Og hvad har vi så her...
Hej.
Beklager ikke at kunne hjælpe. Om Bob har jeg i store træk følgende:
Hagans 20/1873. 17,2 m² kedel. 750 mm sporvidde. Maskinen kom først til Danmark omkring 1895. Her deltog den 1895 – 96 i anlæg af Svendborg - Nyborg Banen for Hoffmann & Gunnerson. 1897 anlæg af Ringe - Nyborg Banen for SFJ lejet af Hoffmann & Gunnerson. Så er der ikke skrevet ret meget i kedelbogen siden, men et par ejere har muligvis fra egen adresse begæret inspektion. Således: 1913 Såbye & Lerche. 1915 Chr. Hansen, hvor Holger Jørgensen har tilføjet sikkert i København. Så uden årstal Erik Bruun. Her kan jeg tilføje, at Erik Bruun blandt andet arbejdede på Midtbanen på Hornsherred ved Frederikssund. I 1925 mener Holger, at Bob var ved udvidelse af Padborg Station for Carl Nielsen. Hans bestemmelse burde været ud fra et foto, da der næppe stod noget i kedelbogen. Til gengæld stod maskinen ikke i Padborg, blandt det materiel Carl Nielsen henstillede her efter arbejdets udførelse, men han havde nok 1927 sendt maskinen på sporlægning på Midtsjællandsbanen ved Hvalsø mellem Frederikssund og Hvalsø. Det aktuelle billede viser dog ikke sporlægning. 1928 blev Bob solgt til ophug. Hvad tøjet angår skal vi nok næppe til Padborg, men eller er der ikke nogen hjælp, med mindre, at nogen ligger inden med noget, der ligner. Vi har jo landskabet at gå efter – og nogle af personerne. I kødranden ses en mand i sort med urkæde, men uden skovl.
Mvh. BH.