Avatar

Ud at køre med damptog - 2

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/1 2023, 02:38 (686 dage siden)

Hermed 2. og sidste portion billeder. Om det er den samme tur ud-og-hjem ved jeg ikke:

[image] #10

[image] #11

[image] #12

[image] #13

[image] #14

[image]
#15

[image] #16

[image] #17

[image] #18

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ud at køre med damptog - 2

af Oversmeden, 19/1 2023, 05:44 (686 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image] #10

Næstved måske - udkørsel mod nord.

[image] #13

Masnedødæmningen er mit bud. Hvis fotoet er taget fra lokomotivet og toget på vej mod Nykøbing F., så passer pengene med at fotoet er taget mod Vordingborg.

Ud at køre med damptog - 2

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 19/1 2023, 09:12 (685 dage siden) @ Oversmeden

#10 Hr. "Oversmeden" , jeg medgiver at det har lighedspunkter med Næstved nordlig udkørsel. Jeg savner Kommandoposten,
medmindre fotoet er taget lige på den anden side efter passage ?

Ud at køre med damptog - 2

af Niels Buch, 19/1 2023, 09:20 (685 dage siden) @ Steen Nielsen

#10 Hr. "Oversmeden" , jeg medgiver at det har lighedspunkter med Næstved nordlig udkørsel. Jeg savner Kommandoposten,
medmindre fotoet er taget lige på den anden side efter passage ?

Da jeg så billede #10 tænkte jeg i første omgang på Nykøbing F mod nord, hvor sporet til højre for toget skulle være banen til Stubbekøbing. Hvis det var nordenden af Næstved, burde man så ikke kunne se spor tilhørende 3 baner (mod Køge, Ringsted og mod Dalmose/Slagelse). Jeg kan sagtens tage fejl mht. Nykøbing da jeg ikke har oplevet den "gamle" station, men det var som sagt min første tanke.

Hilsen
Niels

Ud at køre med damptog - 2

af Oversmeden, 19/1 2023, 09:51 (685 dage siden) @ Niels Buch

Udsnit af Nf fra 1954
[image]
Syntes ikke at sporet kurver nok til at det kan være Nykøbing F.

Avatar

Ud at køre med damptog - 2

af T. Rithmester @, Struer, 19/1 2023, 10:13 (685 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


[image] #16

Kunne være Lov station.
Antallet af skorstene synes at passe.

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

Ud at køre med damptog - 2

af T. Rithmester @, Struer, 19/1 2023, 10:41 (685 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af T. Rithmester, 19/1 2023, 10:57


[image] #16


Kunne være Lov station.
Antallet af skorstene synes at passe.


[image]
Lov, postgået 1908. Kilde i skrivende stund: https://www.stamps.dk/da-DK/lot/43320/danmark-lov-station-e-larsen-demuth-u-no-kvalitet-8.

Så har man vist ændret på "dør/vindue-rytmen" og bygget skorsten på udhuset.

Det tror jeg også man har :-)
Allerede i ca. 1919 var der skorsten på udhuset.

[image]

Se ellers billedet på Det Kongelige Arkiv:
https://www.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object755256

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Ud at køre med damptog - 2

af Martin Wilde, 19/1 2023, 13:05 (685 dage siden) @ T. Rithmester

Så har man vist ændret på "dør/vindue-rytmen" og bygget skorsten på udhuset.


Det tror jeg også man har :-)
Allerede i ca. 1919 var der skorsten på udhuset.

[image]

Se ellers billedet på Det Kongelige Arkiv:
https://www.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object755256

Tæller man antal fag, bør der være tilføjet et fag nærmest fotografen med en dør ud mod perronen.

Ud at køre med damptog - 2, #16

af Niels Munch, 20/1 2023, 08:48 (684 dage siden) @ Martin Wilde

Så har man vist ændret på "dør/vindue-rytmen" og bygget skorsten på udhuset.


Det tror jeg også man har :-)
Allerede i ca. 1919 var der skorsten på udhuset.

[image]

Se ellers billedet på Det Kongelige Arkiv:
https://www.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object755256


Tæller man antal fag, bør der være tilføjet et fag nærmest fotografen med en dør ud mod perronen.

Hvornår mon en sådan udvidelse - som ikke var usædvanlig - har fundet sted?

Bedste hilsener
Niels

Ud at køre med damptog - 2

af Lars, 20/1 2023, 11:00 (684 dage siden) @ Martin Wilde

Så har man vist ændret på "dør/vindue-rytmen" og bygget skorsten på udhuset.


Det tror jeg også man har :-)
Allerede i ca. 1919 var der skorsten på udhuset.

[image]

Se ellers billedet på Det Kongelige Arkiv:
https://www.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object755256


Tæller man antal fag, bør der være tilføjet et fag nærmest fotografen med en dør ud mod perronen.

Er det sikkert?

Fotovinklen på de to fotos er ikke helt den samme.

Det anderledes indtryk skyldes nok især, at døren og baldakinen i gavlen er flyttet ud mod vejen, og at det nærmeste vindue mod perronen er gjort større, men ellers er det vist det samme.

--
mvh
Lars

Ud at køre med damptog - 2

af Niels Munch, 20/1 2023, 11:26 (684 dage siden) @ Lars

Fotovinklen på de to fotos er ikke helt den samme.

Det anderledes indtryk skyldes nok især, at døren og baldakinen i gavlen er flyttet ud mod vejen, og at det nærmeste vindue mod perronen er gjort større, men ellers er det vist det samme.

Nu sammenligner du vist 1908-billedet med 1919-do. Men hvad med billede #16, der vist er fra fyrrerne, og hvoraf diskussionen udsprang? Se alle 3 billeder *her*.

Ud at køre med damptog - 2

af Lars, 20/1 2023, 13:04 (684 dage siden) @ Niels Munch

Fotovinklen på de to fotos er ikke helt den samme.

Det anderledes indtryk skyldes nok især, at døren og baldakinen i gavlen er flyttet ud mod vejen, og at det nærmeste vindue mod perronen er gjort større, men ellers er det vist det samme.


Nu sammenligner du vist 1908-billedet med 1919-do. Men hvad med billede #16, der vist er fra fyrrerne, og hvoraf diskussionen udsprang? Se alle 3 billeder *her*.

Ja, sorry. Det billede fik jeg ikke med.

--
mvh
Lars

Ud at køre med damptog - 2

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 20/1 2023, 11:30 (684 dage siden) @ Martin Wilde

Hi
Min gode ven Jens's (JBP) skriver i sin bog "jernbanen ved Vordingborg og Storstrømmen" side 7 og 8: "Bygningen fremtrådte oprindelig som en ret lang firefagsbygning med ret faa vinduer. I 1926 blev der føjet et nyt fag til den nordlige ende. Her blev der plan til en postværelse ...." Der er også et foto af Lov station fra 1966 paa side 8, hvor der ikke kan være tvivl om, at vi har med Lov station at gøre.
Med venlig hilsen
Niels
(Down Under)

Ud at køre med damptog - 2

af Niels Munch, 20/1 2023, 12:08 (684 dage siden) @ Niels Kroyer

Kære Niels af Perth,

Tak for afklaringen! JB-Ps gode bog står jo også på min reol (hvor pinligt ikke at have kigget i den ..... :-| ).

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Ud at køre med damptog - 2

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/1 2023, 15:23 (685 dage siden) @ T. Rithmester


[image] #16


Kunne være Lov station.
Antallet af skorstene synes at passe.


[image]
Lov, postgået 1908. Kilde i skrivende stund: https://www.stamps.dk/da-DK/lot/43320/danmark-lov-station-e-larsen-demuth-u-no-kvalitet-8.

Så har man vist ændret på "dør/vindue-rytmen" og bygget skorsten på udhuset.


Det tror jeg også man har :-)
Allerede i ca. 1919 var der skorsten på udhuset.

[image]

Se ellers billedet på Det Kongelige Arkiv:
https://www.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object755256

Telegrafpælen stemmer.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ud at køre med damptog - 2, #10 og # 13

af Chivas, 19/1 2023, 17:46 (685 dage siden) @ Niels Munch

Ad. foto £10.
Er det ikke sikkerhedsventilen, der kører?
Hvis ja, kan der jo være flere grunde til det. Men een kunne være, at man skal op ad en stejl bakke med et godt læs på krogen.
Kan dette bidrage til stedbestemmelsen - hvor der der sådanne bakker?
Det kan også være, der var en uventet forsinkelse i afgangen.

Ud at køre med damptog - 2, #10 og # 13

af Niels Munch, 19/1 2023, 18:13 (685 dage siden) @ Chivas

Ad. foto £10.
Er det ikke sikkerhedsventilen, der kører?
Hvis ja, kan der jo være flere grunde til det. Men een kunne være, at man skal op ad en stejl bakke med et godt læs på krogen.
Kan dette bidrage til stedbestemmelsen - hvor der der sådanne bakker?
Det kan også være, der var en uventet forsinkelse i afgangen.

Nu mener jeg ikke, der længere kan være tvivl om Nykøbing F, jf. luftfoto.

M.v.h.
Niels

Ud at køre med damptog - 2, #10 og # 13

af K564, 19/1 2023, 18:24 (685 dage siden) @ Chivas

Ad. foto £10.
Er det ikke sikkerhedsventilen, der kører?
Hvis ja, kan der jo være flere grunde til det. Men een kunne være, at man skal op ad en stejl bakke med et godt læs på krogen.


Hej Chivas
Det er sikkerhedsventilen, som blæser. En anden årsag kunne jo være, at fyrbøden har travlt med at tage billeder.;-)
Håber han huskede at få handsken med ned fra taget af førerhuset.

Hilsner Keld

Ud at køre med damptog - 2, #10 og # 13

af Chivas, 20/1 2023, 15:17 (684 dage siden) @ K564

Hej K564.
Åh, ja. Jeg havde ikke set handsken ligge der på taget. Tak for noten.
Lkf. har sikkert råbt til ham: "På med vanten og kom så herned og få gjort noget ved den uorden." :-P :-)

Men det er ikke altid så let at få standset en sikkerhedsventil i "on mode."
Bedst er simpelthen at køre og få brugt overtrykket hurtigt.
At hælde koldt vand på kedlen er en mulighed, men så bliver rumfanget i kedlen til dampfasen mindre og så stiger trykket alligevel.
At køle fyret er en langsom vej.

På Kbh i S-maskinernes tid, så man nogle gange sikkerhedsventilen gående før afgang "ind i røret." Her kunne det være velbegrundet, fordi man ikke måtte fyre under kørsel i røret af hensyn til røggenerne. Så man måtte "sætte i banken" inden afgang. Var der for lille tryk senere ved afgang fra Østerport, sagdes lokomotivet/besætningen at være på r.... Pardon, my French. :-D

Ud at køre med damptog - 2, #10 og # 13

af K564, 20/1 2023, 18:06 (684 dage siden) @ Chivas

På Kbh i S-maskinernes tid, så man nogle gange sikkerhedsventilen gående før afgang "ind i røret." Her kunne det være velbegrundet, fordi man ikke måtte fyre under kørsel i røret af hensyn til røggenerne. Så man måtte "sætte i banken" inden afgang. Var der for lille tryk senere ved afgang fra Østerport, sagdes lokomotivet/besætningen at være på r.... Pardon, my French. :-D

Hej Chivas

Dette er ikke hele forklaringen. Det er også for personalets sikkerhed. Ved kørsel under broer og i røret, er der stor fare for at fyret slå tilbage, såfremt fyrlågen er åben. Det er ikke bare en lille flamme, som står ind i førerhuset, det kan være ret voldsomt.

Hilsner Keld

Ud at køre med damptog - 2, #10 og # 13

af Chivas, 21/1 2023, 17:53 (683 dage siden) @ K564

Tak for indlægget til K564.
JA, sådan en stikflamme hedder SPITFIRE på engelsk.
Og jeg har prøvet det på et damplokomotiv; til alt held uden skade.

Ud at køre med damptog - 2, #10 og # 13

af Georg Schmidt, 28/1 2023, 22:48 (676 dage siden) @ K564

Ja, det kan være ret voldsomt når fyret slår tilbage, som beretningen her fra lfb Skjödts lommebog. Skjödt var fyrbøder på orlovstog 9978 fra Esbjerg til Struer den 16/1 1945. Dagen var startet med tog 319 Struer-Esbjerg om formiddagen på Esbjerg D 870 og han var nu på vej hjem til Struer med 9978 på P 915. Struer havde på den tid udlånte P 915 og 918 til at fremføre orlovstogene 9927/9978 Str-Es-Str.
[image]
Arkiv BL.
Lfb Skjödt kørte også en del lods i sidste del af besættelsen. Den sidste lodstjeneste blev en tur Herning-Karup-Herning-Brande på 50 1846 den 14/4 1945.
M vh
Georg

Ud at køre med damptog - 2, #10 og # 13

af Niels Ebbe, 20/1 2023, 13:29 (684 dage siden) @ Niels Munch

er skorstenen ikke lidt høj,
Niels

Ud at køre med damptog - 2, #10 og # 13

af Niels Ebbe, 20/1 2023, 13:36 (684 dage siden) @ Niels Ebbe

må være en litra P, gangbrættet sidder oven på lufttanken bagved luftpumpen !

Ud at køre med damptog - 2, #10 og # 13

af Niels Munch, 20/1 2023, 13:51 (684 dage siden) @ Niels Ebbe

må være en litra P, gangbrættet sidder oven på lufttanken bagved luftpumpen !

Taler vi om samme foto? Jeg refererer til #10, og her ser jeg intet gangbræt:

[image]#10

M.v.h.
Niels

Ud at køre med damptog - 2, #10 og # 13

af K564, 20/1 2023, 14:39 (684 dage siden) @ Niels Munch

må være en litra P, gangbrættet sidder oven på lufttanken bagved luftpumpen !


Taler vi om samme foto? Jeg refererer til #10, og her ser jeg intet gangbræt:

[image]#10


M.v.h.
Niels

Hej Niels

Dette er en dansk bygget E-maskine. Placeringen af dynamoen og to domme.

Hilsner Keld

Ud at køre med damptog - 2, #10 og # 13

af Steffen Dresler, 20/1 2023, 14:39 (684 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle

Har også lidt svært ved at forstå hvilket billede der menes. Men billede nr. #10 er en E II i nummerserien 975-986 hvis optaget af Dancker i hans aspirantperiode i 1. Dc.

Som NM også har bemærket før, Damp- og damptørrer dom og turbogenerator på venstre side af røgkammeret. Litra P havde, da de endelig fik, generator placeret på barrierepladen foran førerhuset i Lfb. siden.

Ligeledes var tagudluftningerne anderledes, se vedhæftede scan af P 903. Den store runde tagudluftning sad på en plade/lem der kunne åbnes/skubbes bagud. På E var den en fast kvadratisk lem der kun kunne åbnes eller lukkes op eller i.

[image]
P-førerhustag med flytbar/skubbe taglem med rund udluftning.

Bedste hilsener

Steff

NB: Der må være tale om flere ture hvor fotografierne er optaget. P-toget KUNNE være tog 121 jf. en i Sydsjællands hovedstad boende ex. DSB´er.

Avatar

Ud at køre med damptog - 2, #10 og # 13

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/1 2023, 15:46 (684 dage siden) @ Steffen Dresler


NB: Der må være tale om flere ture hvor fotografierne er optaget. P-toget KUNNE være tog 121 jf. en i Sydsjællands hovedstad boende ex. DSB´er.

Efter jeres gode identifikationer (tak for dem) og egne ditto (alle stederne er nu identificeret og under registrering) kan jeg konstatere, at billederne taget i retning af Nykøbing F ser ud til at være med P-maskine, mens "hjemturen" er med E. Det kan dog også godt være billeder taget over flere dage, selv om vejret ser ret ensartet ud.

Alle fotos må være taget af Dancker, som har taget billederne med de tyske vagt- og antiluftskytsposter på Storstrømsbroen.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ud at køre med damptog - 2, #10 og # 13

af Niels Munch, 20/1 2023, 16:18 (684 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Efter jeres gode identifikationer (tak for dem) og egne ditto (alle stederne er nu identificeret og under registrering) kan jeg konstatere, at billederne taget i retning af Nykøbing F ser ud til at være med P-maskine, mens "hjemturen" er med E.

Er #13 (med E-maskine) ikke sydgående?

M.v.h.
Niels

Avatar

Ud at køre med damptog - 2, #10 og # 13

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/1 2023, 16:39 (684 dage siden) @ Niels Munch

Efter jeres gode identifikationer (tak for dem) og egne ditto (alle stederne er nu identificeret og under registrering) kan jeg konstatere, at billederne taget i retning af Nykøbing F ser ud til at være med P-maskine, mens "hjemturen" er med E.


Er #13 (med E-maskine) ikke sydgående?

M.v.h.
Niels

Hmm jo, du har ret. Kunne blot ikke få omgivelsernei baggrunden til at stemme, men det kan ikke være andre steder.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ud at køre med damptog - 2 - #15

af Hans T. Møller, 19/1 2023, 15:18 (685 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]
#15

Jeg ved ikke, hvor billedet er taget, men jeg hæfter mig ved, at indkørselsignalerne er forsynet med "Kendingsmærke for farlige starioner" (SIR 1944, nr. 106), og såvidt jeg kan se, gælder det indkørsel i spor 1. Desuden kan signalet "Kør igennem" ikke sættes for sporet til højre.

Måske ender spor 1 i en stopbom?

Bedste hilsner

Ud at køre med damptog - 2 - #15

af Hans T. Møller, 19/1 2023, 16:17 (685 dage siden) @ Hans T. Møller

[image]
#15


Jeg ved ikke, hvor billedet er taget, men jeg hæfter mig ved, at indkørselsignalerne er forsynet med "Kendingsmærke for farlige starioner" (SIR 1944, nr. 106), og såvidt jeg kan se, gælder det indkørsel i spor 1. Desuden kan signalet "Kør igennem" ikke sættes for sporet til højre.

Måske ender spor 1 i en stopbom?

Bedste hilsner

Kan det være indkørselssignalerne til Næstved nordfra, og sporet til højre strækningen til Slagelse?

Bedste hilsner

Avatar

Ud at køre med damptog - 2 - #15

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/1 2023, 16:23 (685 dage siden) @ Hans T. Møller

[image]
#15


Jeg ved ikke, hvor billedet er taget, men jeg hæfter mig ved, at indkørselsignalerne er forsynet med "Kendingsmærke for farlige starioner" (SIR 1944, nr. 106), og såvidt jeg kan se, gælder det indkørsel i spor 1. Desuden kan signalet "Kør igennem" ikke sættes for sporet til højre.

Måske ender spor 1 i en stopbom?

Bedste hilsner


Kan det være indkørselssignalerne til Næstved nordfra, og sporet til højre strækningen til Slagelse?

Bedste hilsner

Den lange bygning og den placering stemmer med Nordre Farimagsvej 22B, så det er givetvis korrekt, også signalerne taget i betragtning.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ud at køre med damptog - 2 - #15

af Niels Munch, 20/1 2023, 08:36 (684 dage siden) @ Hans T. Møller

[image]
#15

Kan det være indkørselssignalerne til Næstved nordfra, og sporet til højre strækningen til Slagelse?

Enig i, at det er Næstved nordfra; signalerne og den store baggrundsplade kan anes i den røde cirkel her:

[image]
Næstved 1971. Ophav: Landinspektørernes Luftfoto Opmåling. KB Luftfotosamling - Id: LLOU335-71_1569.tif. P.t. "klikbart".

"Det lange hus" ses t.v. for billedmidte.

Bedste hilsener
Niels

Ud at køre med damptog - 2 #17

af Oversmeden, 20/1 2023, 17:58 (684 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image] #17

Kunne det være udkørsel fra Glumsø mod syd?
Sporet ved siden af med signaler er da det nordgående spor (mod Ringsted).

ContecRailVeterantog kalenderSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak