Et spørgsmål om bremser (1+1 billede) "sparebremse"

af UTJ, 16/1 2023, 15:49 (613 dage siden)
redigeret af UTJ, 16/1 2023, 16:45

Gennemgik billeder af FFJ's mixed cars med rejsegods, post- og passagerafdelinger i både uombygget og ombygget udgave. Kunne ikke rigtig få det til at passe med at vognene kun havde bremse på ét hjulsæt, men det går igen på flere vogne, så dette eksempel kan ikke blot være fordi vognen (DAE 21) har tabe bremsen på det ene hjulsæt:
[image]
I uombygget udgave, og nederst i ombygget udgave:
[image]
Foto: OWL/arkiv NSJK
Det hører med til historien at omkring 1960 ser vognene ud til at have bremse på begge hjulsæt.

--
ئۇلغىك

Avatar

Et spørgsmål om bremser (1+1 billede) "sparebremse"

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 16/1 2023, 17:35 (613 dage siden) @ UTJ

Gennemgik billeder af FFJ's mixed cars med rejsegods, post- og passagerafdelinger i både uombygget og ombygget udgave. Kunne ikke rigtig få det til at passe med at vognene kun havde bremse på ét hjulsæt, men det går igen på flere vogne, så dette eksempel kan ikke blot være fordi vognen (DAE 21) har tabe bremsen på det ene hjulsæt:
[image]
I uombygget udgave, og nederst i ombygget udgave:
[image]
Foto: OWL/arkiv NSJK
Det hører med til historien at omkring 1960 ser vognene ud til at have bremse på begge hjulsæt.

Kunne det tænkes at på det tidspunkt hvor der kun er bremse på et hjulsæt, at det udgør vognens skruebremse/parkeringsbremse. Vaccum- og bremseledning er så kun gennemgående. Der hvor der så er bremser på begge hjulsæt, er vognen blevet udstyret med trykluftbremse.

Ikke noget jeg ved noget om, men kvalificeret gæt.

Mvh Jørgen

Et spørgsmål om bremser (1+1 billede) "sparebremse"

af Steffen Dresler, 16/1 2023, 19:27 (613 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Godefteraften.

Giver UTJ helt ret i det lettere mærkværdige.

Jf. ”jernbanen” indledningsvis: https://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?s=133&vognid=794

”Bygget af Scandia 1920. Person- og postvogn. Senere litreret DBC og DAE (med 16 pladser på I klasse). Trykluftbremse. Trykluftledning (1936). Elektrisk belysning. Dampvarme. Kakkelovn i postrum. Toilet. Ombygget 1954 til FFJ DAE 21
Billedet viser BÅDE vakuum- som trykluftslanger.

Jf. Jernbanen” efter ændring til ”DAE 21 i 1954” : https://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?s=133&vognid=835

” Bygget af Scandia 1920. Ombygget 1954 fra FFJ DA 123. Person- og postvogn. Trykluftbremse.
Billedet viser kun trykluftslange.

På UTJ billede af OWL har vognen hjørnemærke ”Persontogsbremse der ikke kan omstilles til godestogbremse”. Hvorfor hjørnemærker lige pludselig, ligesom DSB litra EF?

Jf. APB materiel 1957 er vognen udtstyret med ”P” bremse. (persontog).

Det kunne tyde på at der ikke er helt overensstemmelse mellem de to informationer, original hhv. ombygget.
Jeg er tilbøjelig til at give Jørgen Schwartz ret, da jeg ikke kan se, hvorfor en privatbane vogn i 1930´ erne skulle have trykluftbremse OG vakuumbremse. Mon ikke skruebremse og så begge former for ledninger? En skruebremse behøver jo kun bremsesko eller klods på en aksel.

Med venlig hilsen

Steff

Et spørgsmål om bremser (1+1 billede) "sparebremse"

af michael julsrud, 18/1 2023, 13:01 (611 dage siden) @ Steffen Dresler

Hejsa

FFJ Dae 21 har på et tidspunkt fået udskiftet pladehjulene med glidelejer til stjerne egerhjul med rullelejer.

Styreventilen er en Knorr type F 41 som kun kan bruges i P bremsede tog. ( Type F 41 er i bund og grund en Knorr K1 styreventil, men uden mulighed for omstilling mellem G og P bremse).

--
Mvh.

Michael Julsrud
[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak