database.
Ved hvilket mergelarbejde og hvornår, Kurt's billede er fotograferet, må andre gisne om,
Bedste hilsener
Niels