Jeg tror det var "HGC" der engang havde undret sig over, hvordan man kunne "presse" en kupé mere, som dog kun var en ½ kupé, ind i Be 7 end i Be 12. Derfor lavede jeg medfølgende "sammenligningsskitse".
Ole-Jørn
Regnestykket er således:
OMB BE 7:
812 mm (toilet) inkl 12 mm inderklædning gavl
1495 mm 3 kl enkeltkupe
3034 mm 3 kl dobbeltkupe
3034 mm 3 kl dobbeltkupe
1900 mm 2 kl enkeltkupe
1250 mm 2 kl halvkupe
1000 mm tjenesterum
2649 mm rejsegodsrum, inkl 12 mm inderklædning gavl
OKMJ BE 12:
800 mm (toilet), ekskl 12 mm inderklædning gavl
3034 mm 3 kl dobbeltkupe
3034 mm 3 kl dobbeltkupe
2000 mm 2 kl enkeltkupe
2000 mm 2 kl enkeltkupe
1000 mm tjenesterum
3326 mm rejsegodsrum, ekskl 12 mm inderklædning gavl
Hertil selvfølgelig skillerum. Vognkassernes og undervognenes længde er den samme. Der var mange forslag hos SFJ til kombinerde bogievogne og hvis der havde penge til det havde man nok bygget flere vogne over denne skabelon.