Ud at køre med de små motorvogne i København 1930.

af Georg Schmidt, 9/2 2023, 14:02 (671 dage siden)

Gamle kørselsfordelinger siger noget om driften og om lokopersonalets dagligdag.
Kigger vi på motorvognene var der i 1930 ved maskindepot Østerbro (Kk) foruden 5 O og 2 G-maskiner i tur også stationeret 3 MA, 8 ME, 3 MF og 6 ML motorvogne. Motormateriellet kørte for ML-vognenes vedkommende på vest/nordvest, sjællandske Midtbane samt på Veddebanen og mest kørt af motorførere fra Roskilde og Næstved maskindepoter..
De små motorvogne var i køreplanen af 1/10 1930 indsat i den københavnske nærtrafik på linierne Frederiksberg-Hellerup, Frederiksberg-Vanløse-Ballerup-Måløv og København-Roskilde. Der var 13 Østerbro motorførere i motorturen.
Motorvognstogenes oprangering var for pendeltogene mellem Frederiksberg og Vanløses vedkommende 2MF-vogne. På de øvrige strækninger var det MA+ME eller 2 ME med mellemvogne efter behov.
Motorførernes ture var sammensat på den måde, at 5 turdage var det udelukkende kørsel Frederiksberg-Hellerup og på 2 turdage udelukkende Frederiksberg-Vanløse. Derudover var der ture på de lidt længere strækninger. På en tur mødte mtf klokken 3.58 på Frederiksberg og derfra kørte han materieltog 1101 til Ballerup. Fra Ballerup gik turen med første morgentog 1102 til Valby og tilbage til Måløv med tomt tog 1103. Fra Måløv med tog 1104 til Østerbro, derfra videre med tomt tog 1409 til Hellerup og derpå to omgange Frederiksberg og til slut tomt tog tilbage til Østerbro hvor motorvognene skulle til eftersyn med tjeneste slut kl. 10.35.
På en anden tur mødte mtf på Kh klokken 22.30 og kørte en dobbelttur til Ballerup og herefter sidste tog til Roskilde hvor han overnattede. Mødetid næste morgen kl. 4.15 og køre første morgentog til Østerbro (tog 1060). derefter videre til Hellerup med tomtog 1401 for at være klar til tog 4 til Frederiksberg kl. 6.29. Videre med togene 9 og 10 med tjeneste slut på Frederiksberg kl. 7.55.
I 1930 var dampen dog stadig den mest dominerende trækkraft i den københavnske nærtrafik med 21 O, 15 S og et mindre antal G-maskiner samt nogle C og K til at klare trafikken fra depoterne Helsingør, Østerbro og Gb.
Tiden op mod S-togene er spændende med mange forandringer som Ydre godsbane, tilkomst af Lersøen og ombygning af Vanløse. Det har været et stort arbejde for planlæggerne at får dette kæmpe sydtem til at køre.
[image]
Fra tjkpl 1 C af 1/10 1930. Tog 2568 fremført af Østerbro G-maskine. Tog 2644 fremført af rangermaskine (F'er) Lersøen II.
[image]
Fra tjkpl 1 B af 1/10 1930.
[image]
Fra tjkpl 1 B af 1/10 1930
[image]
Fra tjkpl 1 A af 1/10 1930.
[image]
Fra tjkpl 1 A af 1/10 1930. Tog 120,122 og 124 fremført af O-maskine.
[image]
M v h
Georg

Ud at køre med de små motorvogne i København 1930.

af Niels Munch, 9/2 2023, 15:18 (671 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Niels Munch, 9/2 2023, 16:04

Kære Georg,

Spændende læsning, tak!

[image]
Nørrebro Station. Carl Stenders Kunstforlag. KB Fotosamling - Id: DT003088.tif.

ME-tog med centralkobling og mellemvogn (litra FD).

M.v.h.
Niels

Avatar

Ud at køre med de små motorvogne i København 1930.

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/2 2023, 15:42 (671 dage siden) @ Georg Schmidt

Kære Georg,

Spændende læsning, tak!

[image]

Her holder et tog på København H ved Banegårdspladsen.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ud at køre med de små motorvogne i København 1930.

af Georg Schmidt, 14/2 2023, 22:43 (666 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg skrev lidt om kørslen omkring 1930 med de små motorvogne i københavnsområdet i det forrige indslag.
Hermed lidt om kørslen i 1925-26 lige før motorvognenes tid og lidt om rangermaskinerne. Kilderne er togplaner, tjkpl og gamle kørselsfordelinger.
Frederiksberg havde i 1925-26 tre rangermaskiner, der alle blev udsendt/indsendt som det jo hed fra og til Godsbanegården en gang i døgnet.
Frederiksberg 1. rangermaskine en F'er der var på Fb hele døgnet blev udvekslet med Gb i de tidlige morgentimer. Maskinen begyndte dagen med et par ture til Frederiksberg gasværk. Senere to ture til Glostrup samt almindeligt rangerarbejde.
Frederiksberg 2, rangermaskine var en Hs der sikkert har udført det meste rangerarbejde på Frederiksberg i løbet af dagen.
Frederiksberg 3. rangermaskine var den såkaldte Vanløsemaskine, der ankom om morgenen i forspand med Nørrebros F'er i tog 2561. F-maskinen fortsatte til Nørrebro og 3. maskine der var en lille N-maskine ( Gb havde på den tid 186 og 188) fremførte herefter 11-13 togpar til Vanløse i løbet af dagen. Sidste tog fra Vanløse var tog 298 med ankomst Fb 0.10 hvorefter N-maskinen kørte mod Gb i forspand med 2. maskine Hs'eren i tog 2596.
Der var 1 togstamme i omløb i togene til Vanløse med oprangering: N loko CF-EA i alt 5 aksler med kun III klasse og CF skulle være med toilet og skruebremse. Alle tog med togart "B" 45/kmt. Frederiksberg kunne forstærke togene efter behov.
Nørrebros F-maskine rangerede og fremførte i dagens løb 3 togpar med gods mellem Nørrebro og Frederiksberg. Retur til Gb med godstog 2560. Fra 1/10 1926 fik Nørrebro leveret F'eren fra Østerbro depot via forbindelsesbanen.
Østerbro havde to F-maskiner i rangerturen. Den ene kørte på godspladsen hele døgnet og den anden der var benævnt Larsens Plads kørte også nogle forbindelsestog mellem Kh og Frihavnen hvor oprangeringen var F- EA-AA-CN, og en svensk sovevogn kunne også forekomme på et par afgange.
Pendeltogene mellem Nørrebro og Hellerup var fremført af O-maskiner fra Østerbro maskindepot 17 tur hvor de 8 maskiner kørte Vedbæk, Rungsted, Lyngby, Helsingør og Nørrebro-Hellerup. Oprangeringen i disse tog var O- BF-CF-E med II og III klasse og togart H P 70 km/t, Nørrebro kunne forstærke togene efter behov.
Der var godt gang i O-maskinerne i 1926. De to S-maskiner 721 og 722 var stadig i Korsør. Af O-maskiner havde GB 20 i tur og 2 i reserve, Østerbro 8 i tur, Næstved 3 til Midtbanen og 3 var udlånt til 2. distrikt.
[image]
Fra Tjkpl 1A af 15/5 1926 bemærk tog 2561.
M v h
Georg

Ud at køre med de små motorvogne i København 1930.

af Steffen Dresler, 15/2 2023, 09:37 (665 dage siden) @ Georg Schmidt

Godmorgen

Tillader mig at komme med et lille supplement til Georg Schmidts to dejlige informationer.

Først tak til Georg Schmidt for den gode og togtekniske indføring i trafikken omkring København i slutningen af 1920´erne og begyndelsen af 1930´erne. Altså før S-toget ”ødelagde” det hele i 1934.

Der var nok ikke mange der vidste, at ellers lokomotiver for rangertjenesten blev anvendt i den udstrækning som de gjorde, som togmaskiner rundt om Københavns forskellige stationer. Og en lille pudsighed med at der anvendtes tidligere Kalvehavebane N-maskiner mellem Vanløse og Frederiksberg og selvfølgelig hér som togmaskine i passagertrafikken, hvad de jo oprindeligt også var anskaffede for.

Når man ser på kort over jernbanerne i København især før 1920 med den endelige nedlæggelse af station 2 på den gamle oprindelige banegård ved Gyldenløvesgade/Søerne, forstår man godt de frustrationer der var, ved at skulle lukke København af for øst/vestgående vejtrafik flere gange i timen, når bl.a. Nordbanetogene og de talrige godstog passerede strækningerne næsten nord/syd gennem Nørrebro mv.

Jeg har vedhæftet ”Meddelelser fra Generaldirektoratet nr. 126/1930”, der beordrer nedlæggelse af et antal banestykker og heraf kommende ændringer. Ganske interessant hvor sent (alt relativt) det egentligt skete.

[image]

Hvis man i dag ved selvsyn vil opleve, gå eller cykle, hele strækningen, kan man med fordel tage S-toget til Ryparken station. Herfra gå langs banen på den vestlige (kolonihave siden) side til Bispebjerg, skifte til den østlige side og gå langs cykel- og gangstierne over ”den røde plads” ved Nørrebro remise og fortsætte gennem Nørrebroparken og ende ved Frederiksbergcenteret, her se den oprindelige Frederiksberg station.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Avatar

Ud at køre med de små motorvogne i København 1930.

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/2 2023, 11:18 (665 dage siden) @ Steffen Dresler

Godmorgen

Tillader mig at komme med et lille supplement til Georg Schmidts to dejlige informationer.

Først tak til Georg Schmidt for den gode og togtekniske indføring i trafikken omkring København i slutningen af 1920´erne og begyndelsen af 1930´erne. Altså før S-toget ”ødelagde” det hele i 1934.

Der var nok ikke mange der vidste, at ellers lokomotiver for rangertjenesten blev anvendt i den udstrækning som de gjorde, som togmaskiner rundt om Københavns forskellige stationer. Og en lille pudsighed med at der anvendtes tidligere Kalvehavebane N-maskiner mellem Vanløse og Frederiksberg og selvfølgelig hér som togmaskine i passagertrafikken, hvad de jo oprindeligt også var anskaffede for.

Når man ser på kort over jernbanerne i København især før 1920 med den endelige nedlæggelse af station 2 på den gamle oprindelige banegård ved Gyldenløvesgade/Søerne, forstår man godt de frustrationer der var, ved at skulle lukke København af for øst/vestgående vejtrafik flere gange i timen, når bl.a. Nordbanetogene og de talrige godstog passerede strækningerne næsten nord/syd gennem Nørrebro mv.

Jeg har vedhæftet ”Meddelelser fra Generaldirektoratet nr. 126/1930”, der beordrer nedlæggelse af et antal banestykker og heraf kommende ændringer. Ganske interessant hvor sent (alt relativt) det egentligt skete.

[image]

Hvis man i dag ved selvsyn vil opleve, gå eller cykle, hele strækningen, kan man med fordel tage S-toget til Ryparken station. Herfra gå langs banen på den vestlige (kolonihave siden) side til Bispebjerg, skifte til den østlige side og gå langs cykel- og gangstierne over ”den røde plads” ved Nørrebro remise og fortsætte gennem Nørrebroparken og ende ved Frederiksbergcenteret, her se den oprindelige Frederiksberg station.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Jeg er især fascineret af, at der har kørt N-maskiner mellem Frederiksberg og Vanløse, og så med persontog (duk!).

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ud at køre med de små motorvogne i København 1930.

af Georg Schmidt, 19/2 2023, 23:40 (661 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak til Steff og UTJ for supplerende. Godt man har bevaret så mange jernbanearealer som grønne områder f. eks. Nørrebroparken.
Herunder nogle billeder fra Frederiksberg station.
[image]
Den 21/9 1976 var jeg på tur med S-toget til både Klampenborg og Frederiksberg som ses her.

[image]
Her ser vi mod vest mod Vanløse.

[image]
Her et udsnit der viser signalerne lidt bedre.

[image]
Her fra en tidligere tur i 1972 med MM 732 på Frederiksberg linie F

[image]
Her må jeg have stået ved Howitzvej ved depotsporet der jo er et stykke af den gamle linie mod Vigerslev.
Sjovt at tænke sig at for omkring 100 år siden kørte der G-maskine godstog her forbi på vej mod Roskilde. Østerbro Maskindepot havde en godstur med G-maskine Fra Østerbro over Nørrebro-Frederiksberg-Vigerslev til Roskilde og tilbage samme vej. Det gik så med 25 km/t fra Nørrebro til Frederiksberg og lidt hurtigere på den øvrige del af turen.

[image]
Her står jeg i en anden position ved depotsporet på Frederiksberg med formentlig fotoretning mod vest.

[image]
Her Frederiksberg fra gadesiden hvor der jo ser ganske anderledes ud i dag.
M v h
Georg

Ud at køre med de små motorvogne i København 1930.

af UTJ, 15/2 2023, 09:49 (665 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg nævner togene i Rystevognsbogen, side 29.

--
ئۇلغىك

Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.

Læs mere
Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak