"Hitlers tyske flygtninge i Danmark"
Størstedelen af de tyske flygtninge ankom til Danmark af søvejen, evakueret fra Østpreussen - (Memel, Gotenhafen/Danzig, Hela, det hele ofte benævnt som "Kurland") under artilleridække fra Krigsmarinens store enheder som Prinz Eugen, krydserne Nürnberg og Leipzig m. fl. De lå alle tre lå i Danmark ved kapitulationen den 5. maj 1945, de to første i Frihavnen og den sidste i Aabenraa.
Ser man i de tilgængelige dokumenter fra Frihavnen (”Marineausrüstungsstelle Kopenhagen” (MAS)) vil man konstatere, at der i den sidste måneds tid ustandselig ankom de meget store såkaldte "Lazaret- und Verwundetentransport Schiffe” (Hospitalsskibe) og udlossede flygtninge, soldater og sårede. De døde havde fået en "nødbegravelse" til søs (stukket i en sæk, et par ord og sænket i havet under fart og helst når det var mørkt/nat for at undgå problemer med familie eller soldaterkammerater). Disse ”Lazaret- und Verwundetentransport Schiffe” var ombyggede tidligere ocengående passagerskibe (Hapag-Lloyd, Deutsche Ostafrika Linie m. fl.), der før krigen sejlede Amerika, Østafrika, Sydamerika eller Asien. Altså på omkring 10 - 15.000 tons. De kunne let hver tage 4- 5 tusinde flygtninge og sårede pr. tur.
Ved krigens slutning rummede MAS (Frihavnen) ca. 80.000 flygtninge, raske, sårede og døende. Hovedparten af disse blev efter krigen transporteret i flygtningetog til bl.a. Oksbøllejren.
Da de store enheder skulle være sejlklare, (under damp) stillede DSB et antal litra G godstogslokomotiver til rådighed, i hvert tilfælde underskrevet en lejekontrakt og betalt af MAS via "clearingkontoen".
Herunder et billede af "General San Martin" i Frihavnen ved krigens slutning.
Herunder et billede af "Berlin" rendt på grund i Østersøen.
Vil man læse om DSB udlejning af litra G mv. findes det i udgivelsen "Det ´en tysker" fra Banebøger 2018, ISBN 978 87 91434-50X
Mvh
Steffen Dresler