Nykøbing Mors 2022
Så nåede vi endestationen i Nykøbing Mors, hvor kun ekspeditionsbygningen ved det tidligere færgeleje er tilbage.
Det var samtidig de sidste af mine 2022 stationsbilleder - og nu truer allerede en ny sæson...
--
Så nåede vi endestationen i Nykøbing Mors, hvor kun ekspeditionsbygningen ved det tidligere færgeleje er tilbage.
Det var samtidig de sidste af mine 2022 stationsbilleder - og nu truer allerede en ny sæson...
--
Stationen i Nykøbing Mors kan måske for mange synes at ende helt blindt og også være unyttig. Men der MÅ jo have været jernbaner på Mors, i og med en Jernbanefærgeoverfart og ovenikøbet med kendte på ruten, bl.a. MF MORSØ og dampfærgen DF GLYNGØRE (ex. DF HÄLSINGBORG).
Prøv engang at ”Google” Nykøbing Mors og ændre kortet til et luftfoto og vælg så ”1954”. Så kan man tydelig se hvor jernbanen, om end ikke lang, så lå, ret stort spormæssigt rangerareal.
Men, synes jeg, køb/anskaf/lån bedst af alt BOGEN, der fortæller det hele, illustreret med masser af billeder og kort:
”Med toget til Glyngøre og Nykøbing Mors” af Mogens Duus, BB 2009, ISVBN 978-87-91434-211.
Den er jo næsten ”et must” og ikke bare en af de talrige monografier. Her er der mere en ”suppe, steg og is” og "Edmonsonske billetter"!!
God læsning og interessant jernbanehistorie.
Bedste hilsener
Steff
Det store træklodser, det er vel ikke tidt. træ sveller fra jernbaneskinner?
Eller er de lidt for store til at være træ sveller? ( ses på sidste billede )
Formentlig bolværkstræ
--
ئۇلغىك
Et udsnit af et postkort:
Stenders Forlag - Farvefoto - Copyright - Nr. 49 618/13. Kortet er ikke postgået. Arkiv: T. Rithmester
--
Med venlig hilsen
Thomas Rithmester
Ja, der var jo planer om en statsbane fra Nykøbing over Vilsund og Thisted til den planlagte havn i Hanstholm.
Banen nåede faktisk at blive påbegyndt, og man ser tydeligt jordarbejdet vest for Nykøbing, hvor traceen går i en bue mod vest-nordvest et par km. Så blev projektet stoppet, og mere jernbane fik Mors aldrig :)