Godefteraften.
Giver UTJ helt ret i det lettere mærkværdige.
Jf. ”jernbanen” indledningsvis: https://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?s=133&vognid=794
”Bygget af Scandia 1920. Person- og postvogn. Senere litreret DBC og DAE (med 16 pladser på I klasse). Trykluftbremse. Trykluftledning (1936). Elektrisk belysning. Dampvarme. Kakkelovn i postrum. Toilet. Ombygget 1954 til FFJ DAE 21
Billedet viser BÅDE vakuum- som trykluftslanger.
Jf. Jernbanen” efter ændring til ”DAE 21 i 1954” : https://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?s=133&vognid=835
” Bygget af Scandia 1920. Ombygget 1954 fra FFJ DA 123. Person- og postvogn. Trykluftbremse.
Billedet viser kun trykluftslange.
På UTJ billede af OWL har vognen hjørnemærke ”Persontogsbremse der ikke kan omstilles til godestogbremse”. Hvorfor hjørnemærker lige pludselig, ligesom DSB litra EF?
Jf. APB materiel 1957 er vognen udtstyret med ”P” bremse. (persontog).
Det kunne tyde på at der ikke er helt overensstemmelse mellem de to informationer, original hhv. ombygget.
Jeg er tilbøjelig til at give Jørgen Schwartz ret, da jeg ikke kan se, hvorfor en privatbane vogn i 1930´ erne skulle have trykluftbremse OG vakuumbremse. Mon ikke skruebremse og så begge former for ledninger? En skruebremse behøver jo kun bremsesko eller klods på en aksel.
Med venlig hilsen
Steff