Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af Svend, Storkøbenhavn, 1/4 2013, 00:15 (4295 dage siden)

I forbindelse med anskaffelsen af MA-lyntogene i 1963 ønskede DSB at sammenligne togets køreegenskaber med S-togenes, muligvis for at indsætte moderne dieseltogsæt på nogle af de (endnu) ikke elektrificerede strækninger omkring København. Den 1. april 1963 var der indsat et MA-lyntogssæt på linje F og her ses toget holde i Hellerup spor 5 efter at være ankommet fra Frederiksberg.

[image]Hellerup den 1. april 1963 ©HBDS

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af re20000, 1/4 2013, 01:09 (4295 dage siden) @ Svend

Ka jeg godt huske. Skulle de ikke køre uden stop Hellerup - Nørrebro og Nørrebro-Vanløse i myldretiden?

Nold

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af Jens MO-Møller, 1/4 2013, 01:21 (4295 dage siden) @ Svend

Jeg kan godt huske disse prøvekørsler og specielt gen.dir. Skov var begejstret for tanken; han havde endvidere i samarbejde med chefen for maskinafdelingen og en håndfuld visionære ingeniører fra "inderkredsen" samt et par eksterne fra flere tyske firmaer, en plan om at udskifte transmissionen i MO-vognene med et moderne dieselhydraulisk aggregat, bestående af een 8-cyl. dieselmotor med tilhørende momentomformer og gearkasse mm. I forb. med en evt. ombygning, var det planen at udskifte M-bogien på MO med en drivbogie meget lig den der var på MA-lyntogene. De tiloversblevne M-bogier med dieselmotorer og hele udstyret fra MO-vognene skulle så anvendes som rangermaskiner, påbygget en passende vognkasse, som Scandia var meget langt med i projektfasen, men på grund af indbyrdes uenighed i maskinafdelingen om navnlig udformningen af denne vognkasse, blev projektet ikke til noget.

Venlig hilsen
Jens Møller

Avatar

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/4 2013, 09:04 (4295 dage siden) @ Svend

[image]Hellerup den 1. april 1963 ©HBDS

Er det iøvrigt ikke lige det sæt som faktisk er bevaret og har "tøffet" rundt på Fyn her i påsken?

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af UTJ, 1/4 2013, 09:30 (4295 dage siden) @ Jens MO-Møller

Man havde faktisk tænkt på en el-udgave til den kommende elektrificering af Nordbanen til Hillerød. Togene skulle udelukkende have 1. klasse og særligt anretterrum i det lidt for store motorrum i den ekeltrificerede udgave af motorvognen. Anretterrummet var tænkt til servicering af de rejsende med morgenmad under turen mellem Hillerød, Birkerød og Østerport som var tænkt som eneste stop på ven ind til byen.

Tanken blev opgivet da fagforeningerne i stedet villle have en danskbygget almueudgave, som også kunne betjene vestegnens kommende arbejder- og bistandshjælpsbebyggelser. Grosserertoget blev derved reduceret til nogle modificerede styrevogne uden serveringsmulighed.

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af UTJ, 1/4 2013, 09:56 (4295 dage siden) @ Nomisdk

BS 480.......

Avatar

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af ove, Struer, 1/4 2013, 11:35 (4295 dage siden) @ Svend

Kunne man ikke prøve det igen med IC4? Så kunne de da blive brugt til noget nyttigt. :-)

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 1/4 2013, 11:36 (4295 dage siden) @ UTJ

Det er en fantastisk historie. Man skulle næsten tro at det er første april.

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af UTJ, 1/4 2013, 12:03 (4295 dage siden) @ ove

Kunne man ikke prøve det igen med IC4? Så kunne de da blive brugt til noget nyttigt. :-)

Det må da være en aprilsnar, for IC4 kan vel egentlig ikke rokke sig ud af flækken uden diverse medfølgende håndværkere.

Men oplevelsen med den nye weekendkøreplan i går på S-banen kunne det gå an med IC4. Man følte sig hensat til en mærkelig blanding af besættelsen med reduceret køreplan og Nordkorea med massiv misinformation om at der kørte tog hvert 10. minut, men intet kom. Bevares, der var personpåkørsel, men det udtalte passede absolut ikke til virkeligheden.....

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af Lars, 1/4 2013, 12:24 (4295 dage siden) @ Erik Olsen

Det er en fantastisk historie. Man skulle næsten tro at det er første april.

Ja, den tanke sad jeg også med, men virkeligheden overgår jo ofte fantasien...

Avatar

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/4 2013, 12:41 (4295 dage siden) @ Nomisdk

Ja, og den sidder i den anden ende af sættet. Det var den her vi gik og skubbede rundt på ude på CVK for nogle uger siden:
[image]
og den kører rundt på Fyn i disse dage.

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af KimC, 1/4 2013, 13:27 (4295 dage siden) @ UTJ

Man havde faktisk tænkt på en el-udgave til den kommende elektrificering af Nordbanen til Hillerød. Togene skulle udelukkende have 1. klasse og særligt anretterrum i det lidt for store motorrum i den ekeltrificerede udgave af motorvognen. Anretterrummet var tænkt til servicering af de rejsende med morgenmad under turen mellem Hillerød, Birkerød og Østerport som var tænkt som eneste stop på ven ind til byen.

Tanken blev opgivet da fagforeningerne i stedet villle have en danskbygget almueudgave, som også kunne betjene vestegnens kommende arbejder- og bistandshjælpsbebyggelser. Grosserertoget blev derved reduceret til nogle modificerede styrevogne uden serveringsmulighed.

Efter at MA blev taget ud af driften, har jeg hørt at der var planer om at indrette dem til eksport af frysegods. Vognene er jo ganske godt isolerede, og klimaanlægget skulle bare stilles til en noget lavere temperatur. Hjælpemaskinen sørger for stabilt el til at holde godset koldt, togene var i kraft af deres TEE rødder godt stillet mht til godkendelse i Europa.
Det blev desværre ikke til noget, men jeg gad da godt have set et hvidmalet MA tog med Interfrigo logo.

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af Jesper Reinfeldt, 1/4 2013, 16:09 (4295 dage siden) @ Jens MO-Møller

I flg. andre kilder skulle de udstyres med en 3 3/4 cyl. Mix & Fix motor med overliggende knastaksel og direkte indsprøjtning, system Cloc.
Hilsen
Jesper

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af Jens MO-Møller, 1/4 2013, 19:52 (4295 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Den 3/4 cylinder var kun tænkt som hjælp til at forøge accelerationen under spidsbelastninger!

venlig hilsen
Jens Møller

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af Flemming Jakielski, Rødovre, 1/4 2013, 20:55 (4295 dage siden) @ Svend

I forbindelse med anskaffelsen af MA-lyntogene i 1963 ønskede DSB at sammenligne togets køreegenskaber med S-togenes, muligvis for at indsætte moderne dieseltogsæt på nogle af de (endnu) ikke elektrificerede strækninger omkring København. Den 1. april 1963 var der indsat et MA-lyntogssæt på linje F og her ses toget holde i Hellerup spor 5 efter at være ankommet fra Frederiksberg.

[image]Hellerup den 1. april 1963 ©HBDS

Ham den uvidende, der skriver dette, vil egentlig gerne vide, hvor toget blev "gemt" fra 1/4 1963 til endelig levering maj 1963 ;-)

(men ellers som sædvanligt et godt billede fra Holgers side )

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af Svend, Storkøbenhavn, 1/4 2013, 21:06 (4295 dage siden) @ Flemming Jakielski

Så, så min gode Jakielski. Nu synes jeg at De begynder at hænge dem i ubetydelige detaljer, som De forøvrigt er alt for ung til at vide noget som helst om. Forøvrigt er det højst upassende at drage ældre kollegers viden og udsagn i tvivl. Hvad De i øvrigt har hørt fra Deres farfars side om tidspunkter for Ma-lyntogenes levering, skal De ikke hæfte Dem for meget ved; han har sikkert husket forkert.

Og hvis De endelig vil vide det, var toget naturligvis hjemmehørende på Mdt Av i den bemeldte periode, da det jo - som det tydeligt er beskrevet - blev indsat på S-banen.

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 1/4 2013, 21:42 (4294 dage siden) @ Svend

Nu synes jeg at De begynder at hænge dem i ubetydelige detaljer, som De forøvrigt er alt for ung til at vide noget som helst om. Forøvrigt er det højst upassende at drage ældre kollegers viden og udsagn i tvivl.

Ligesom alt (efterhånden) er tilladt i en aprilsnar, er alt også tilladt i afsløring af sådanne - altså også at drage andres udsag i tvivl, uanset om de pågældende skulle være ældre eller yngre.

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af UTJ, 1/4 2013, 22:29 (4294 dage siden) @ Erik Olsen

Læg mærke til at træerne den 1. april 1963 var fuldt udsprunget. Vi er dermed også vidne til en lokal klimaforandring i Hellerup dette år. Det burde nutidens klimaforskere hellere bruge nogle kræfter på at forklare. Måske var der usædvanligt meget CO2 i luften og måske ganske mange uisolerede huse i området.

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af Lars, 1/4 2013, 22:45 (4294 dage siden) @ UTJ

Læg mærke til at træerne den 1. april 1963 var fuldt udsprunget. Vi er dermed også vidne til en lokal klimaforandring i Hellerup dette år. Det burde nutidens klimaforskere hellere bruge nogle kræfter på at forklare. Måske var der usædvanligt meget CO2 i luften og måske ganske mange uisolerede huse i området.

Foråret i 1963 var nok bare bedre end det, vi har i år ;-)

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af Svend, Storkøbenhavn, 2/4 2013, 00:24 (4294 dage siden) @ Lars
redigeret af Svend, 2/4 2013, 01:17

Vejret og alt andet var bedre - og kvinderne yngre - i gamle dage :-D

Forsøgskørsel på S-banen i dag for 50 år siden

af Svend, Storkøbenhavn, 2/4 2013, 00:28 (4294 dage siden) @ Erik Olsen

Ligesom alt (efterhånden) er tilladt i en aprilsnar, er alt også tilladt i afsløring af sådanne - altså også at drage andres udsag i tvivl, uanset om de pågældende skulle være ældre eller yngre.

Ham Flemming, den spasmager .... han skal bare have noget røg. Det fortjener han, især når man oplever, hvad der kan komme den anden vej .....:-D :-D

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak