Stedsbestemmelse 1966

af John Poulsen, 30/3 2013, 17:17 (4322 dage siden)

[image]Kan nogen stedfæste hvor vedføjede billede af et MA-halvtog er optaget i 1966/67?
Billedet er med i den kommende MotorMateriel 8, der meget snart går i trykken!
Mvh
John Poulsen

Stedsbestemmelse 1966

af gamle ole, 30/3 2013, 17:22 (4322 dage siden) @ John Poulsen

Det er langt ude, men kunne det være øst for Ringsted St på Vestbanen i forbindelse med den for længst nedlagte midtsjællandske bane før dens overførsel af Vestbanen???

Ole

Stedsbestemmelse 1966

af KimC, 30/3 2013, 18:51 (4322 dage siden) @ gamle ole

Det er langt ude, men kunne det være øst for Ringsted St på Vestbanen i forbindelse med den for længst nedlagte midtsjællandske bane før dens overførsel af Vestbanen???

Ole

Det tror jeg ikke. Broen skyder for meget ryg til at være en jernbanebro, og der ser ud til at befinde sig personer oppe på broen. Jeg mener ikke at det stykke af Midstsjællandsbanen blev til vej eller natursti.

Stedsbestemmelse 1966

af gamle ole, 30/3 2013, 20:09 (4322 dage siden) @ KimC

Nej det er ikke en jernbanebro, men der er jo en ekstra/overflødig ger tyder på en tidlige baneføring der så længere mod øst drejede i en stor sydlig bue og hvor banen-den formodede M,idtsjællandske mod Frederikssun- så blev ført hen over den formodede Vestbane. HVIS det altså passer.

Ole

Stedsbestemmelse 1966

af Georg Schmidt, 30/3 2013, 19:39 (4322 dage siden) @ John Poulsen

Er det en normalsituation må det jo være nord for Langå eller mellem Kolding-Lunderskov-Esbjerg-Holstebro-Struer. Byggestilen kunne godt minde om Tolne evt. den vestlige bro.
Mvh
Georg

Stedsbestemmelse 1966

af schack, 30/3 2013, 20:07 (4322 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej

Jeg tror faktisk at Georg har fat i noget, af det rigtige. Det er en vejbro. Og der er en person på broen. Jeg kan også se at det er styrevvogn nr.483. Så er jeg 99% sikker på at det er et bagskud af toget.

Hilsen
Peter

Stedsbestemmelse 1966

af ivar, 30/3 2013, 22:48 (4322 dage siden) @ Georg Schmidt

Det landskab synes mig for lavt til Tolne

Stedsbestemmelse 1966

af Allan Testrup, 30/3 2013, 22:45 (4322 dage siden) @ John Poulsen

Det har intet med Midtbanen at gøre.
Nok snarere et sted i Jylland, hvor toget kørte som "halvtog".
Af broens størrelse med to buer kunne det tyde på en dobbeltsporet strækning.

Stedsbestemmelse 1966

af Erik Kjærgaard, 30/3 2013, 22:59 (4322 dage siden) @ Allan Testrup

Det med 2 buer og dobbeltsporet strækning skal du nok ikke lige lægge så meget i. Tænk blot på Vendsysselbanen lige syd for Hjørring, hvor der også blev anlagt dobbeltbro med henblik på dobbeltspor. Der som bekendt aldrig er blevet anlagt;-)

Stedsbestemmelse 1966

af Winther, 30/3 2013, 23:57 (4322 dage siden) @ John Poulsen

Hej
Hvad med Skjern indkørsel fra nord, broen er revetned i dag, men luftfoto passer med vejføringen og banen var vel anlagt som dobbelt spor, men kun det ene blev bygget.
Her er et foto af skjern station med rødt MA
http://www.skjern31.dk/Skjern-908.jpg
Her er et kortudsnit fra 1954
[image]
Mvh.
Bent

Stedsbestemmelse 1966

af Poul Andersen, 31/3 2013, 11:08 (4322 dage siden) @ Winther

Oprangeringen med BR-vognen og BS-vognens placering kunne være et bud på nævnte sted nord for Skjern.

Mvh.
Poul.

Tak for Stedsbestemmelse 1966

af John Poulsen, 1/4 2013, 12:47 (4321 dage siden) @ Poul Andersen

Kære indsendere, tak for jeres bud.
Winter og Poul har givetvis ret i at vi er lige nord for Skjern station. Oprangeringen (med styrevogn nordligst og restaurantvogn) passer med Struer via Esbjerg-løbet Kongeåen. Styrevognen er BS 485 leveret i 1966 (hvorefter der kom MA-lyntog på Vestkysten).
Tak for hjælpen!
John Poulsen

Tak for Stedsbestemmelse 1966+fotolink

af Thorbjørn, Kbh Ø, 1/4 2013, 13:14 (4320 dage siden) @ John Poulsen

Kære indsendere, tak for jeres bud.
Winter og Poul har givetvis ret i at vi er lige nord for Skjern station. Oprangeringen (med styrevogn nordligst og restaurantvogn) passer med Struer via Esbjerg-løbet Kongeåen. Styrevognen er BS 485 leveret i 1966 (hvorefter der kom MA-lyntog på Vestkysten).
Tak for hjælpen!
John Poulsen

Her er et luftfoto af Skjern ,hvor viadukten ses allerøverst i billedet

Stedsbestemmelse 1966

af KeldVin, 2/4 2013, 19:09 (4319 dage siden) @ Winther

Til Bent m.fl.

Jeg tror ikke det fotograferet ved den gamle viadukt ved Skjern.

Jeg har godt nok kun boet her i Skjern siden 1972 og kender derfor ikke den gamle viadukt.

Men jeg tror ikke det er den viadukt, for hvis det er, så antyder solens position (skyggen under køerne) at billedet er fotograferet fra nord mod syd og mens solen har været helt omme i vest/nordvest.

Synes ikke skyggerne er lange nok til, at billedet ser ud til at være fotograferet en sen sommeraften som det så bør være gjort, da viadukten har retning øst-vest, og solen derfor skulle næsten helt om i nordvest før det kan blive som på billedet.
I så fald er billedet taget ikke tidligere end kl. 21 eller senere og skyggerne ville have være meget længere.
Vurderet på længden af køernes skygge, ser det for mig ud til at billedet er taget midt/sidst på eftermiddagen. Så har solen stået i syd/sydvest.

Ligeledes ser det for mig ud til, at man bag viadukten, og lige over næstsidste vogn i togstammen kan ane taget af en bygning mellem vejpælene (men det kan selvfølgelig være den mur som man anvendte tidligere op langs til- og frakørsel fra viadukterne ?)
Der er ikke, og har ikke mig bekendt været en så høj bygning i Skjern, at den ville kunne ses fra den vinkel og højde kameraet har taget billedet i.
(Byskolen som det så må have været, ligger så langt væk, at jeg ikke tror det har været muligt at få denne bygnings tag med i billedet derfra hvor det er taget).

Men jeg kan, som "nylig" tilflytter, selvfølgelig tage fejl ;-)

mvh
Keld Vinther
www.Skjernguiden.dk

Stedsbestemmelse 1966

af Poul Andersen, 2/4 2013, 20:20 (4319 dage siden) @ KeldVin

Lyntoget mod København var netop i Skjern sidst på eftermiddagen.

Mvh.
Poul.

Stedsbestemmelse 1966

af Georg Schmidt, 2/4 2013, 21:06 (4319 dage siden) @ Poul Andersen

Det kunne være et "bagskud" af lyntog "Kongeåen" som i sommer 1966 havde ophold i Skjern 17.25-17.26 så der kunne solvinklen vel godt passe. Jeg kan ikke rigtigt få solvinklen til at passe i Nordjylland med "Limfjorden" tog 15/80. Bortset fra Hobro er der vil ikke andre steder end Tolne med den slags broarkitektur.
Mvh
Georg

Stedsbestemmelse 1966

af Svend Mikkelsen, 3/4 2013, 01:16 (4319 dage siden) @ Georg Schmidt

En anelse til venstre for midten af broen, over rækværket, er der en sort "trekantet skygge".
Er det en motorsirene - luftalarm?
Hvis det er en sirene, vil det være ca. bymidten af hvor det nu er.
Så vil jeg ikke mene det er Skjern, da den vil være placeret længere væk - tættere på byen.
Måske på stationes tag eller vandtårn?

Stedsbestemmelse 1966

af Niels, Aarhus, 3/4 2013, 14:10 (4318 dage siden) @ Svend Mikkelsen

Hej

Hvis man ser på nedenstående luftfoto af Skjern fra 1954, så kan det ses, at marken, hvor køerne går på, skulle ligge spærret inde mellem sporet til Ringkøbing og sporet til VIdebæk, samt at vejen , der går op til broen, langs stationsarealet lukker marken fuldstændig inde. Jeg tvivler på, at der ville have gået køer et sådant sted inde midt i byen - selv i 1960-erne - så mon ikke vi skal lede et andet sted end omkring Skjern?

[image]

Vh.

Niels H.

Stedsbestemmelse 1966

af Thorbjørn, Kbh Ø, 3/4 2013, 14:26 (4318 dage siden) @ Niels

Hej

Hvis man ser på nedenstående luftfoto af Skjern fra 1954, så kan det ses, at marken, hvor køerne går på, skulle ligge spærret inde mellem sporet til Ringkøbing og sporet til VIdebæk, samt at vejen , der går op til broen, langs stationsarealet lukker marken fuldstændig inde. Jeg tvivler på, at der ville have gået køer et sådant sted inde midt i byen - selv i 1960-erne - så mon ikke vi skal lede et andet sted end omkring Skjern?

[image]

Vh.

Niels H.

Billedet er set nordfra, så marken med køerne må ligge oven for viadukten og til venstre for banen

Stedsbestemmelse 1966

af Niels, Aarhus, 3/4 2013, 15:45 (4318 dage siden) @ Thorbjørn

Billedet er set nordfra, så marken med køerne må ligge oven for viadukten og til venstre for banen

UHPS - så kan jeg måske lære at læse hele tråden, inden jeg begynder at "kloge" mig.

Tak for korrektionen;-)

Vh.

Niels H.

Stedsbestemmelse 1966

af KeldVin, 3/4 2013, 18:46 (4318 dage siden) @ Niels
redigeret af KeldVin, 3/4 2013, 19:22

Hej igen

Jeg har via en kollega fået kontakt til en ældre Skjernbo der har boet her langt tilbage i tiden og endda vistnok lige i nærheden af hvor jernbaneviadukten lå.

Vistnok den samme person som engang hos mig efterlyste et billede af broen som han kendte den fra engang tilbage i tiden. Desværre kunne jeg ikke hjælpe ham med andet end det luftfotografi der linkes til længere oppe i tråden.
(Den bro ser for mig ud til dengang billedet er taget, at have været lavet i en eller anden jernkonstruktion?)

Her er lige et tættere beskåret udsnit af billedet:
[image]


Så snart jeg hører fra ham om hvorvidt han mener, at der er tale om den nu nedrevne bro i Skjern, så skriver jeg det naturligvis her i tråden.

Det med "taget" på en bygning gemt bag toget kan være den gamle Byskole i Skjern. Hvornår den blev nedrevet og erstattet af det nyere byggeri som indgår i ejendomskomplekset i dag - det ved jeg ikke med sikkerhed.
De enkelte bygninger er ifølge www.ois.dk opført i følgende år: 1931, 1957, 1961, 1965, 1978 og 1996.
De der ligger længst væk fra hovedgaden er opført først.

Selve vejforløbet på billedet med lyntoget i trådens første indlæg, kunne meget godt passe med flyfotoet. Jeg kan bare ikke rigtigt få kompasset og solens placering (køernes skygger) til helt at stemme.

Vi får se hvad han melder tilbage med ...

Vh. Keld Vinther.

Stedsbestemmelse 1966

af henning h087 ⌂, Græsted, 3/4 2013, 19:30 (4318 dage siden) @ KeldVin

Hej

måske langt ude - men har kigget arkivet igennem for bro/viadukt/vejoverføringstegninger - men har ikke kunne finde noget andet end disse to broer - de ligger bare ikke ved Skjern - men mellem Skanderborg - Aarhus - men broerne kunne godt ligne - men....
halvtog MA mellem Skanderborg - Aarhus ... ..!!!
men vedhæfter dem - har bare ikke nogen oversigtplan - så hvis nogen kunne google dem - så man måske kunne se oversigtforholdene

[image]

[image]

[image]

[image]

mvh
henning h087

Stedsbestemmelse 1966

af Winther, 3/4 2013, 22:36 (4318 dage siden) @ henning h087

Hej
Så skal vi vistnok have buldoserene hisset gevaldigt op:-D
broerne er vel det man kan kalde en 'fly over'.
Den ene går lige over banen, den anden har godtnok en vej der går paralelt med banen men når man ser på et kort, starter broen i niveau med banen og slutter i niveau, også drejer vejen til venstre langs banen.
0gså er banen jo to sporet.
Aller vigtigst !!!!! Køerne er VÆK ! :-D :-D :-D :-D :-D
Mvh
Bent

Stedsbestemmelse 1966

af Georg Schmidt, 5/4 2013, 01:03 (4317 dage siden) @ henning h087

Pilen peger vist på Skjern, men det er dog de utroligste ting du kan fremdrage Henning. De to broer mellem Hasselager og Hørning blev flittigt besøgt midt i 70'erne, når der skulle tages strækningsfoto. Tak for dit vedholdende arbejde.
[image]
Den sydlige bro "model 1923" til dobbeltsporet foto 1975.
[image]
MO 1848 passerer den nordlige bro mellem Hx og Hc 1973.

Hilsen Georg

Stedsbestemmelse 1966

af KeldVin, 10/4 2013, 19:25 (4311 dage siden) @ KeldVin

Hej igen

Så er der svar - og så alligevel ikke - på forespørgslen via kollegaen:
"Min nabo kan desværre ikke afgøre det.
Han siger at der kun var et skilt på broen og den viste mod Stauning.
Lønborgvejen var ikke lavet på dette tidspunkt.
"

Desværre, nærmere kommer han det så altså nok ikke ...:-(

Beklager hvis jeg mit indlæg har "rørt rundt i gryden", men om ikke andet, så er tråden da blevet holdt i kog... ;-)

mvh
Keld Vinther

Stedsbestemmelse 1966

af A. Nissen, 20/4 2013, 18:12 (4301 dage siden) @ Georg Schmidt

Georg:
Ved du om maskinen var forrest i toget fra Struer om eftermiddagen? I givet fald ville det jo passe med solnedgang i vest kl ca. 17.

Stedsbestemmelse 1966

af Georg Schmidt, 20/4 2013, 19:10 (4301 dage siden) @ A. Nissen

Ja, Ma var forrest ved afg. fra Struer med lyn 92 "Kongeåen" kl 16.10.
[image]
Mvh
Georg

Avatar

Stedsbestemmelse 1966

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/4 2013, 20:03 (4318 dage siden) @ John Poulsen

[image]

Til støtte for at det er Skjern, kan vi analysere vejforholdene lidt.

Til venstre for toget ser vi, at en vej løber (nogenlunde) parallelt med jernbanen. Vi ser et vejskilt (i den røde halvcirkel). Jeg ved ikke, om det hedder en "oversigtstavle"; men det er af den type, som på den ene side viser et skematisk vejforløb (rød på hvid baggrund) og som på den anden side er hvidt for oven (ca 2/3 af tavlen) og som for neden (ca 1/3 af tavlen) har hvid tekst på mørkeblå baggrund.

Tavlen placeres normalt til højre for vejen i køreretningen. Når man kommer kørende hen mod tavlen i højre side af vejen, kan man således se det skematiske vejforløb. Passerer man tavlen i den modsatte retning, er tavlen placeret til venstre for vejen og den hvide tekst på den mørkeblå baggrund angiver kilometerafstande til byer i køreretningen.

Tavlen opsættes i passende afstand af - typisk - et vejkryds.

Spørgsmålet er så: Hvis man i 1966-1967 kørte ad den omtalte vej mod nord, ville det så være aktuelt at møde en sådan oversigtstavle? Svaret er: Ja det ville det:

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Avatar

Stedsbestemmelse 1966 (+2 fotos og en hypotese)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/4 2013, 10:42 (4318 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En interessefælle har sendt mig nedenstående input, der henviser til to spændende fotos, der må være taget fra den viste bro:

"En tysker har i 1965 taget de to fotos, som ses i dette indlæg: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4362248,4362257#msg-4362257. De er taget fra en bro i den nordlige del af Skjern.

Hvis der er tale om broen, der ses på "MA-fotoet", synes jeg, at man kommer lidt i tvivl om, hvorvidt der kan være tale om Skjern. Der lader til at have været et udtræksspor eller lignende på den vestlige side af sporet mod Ringkøbing. Det er lidt svært at forestille sig det spor mellem MA-toget og hegnet mellem mark og baneareal. Det kan dog være, at fotografen har benyttet et teleobjektiv til optagelsen, og så ser det nok mere sandsynligt ud. Det får jo ofte motiver til at se lidt "sammentrykkede" ud. Desuden har fotografen måske villet undgå nærkontakt med de to repræsentanter for rød dansk malkerace, eller hvad familien nu hedder.

Jeg må give hr. Keld Vinther ret i, at køernes skygger og det mulige tidspunkt for fotograferingen vist ikke rigtig passer sammen. Solhøjden er vel omkring 45 grader, og kan den passe med togets ankomst til Skjern sidst på eftermiddagen? Den passer vel derimod med togets afgang fra Skjern mod Ringkøbing først på eftermiddagen, men ville der så være sol på togets front? Nej.

Igennem den "broåbning", der er til højre på MA-fotoet ses en telefon/telegrafmast, som passer godt med den, der ses på det nederste af de to andre fotos. Buskene til højre for styrevognen og masten bag den samt det fald, der er i terrænet fra et godt stykke bag busken og frem mod fotografen passer også ganske godt.

Alt i alt er der vel stor sandsynlighed for, at toget er fotograferet i Skjern stations nordlige/nordvestlige ende."

Jeg siger tak til vores anonyme bidragsyder og tilføjer for egen regning: Det er fantastisk, hvor man kan finde informationer, hvis blot man leder længe nok. Hvem kunne have forudset, at en tysk fotograf havde stået på netop den bro i 1965 og havde taget et par fotos, som vi nu kan bruge i vores forskning knap 50 år senere?

Og endelig: Når vi nu ikke rigtig kan få tidspunktet, solskyggerne og køreplanen til at passe sammen: Kan man forestille sig, at der er tale om et billede, der er taget af et særtog, der har været på en form for præsentationstur på Vestkysten forud for den kommende indsættelse af MA-materiel på Vestkysten?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Stedsbestemmelse 1966 (+2 fotos og en hypotese)

af Thorbjørn, Kbh Ø, 4/4 2013, 11:20 (4318 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Antallet af isolatorer og deres placering på masterne stemmer også overens.

Stedsbestemmelse 1966 (+2 fotos )

af henning h087 ⌂, Græsted, 4/4 2013, 11:46 (4318 dage siden) @ Thorbjørn

Hej

et luftfoto Skjern ca 1965 - 67

foto: Torkild Balslev

[image]

[image]

mvh
henning h087

Stedsbestemmelse 1966 Skjern - sporplaner

af henning h087 ⌂, Græsted, 5/4 2013, 06:57 (4317 dage siden) @ henning h087

Hej

og her sporplan af Skjern efter broens nedlæggelse, samt udsnit

[image]

og her trukket i siderne

[image]

og her udsnit ved fotosted og broens fjernelse

[image]

mvh
henning h087

Stedsbestemmelse 1966

af KeldVin, 24/4 2015, 19:40 (3567 dage siden) @ John Poulsen

Hej

Jeg faldt lige over dette billede af den gamle jernbaneviadukt der stod i Skjerns nordlige udkant.
Eller i hvert fald en af dem, for der var vist to:
En over Ringkøbingbanen
og en over Videbækbanen

Efter krumningen at dømme kan billedet vel meget godt vise viadukten over den sidste af de to, men var den med flere buer?

[image]

mvh Keld Vinther

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak