Kærer H.B. Eriksen m.fl.
Jeg lærte i sin af nu afdøde Jørgen Stürup, en gudsbenådet MJ bygger udi ætset messing og hvidmetals dele, fra dengang resten af Danmark byggede i cigarkassertræ, når nogen kritiserede hans modeller for en manglende detalje eller noget sådanne, udtrykket:
"Bevis det"
Og jeg har senere måttet sande, at det var en god sætning, for det kunne de normalt ikke bevise. Der er jo nemlig faktisk ikke en "damper" der er ens, selv indenfor samme litra og byggeserie. Næsten det samme gælder for vognmateriellet!! Se bare DSB litra N og T og nu her pakvognen litra Ec(o).
Derfor vælger jeg et foto - i den tidsperiode jeg nu ønsker - og siger at det skal være lige netop dette nr.
Ved Ec(o) kan der jo bl.a. være tale om løbebrædder på taget, stiger i endegavlene, tyske slutsignalholdere, vakuum- og eller trykluftslanger i samme periode, spejlglasvinduer uden ramme, trærammer i vinduer og døre, el-stik for belysning i gavlene, 2,5 meter træbogier (malede sorte eller beholdt teak på bærebjælkerne), Berlinerbogier, stjernehjul, pladehjul eller en kombination af disse og sikkert flere ting umiddelbart glemt her.
Og ikke at forglemme, at vognen ved næste revision muligvis blev ændret, fjernet vinduesrammer, ny type bogier, kakkelovn (skorsten) eller helt andre undervognsdetaljer. Nå ja, glemte lige 3 vogne, der fik postafdeling, det vil sige skillerum i pakrummet.
God fornøjelse med eventuelle skemaer og modelbygning, der er RIGELIGT at tage af alene ved Ec(o).
Bedste hilsener
Steff
NB: Glemte lige at skrive, at hvis man har mulighed for at anskaffe/låne "Tillæg for Driftesmateriellet I" (1941 og frem), alternativt DRM I 1941 i reprint fra BB, vil det være en hjælp, da man her kan se en mængde detaljer. Er man til tiden FØR den anden verdenskrig kan anbefales BB reprint af DRM 1933.