Upper Douglas Cable Tramway

af HansA, 18/2 2023, 20:35 (647 dage siden)

God aften i forummet!
Jeg har to gange besøgt Isle of Man, nemlig i 1979, og i 1993, da Manx Electric Railway, Douglas-Laxey-Ramsey, fejrede sit 100-års jubilæum. Begge ture var arrangeret af Sporvejshistorisk Selskab.
De fleste med interesse for jernbaner og sporveje kender til hestesporvejen i Douglas, Manx Electric Railway, Snaefell Mountain Railway og den sidste ’rigtige’, dampdrevne strækning af Isle of Man Railways, Douglas-Port Erin. Men der har været andre spændende baner og sporveje på øen, og i det følgende vil jeg vise billeder af en bevaret vogn (eller måske snarere to?) fra kabelsporvejen Upper Douglas Cable Tramway.
Kabelsporvejens strækning var ca. 2 km lang og havde stigninger på op til 10%. Linien var hovedsagelig dobbeltsporet. Sporvidden var 914 mm, ligesom hestesporveje, som den havde sporforbindelse med, og Manx Electric Railway. Linien åbnede i 1896 og blev nedlagt i 1929. Meget mere om kabelsporvejens historie kan læses i de bøger, jeg har oplistet nedenfor, eller her. Der var tale om en kabelsporvej efter samme princip som de tre linier, som stadig er i daglig drift i San Francisco: Et kabel bevæger sig kontinuerligt i en kanal mellem køreskinnerne, og sporvognene griber fat i kablet og bliver trukket med - men slipper kablet, når de skal standse ved stoppesteder, for rødt osv. Også ned ad bakke holder vognene fast i kablet, så de ikke ’stikker af’ - og så hjælper de jo med til at trække andre vogne op ad bakke.
Efter at Upper Douglas Cable Tramway lukkede i 1929, blev to åbne vogne, nr. 72 og 73, solgt til brug som beboelse. I 1968 blev de to vogne købt af en gruppe entusiaster, som herefter gik i gang med at genopbygge en vogn af brugelige dele. Dette arbejde varede til 1976, hvor vognen kunne præsenteres i forbindelse med Douglas’ hestesporvejs 100-års jubilæum. Da vognen var bygget af dele fra to vogne, fik den nr. 72 i den ene ende, nr. 73 i den anden.

Da jeg besøgte Isle of Man i september 1993, var vogn 72/73 udstillet ved hestesporvejens endestation ved Victoria Pier, hvor jeg fik taget et par billeder af den. Og den kørte også en tur på hestesporvejen med særligt indbudte gæster, skubbet af en Landrover.
Jeg har læst, at vognen senere fik indbygget akkumulatorer og el-motorer, så den kunne køre selv. Nu opholder den sig på Jurby Transport Museum, som ligger i den nordvestlige ende af Isle of Man, et godt stykke fra Douglas.

[image]
Vogn 72/73 ved Viatoria Pier. Bag vognen ses bugten Douglas Bay og de hvide huse langs promenaden, hvor hestesporvejen kører.

[image]
Vogn 72/73 ved Viatoria Pier.

[image]
Vogn 72/73 på promenaden.

Kilder:
Stan Basnett & Keith Pearson: Double Century – the centenary story of two unique Manx tramways. 1996. ISBN 1 874422 17 6
F. K. Pearson: Cable Tram Days. 1977
F. K. Pearson: Isle of Man Tramways. David & Charles 1970

v.h.
HansA

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak