Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af Steffen Dresler, 13/1 2023, 08:05 (691 dage siden)

Godformiddag

I forbindelse med noget muligt MJ byggeri af DSB litra Eco har jeg fået et spørgsmål om hvilke Eco havde/har haft Berlinerbogier. Kan selv ikke se det fremgår af DRM samt rettelser.
Kan finde billeder af 6254 og 6271.

Findes der en liste eller har bogierne "cyklet rundt" som under andre litra, f.eks. Crs.

Bedste hilsener

Steff

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af PeterA, 13/1 2023, 09:33 (691 dage siden) @ Steffen Dresler

Godmorgen Steffen!

Jeg ved ikke hvor meget jeg kan være dig behjælpelig, og om hvorvidt der var noget mønster i brugen af Berlinertrucken under Eco.
Men her er hvad jeg kan oplyse:

Har billeddokumentation af 30 af Eco-vognene fra nyere tid, dvs. ca. 1950 - 70, hvor vognene stort set er udrangerede. Du nævner selv 6254. Jeg kan så tilføje: 6228, 6271, 6280 (bårevognen) samt 6301. Ud af de 30 er det jo en meget lille andel, så jeg tror ikke, der har været megen systematik i det. Ved bogierevision har man - for at få vognen hurtig i trafik - velsagtens taget fra lageret af reviderede bogier, ganske som Ulrik nævnte det i en tråden kort før jul om CRS-vognene.

Så træbogien må konkluderes at være normalen og Berlinertrucken afvigelsen, det må være mit skøn.
Om du er interesseret, kan jeg give dig en liste over numrene på vognene med træbogierne, som er fotodokumenterede.

Bedste hilsener
PeterA

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af UTJ, 13/1 2023, 09:35 (691 dage siden) @ Steffen Dresler

Godformiddag

I forbindelse med noget muligt MJ byggeri af DSB litra Eco har jeg fået et spørgsmål om hvilke Eco havde/har haft Berlinerbogier. Kan selv ikke se det fremgår af DRM samt rettelser.
Kan finde billeder af 6254 og 6271.

Findes der en liste eller har bogierne "cyklet rundt" som under andre litra, f.eks. Crs.

Jeg har ikke set lister, i forbindelse med revisioner af selve vognen tog man det første sæt i rækken af nyreviderede bogier. EM 2102-2119/EC 6216-6233 blev leveret med berlinerbogier, de øvrige med 2,5m træbogier. Hvis EM/EC-bogierne skulle anvendes under personvogne måtte fjedrene udskiftes. Til CRS/CLS kan bogierne i stedet være "snuppet" fra samtidige personvogne, men selvfølgelig også ombygget fra ECO.

--
ئۇلغىك

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af Steffen Dresler, 13/1 2023, 11:33 (691 dage siden) @ UTJ

Kære UTJ og PeterA

Tusind tak for info, overrasket at SÅ mange Em/Ec havde Berlinere fra begyndelsen, nr. 6216 - 6233, ialt 17 stk. Så er der jo noget "at tage af" for dem der ønsker et bestemt nummer. Og så kan den nye viden (Berlinerne) jo anvendes til rettelsesmeddelelser for vognentusiaster. Yderligere kan jeg jo se, at jf. PeterA opgivelser, er der senere flyttet rundt på Berlinerne, da der optræder andre vognnumre end fra serien 6216-6233, spændende.

Kendte godt til at "Bårevognen" havde Berlinere, men anser den dog (with due respect") til at høre under "Specialvognene".

Og tak til PeterA for tilbuddet med listen, ja. Min mail i kuverten.

Det får så lige, ved at se listerne igennem på denne side spørgsmålet, om de fra EC ombyggede 6222 og 6232 til hhv. DK 5915 og 5919 så også "medtog" Berlinerne", sikkert bare unyttig viden, men alligevel når nu proppen er af. Har ikke set billeder af dem med Berlinere.

Tak endnu engang til jer begge!!

Bedste hilsener

Steff

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af UTJ, 13/1 2023, 12:03 (691 dage siden) @ Steffen Dresler

Det får så lige, ved at se listerne igennem på denne side spørgsmålet, om de fra EC ombyggede 6222 og 6232 til hhv. DK 5915 og 5919 så også "medtog" Berlinerne", sikkert bare unyttig viden, men alligevel når nu proppen er af. Har ikke set billeder af dem med Berlinere.

Du får nok større problem med at hitte rundt i hvilke vogne der havde spejlglasvinduer hhv ruder i trærammer og hvornår. Samt, hvilke der fik ændret de øvre vinduesrundinger fra gl. større radius til semere moderne lille radius, som svarer til den på vogne med delte ruder.
DK havde træbogier. Det var 18 EC-vogne som blev leveret med berlinerbogier og årsagen kan læses i personvognsbogen, side 120.

--
ئۇلغىك

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af Steffen Dresler, 13/1 2023, 12:49 (691 dage siden) @ UTJ

Hej igen

Tror nok at det som vælges som individnummer, bliver ud fra et billede på et givet tidspunkt. Har godt set de forskellige vinduesformer, uha, uha, ikke meget standard.

Tak for hint m.h.t. personvognsbogen!!

Bedste hilsener

Steff

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af Steffen Dresler, 13/1 2023, 11:38 (691 dage siden) @ Niels Munch

Hej NM

Ja, pudsigt, da den jo ikke hører til de "oprindelige" udstyret med Berliner. Igen et eksempel på ombytninger.

Tak for info.

Steff

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af PeterA, 13/1 2023, 12:26 (691 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen!

Du kan lige så godt få listen her på Eco-vogne med træbogier, fotograferet hovedsagelig i perioden ca. 1962 - 1972:

6211, 6212, 6215, 6220, 6231, 6235, 6239, 6242, 6245, 6249, 6256, 6257, 6265, 6267,

6271 - hovsa! Foto af Kirkeby ca. 1964, Od. Så her er en der har fået byttet bogier, jvf dine egne oplysninger

6274, 6275, 6278, 6283, 6284, 6288, 6299, 6300, 6304, 6306, 6308

altså ialt 26 vogne. Skulle du vælge een af disse til dit modelbyggeri, kan jeg naturligvis være behjælpelig med de spørgsmål, som Ulrik rejser m.h.t. de forskellige vinduestyper. Det var en sand jungle, også med vogne, der havde flere forskellige slags.

mvh
PeterA

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af Steffen Dresler, 13/1 2023, 12:43 (691 dage siden) @ PeterA

Kære PeterA

Fornemt!!! Tusind tak. Vi er jo rigtigt ude i "insektformeringen" og det er vel (også) det, der gør jernbanehobbyen spændende.

Tak!!

Bedste hilsener

Steff

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af Steffen Dresler, 13/1 2023, 12:55 (691 dage siden) @ PeterA

Skulle du vælge een af disse til dit modelbyggeri, kan jeg naturligvis være behjælpelig med de spørgsmål, som Ulrik rejser m.h.t. de forskellige vinduestyper. Det var en sand jungle, også med vogne, der havde flere forskellige slags.


mvh
PeterA

Tak for tilbud m.h.t. hjælp. Som det ser ud lige nu bliver en vogn uden rammer om vinduerne og en Berliner og uden stiger, tyske signalholdere og løbebrædder på taget.

Mht. detaljer på vognmateriellet tror jeg nok det er bedst med de der kan, bl.a. UTJ, Ole og PTN, så dyrker jeg DSB damperne:-) .

Steff

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af Georg Schmidt, 13/1 2023, 13:16 (691 dage siden) @ Steffen Dresler

Et par billeder fra Fasterholt 1971.
[image]
[image]
Udsnit.
M v h
Georg

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af UTJ, 13/1 2023, 13:51 (691 dage siden) @ Georg Schmidt

Et par billeder fra Fasterholt 1971.
[image]

Så kan man jo sammenligne med EC 6254 omkring 1955:
[image]

--
ئۇلغىك

Avatar

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/1 2023, 13:59 (691 dage siden) @ UTJ

Et par billeder fra Fasterholt 1971.
[image]

Så kan man jo sammenligne med EC 6254 omkring 1955:
[image]

Aha! Det drejer sig altså ikke kun om berlinerbogier men også om trærammer i vinduerne.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af UTJ, 13/1 2023, 14:24 (691 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det kommer så sandelig an på hvor pernitten man er. Bogier er jo en ombyttelig vare, så man skal jo nærmest være en hr. G Schmidt med en notesblok, hvis man skulle holde styr på hvad værkstederne gjorde.
Et meget hastigt gennemsyn af EC/ECO billeder (ej fuldstændigt) viser at følgende på et eller andet tidspunkt har haft berlinerbogier:
6201
6215
6234 (i 1968!)
6241 (1960)
6244 (1957)
6246 (fra 1953)
6247
6280 (bb fra 1958)
6290
6295
6301 (1960)
6304 (1958)
6306 (bb fra 1962)
6312
----
Konklusionen er vel at de ca 16% berlinerbogier har cyklet rundt mellem EC/ECO-vognene i en eller anden revisionsrotation. Man må forvente at bremseforholdet på de to typer bogier er ens, ligesom påmontering af udtræk til dynamotræk mm. ikke har voldt problemer.

--
ئۇلغىك

Avatar

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/1 2023, 15:06 (691 dage siden) @ UTJ

Det kommer så sandelig an på hvor pernitten man er.

Vinduerne betyder lige så meget for en vogns/models udseende som bogierne, jf. en anden tråd om modelvinduer på B-vogne. Hvis der er berlinerbogier på en vogn med de forkerte vinduer, vil det straks blive påpeget af "nogen", og har man sagt A, må man som bekendt også sige B. Det er jo en model, som det drejer sig om her. :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af UTJ, 13/1 2023, 15:13 (691 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det kommer så sandelig an på hvor pernitten man er.


Vinduerne betyder lige så meget for en vogns/models udseende som bogierne, jf. en anden tråd om modelvinduer på B-vogne. Hvis der er berlinerbogier på en vogn med de forkerte vinduer, vil det straks blive påpeget af "nogen", og har man sagt A, må man som bekendt også sige B. Det er jo en model, som det drejer sig om her. :-)

Ja, pudsigt nok har ingen påpeget at der er noget galt med forbillederne. Vognene kan jo både have forkerte vinduer og sågar bogier.

--
ئۇلغىك

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af PeterA, 13/1 2023, 19:32 (691 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik!

Det er jo altid interessant for os at få del i din omfattende viden. Så hvis du for fuldstændighedens skyld kan supplere den oversigt, du bringer her efter et grundigere eftersyn af billederne, så vil det være uhyre velkomment. Og så er der vel basis for at kunne afslutte emnet i denne tråd.
Bedste hilsener
PeterA

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af PeterA, 13/1 2023, 13:58 (691 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej George!
Tak for det fine billede. Du er endnu en gang på pletten med solid dokumentation af de emner og nørdede informationer, der rør sig her på forummet.
Nu kan Steffen vel næppe sidde roligt længere !
mvh PeterA

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af H.B.Eriksen, 13/1 2023, 15:19 (691 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen, jeg har fornyligt bygget 2 Eco vogne i model, en med træbogier Eco 6283 og Eco 6228 (den falmede) m. stål bogier af Berliner typen.
Havde håbet på denne diskussion var dukket på Modeltog for byg selv folket, hvor jeg har slået billederne op af byggeriet, men nu er jeg heller ikke sikker på at det er mit indlæg, der danner grundlag for denne tråd :-P [image][image]

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af Steffen Dresler, 13/1 2023, 16:10 (691 dage siden) @ H.B.Eriksen

Kære H. B. Eriksen + selvfølgelig alle i andre i tråden og læserne.

Årsagen til at jeg startede denne tråd på dette fora, var en erfaring om en kæmpestor viden på dette internetsted, hvad jeg ikke altid er sikker på findes på det andet. Ikke negativt, men en anden indgangsvinkel, modeljernbanen. Til gengæld findes der så en masse andre områder, hvor dette her forum naturligvis halter bagud (modeltog, K-skinner og elektronik mv.).

Jeg har fået svar på mit spørgsmål med hensyn til det jernbanehistoriske, der så også kan bruges modelmæssigt for andre. Og her er der en masse at hente og man skal være meget specifik med hvilket nummer og tidsperiode man ønsker, der sker åbenbart oftere end jeg troede ændringer med bogieskift. Og så skal man også passe med om vinduerne har trærammer eller spejlglasvinduer. Og ser man efter på HP af vognen vil man opdage, at der er tilføjet at gavlvinduerne i det store pakrum (modsat tjenestekupeen) er matterede og har tremmer (Jernbanekilder tegning HP. og B72A).

Iøvrigt findes der 9 sider informationer om litra EC(O) med tegninger, billeder, tabeller og oprangeringer i "DSB post- og rejsegodsvogne 1945-1969, Litra D og E" af Torben Andersen, Forlaget TpT 2019, ISBN 978-87-999 181-3-3. Af din interesse side 125 øverst. Iøvrigt nogle flotte patinerede modeller du har fremstillet!

Bedste hilsener til alle med tak for hjælp, håber også andre kunne nyde godt af informationerne:-) !!!

Steff

NB: Er ikke på internet og kender derfor ikke den omtalte side "Modeltog for byg selv folket".

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af H.B.Eriksen, 13/1 2023, 18:57 (691 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak for info. og ros'en :-)

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af H.B.Eriksen, 14/1 2023, 09:42 (690 dage siden) @ Steffen Dresler

Som et kuriosum til Eco bogier og vinduer, kan jeg lige nævne, at hvis der er mange kombinationer af vinduer med eller uden trærammer, er der lige så mange kombinationer af aksler med "plade hjul" og eger hjul på de forskellige Eco'ere, den enkelte bogie kan have en plade hjuls aksel og en eger hjuls aksel, dog har bårevognen 4 eger hjuls aksler.

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af Steffen Dresler, 14/1 2023, 10:36 (690 dage siden) @ H.B.Eriksen
redigeret af Steffen Dresler, 14/1 2023, 10:53

Kærer H.B. Eriksen m.fl.

Jeg lærte i sin af nu afdøde Jørgen Stürup, en gudsbenådet MJ bygger udi ætset messing og hvidmetals dele, fra dengang resten af Danmark byggede i cigarkassertræ, når nogen kritiserede hans modeller for en manglende detalje eller noget sådanne, udtrykket:

"Bevis det"

Og jeg har senere måttet sande, at det var en god sætning, for det kunne de normalt ikke bevise. Der er jo nemlig faktisk ikke en "damper" der er ens, selv indenfor samme litra og byggeserie. Næsten det samme gælder for vognmateriellet!! Se bare DSB litra N og T og nu her pakvognen litra Ec(o).

Derfor vælger jeg et foto - i den tidsperiode jeg nu ønsker - og siger at det skal være lige netop dette nr.

Ved Ec(o) kan der jo bl.a. være tale om løbebrædder på taget, stiger i endegavlene, tyske slutsignalholdere, vakuum- og eller trykluftslanger i samme periode, spejlglasvinduer uden ramme, trærammer i vinduer og døre, el-stik for belysning i gavlene, 2,5 meter træbogier (malede sorte eller beholdt teak på bærebjælkerne), Berlinerbogier, stjernehjul, pladehjul eller en kombination af disse og sikkert flere ting umiddelbart glemt her.

Og ikke at forglemme, at vognen ved næste revision muligvis blev ændret, fjernet vinduesrammer, ny type bogier, kakkelovn (skorsten) eller helt andre undervognsdetaljer. Nå ja, glemte lige 3 vogne, der fik postafdeling, det vil sige skillerum i pakrummet.

God fornøjelse med eventuelle skemaer og modelbygning, der er RIGELIGT at tage af alene ved Ec(o).

Bedste hilsener

Steff

NB: Glemte lige at skrive, at hvis man har mulighed for at anskaffe/låne "Tillæg for Driftesmateriellet I" (1941 og frem), alternativt DRM I 1941 i reprint fra BB, vil det være en hjælp, da man her kan se en mængde detaljer. Er man til tiden FØR den anden verdenskrig kan anbefales BB reprint af DRM 1933.

Lille sp., Berlinerbogier under litra Eco

af Georg Schmidt, 14/1 2023, 13:39 (690 dage siden) @ H.B.Eriksen

Der var vist en god blanding af eger- og pladehjul under vognene.
[image]
Eco 6245 udsnit.
[image]
Eco 6267 marts 1972 i Århus.
[image]
[image]
[image]
Eco 6245 fra begge sider.
[image]

[image]
Ukendt Eco i Århus 1972.
[image]
M v h
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak