Nogle elementære spørgsmål om daglyssignaler

af esni, Frederikssund, 21/1 2023, 11:26 (683 dage siden)

Hvornår begyndte man at opstille disse i Danmark?
Forudsatte de 1912 anlæg eller nyere?
Hvorfor fortsatte man med at opstille armsignaler sideløbende med at man opsatte daglyssignalerne?

--
Eskild

Avatar

Nogle elementære spørgsmål om daglyssignaler

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/1 2023, 13:08 (683 dage siden) @ esni

I 1930, så vidt jeg husker.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Nogle elementære spørgsmål om daglyssignaler

af Anders ⌂, Copenhagen, 21/1 2023, 13:56 (683 dage siden) @ esni

Ja med elektromekaninske anlæg 1912

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Nogle elementære spørgsmål om daglyssignaler

af kka-dk, 23/1 2023, 12:27 (681 dage siden) @ esni

Hvornår begyndte man at opstille disse i Danmark?
Forudsatte de 1912 anlæg eller nyere?

Nej, der er flere eksempler på daglyssignaler opsat (typisk på et senere tidspunkt) i forbindelse med ældre rent mekaniske anlæg. Se eksempelvis her.

Hvorfor fortsatte man med at opstille armsignaler sideløbende med at man opsatte daglyssignalerne?

Den helt store udbredelse fik daglyssignalerne i forbindelse med etableringen af S-banen, hvor armsignaler ville konflikte med kørestrømsanlægget, både fysisk og synlighedsmæssigt. Også på de paralleltløbende strækninger, eksempelvis Kystbanen.

Men armsignaler var stadig "default" indtil indførslen af rene relæanlæg, undtagen hvor fysiske forhold eller synlighed nødvendiggjorde daglyssignaler, eksempelvis på broer (f.eks. mellemblokken på Lillebæltsbroen). Man skal nok heller ikke undervurdere en vis træghed i omstillingsparatheden i den daværende signaltjeneste før besættelsen og før Wessel Hansens tid.

Trådtrækkets længde til armsignaler satte også visse begrænsninger, hvilket blev endnu mere aktuelt med øgede hastigtigheder og dermed øgede krav til forsignalering. Der er enkelte eksempler på fremskudte daglyssignaler på stationer, hvor I- og evt. U-signaler var armsignaler.

Mvh. Klaus K.

Nogle elementære spørgsmål om daglyssignaler

af esni, Frederikssund, 23/1 2023, 18:29 (681 dage siden) @ kka-dk

Hvornår begyndte man at opstille disse i Danmark?
Forudsatte de 1912 anlæg eller nyere?


Nej, der er flere eksempler på daglyssignaler opsat (typisk på et senere tidspunkt) i forbindelse med ældre rent mekaniske anlæg. Se eksempelvis her.

Hvorfor fortsatte man med at opstille armsignaler sideløbende med at man opsatte daglyssignalerne?


Trådtrækkets længde til armsignaler satte også visse begrænsninger, hvilket blev endnu mere aktuelt med øgede hastigtigheder og dermed øgede krav til forsignalering. Der er enkelte eksempler på fremskudte daglyssignaler på stationer, hvor I- og evt. U-signaler var armsignaler.

Men blev armsignalerne i forbindelse med 1912/46 anlæggene ikke betjent elektriskt - dvs uden andet kabeltræk end fra drevet ved foden af masten og så op til signalarmene?

Jeg husker i hvert fald ingen trådtræk fra Charlottenlunds nordlige I signal og indtil stationen - og jeg har brugt mange timer på vej hjem fra skole på at vente fra kør i gennem blev sat og til toget kom

--
Eskild

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak