For at bringe lidt klarhed over farver blev de to første vogne (801 og 802) leveret cremefarvede med grønne fartstriber (som mange vesttyske sporvogne var bemalet). De to næste, 803 og 804, var røde med grå skørter og mavebælter ved leveringen, mens de følgende var gule med grå skørter og mavebælter.
Cirka midtvejs i leverancerne valgte Københavns Sporveje at male hele vognkassen under vinduerne gul (en mørkere, gul farve end de første vogne havde), og efterhånden blev nogle af de ældre vogne opmalede i den nye, gule farve efter uheld osv.
For fuldstændighedens skyld kan det lige tilføjes, at de to første vogne i en kortere periode var malet i lyseblå nuancer, mens de kørte som turistvogne på linie t.
Tilbage til baggrunden for farverne: Det var KS's egen idé at male de fire første vogne i afvigende kulører. Inden den endelige levering af vogne fra 1960 og frem byggede man på Hovedværkstedet på Enghavevej en 'mock-up' af fronten og en del af vognkassen og bemalede den for at få et indtryk af, hvordan de nye vogne ville tage sig ud med forskellige farver. Nyligt afdøde Leif Bang var heldigvis derude og fik taget et billede af 'mock-up'-en.
Her er billedet dog 'hugget' fra min bog "Der kommer altid en sporvogn", selvom det aldrig er god skik at citere sig selv (- men jeg kender ingen andre kilder til besvarelse af dette spørgsmål!).
Farverne er absolut ikke 'naturtro', da dias'et gennem årene har fået fejlagtige farver, så det kan IKKE bruges til den konkrete farvebestemmelse. Jeg har prøvet at justere farverne, så de bedre stemmer overens med virkeligheden, men de kan ikke umiddelbart bruges som bevis for andet end, at der blev afprøvet forskellige bemalinger. Den røde var dog ubetinget mørkere end postkasserød, ama'r!
Og en bemærkning ang. hjælpemidler til farvebestemmelser: Da jeg for en halv snes år siden skulle have fremstillet et oplag af postbilen Bedford CA, lånte jeg en plade af en Nimbus-motorcykel af Post- og Telemuseet. Jeg tog pladen med til Bauhaus' malerafdeling, hvor pladen blev scannet, og farven blev således defineret. Jeg fik en farvekode med, som jeg sendte til producenten, der dog - på egen hånd - valgte at male modellerne en anelse lysere for at kompensere for indendørs belysning. Mig bekendt kom der ingen indvendinger mod farven, så man kan altså godt få analyseret farver og få et udmærket resultet.
En anden, også nu afdød modelbygger, fik sågar analyseret de grå farver på et sort/hvidt billede for at få bestemt farverne på Stjernens ølvogn, igen med godt resultat (men uden garanti for 100 % korrekthed).
Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg