Nogle elementære spørgsmål om daglyssignaler

af esni, Frederikssund, 23/1 2023, 18:29 (681 dage siden) @ kka-dk

Hvornår begyndte man at opstille disse i Danmark?
Forudsatte de 1912 anlæg eller nyere?


Nej, der er flere eksempler på daglyssignaler opsat (typisk på et senere tidspunkt) i forbindelse med ældre rent mekaniske anlæg. Se eksempelvis her.

Hvorfor fortsatte man med at opstille armsignaler sideløbende med at man opsatte daglyssignalerne?


Trådtrækkets længde til armsignaler satte også visse begrænsninger, hvilket blev endnu mere aktuelt med øgede hastigtigheder og dermed øgede krav til forsignalering. Der er enkelte eksempler på fremskudte daglyssignaler på stationer, hvor I- og evt. U-signaler var armsignaler.

Men blev armsignalerne i forbindelse med 1912/46 anlæggene ikke betjent elektriskt - dvs uden andet kabeltræk end fra drevet ved foden af masten og så op til signalarmene?

Jeg husker i hvert fald ingen trådtræk fra Charlottenlunds nordlige I signal og indtil stationen - og jeg har brugt mange timer på vej hjem fra skole på at vente fra kør i gennem blev sat og til toget kom

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak