1847 København Roskilde
Hej Alle
Har vi kort fra banens åbning i 1847? Hvordan var linjeføringen KH - RO? Jeg har kun kort ned til 1907.
--
Venlig hilsen
Anders
www.smalspor.dk
Hej Alle
Har vi kort fra banens åbning i 1847? Hvordan var linjeføringen KH - RO? Jeg har kun kort ned til 1907.
--
Venlig hilsen
Anders
www.smalspor.dk
af Morten Flindt Larsen, København K, 7/1 2023, 10:58 (677 dage siden) @ Anders
Hej Alle
Har vi kort fra banens åbning i 1847? Hvordan var linjeføringen KH - RO? Jeg har kun kort ned til 1907.
Kort fra 1870 her:
https://kortviseren.dk/index.html?p=712445.54,6178883.47,37.7467&k=world;topohoeje
For delstrækningen København - Vigerslev vælg 1858-kortet i stedet.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 7/1 2023, 11:49 (677 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
For delstrækningen København - Vigerslev vælg 1858-kortet i stedet.
Det er vel også den strækning der igennem årene ændres? Imellem Roskilde og Vigerslev ændres linieføringen vel ikke fra 1847 og til idag? Den går bare fra et spor til 4?
--
Venligst
Michael Deichmann
af Morten Flindt Larsen, København K, 7/1 2023, 11:57 (677 dage siden) @ Michael Deichmann
For delstrækningen København - Vigerslev vælg 1858-kortet i stedet.
Det er vel også den strækning der igennem årene ændres? Imellem Roskilde og Vigerslev ændres linieføringen vel ikke fra 1847 og til idag? Den går bare fra et spor til 4?
Ja. Dog vil jeg tillade mig at mene, at banen syd om Valby Bakke (åbnet i 1909) indgår i København - Roskilde strækningen præcis ligesom banen gennem Valby Bakke (åbnet 1901).
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Anders , Copenhagen, 7/1 2023, 12:19 (677 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hej Alle
MAnge tak. DVS banen som vi kender den i dag via Valby har altid gået der? Jeg troede den oprindeligt gik over Frederiksberg og Danasvej - Gyldenløvesgade ved Søpavillonen til banegården ved Vester Farimagsgade.
Jeg læste nogle tidsangivelser på den oprindelige bane KH - RO fra VAL til KH og kunne ikke lige forstå det. Nu kan jweg. Dvs gennemskæringen ved CArlsberg er oprindelig!
--
Venlig hilsen
Anders
www.smalspor.dk
af Morten Flindt Larsen, København K, 7/1 2023, 12:42 (677 dage siden) @ Anders
Hej Alle
MAnge tak. DVS banen som vi kender den i dag via Valby har altid gået der? Jeg troede den oprindeligt gik over Frederiksberg og Danasvej - Gyldenløvesgade ved Søpavillonen til banegården ved Vester Farimagsgade.
Jeg læste nogle tidsangivelser på den oprindelige bane KH - RO fra VAL til KH og kunne ikke lige forstå det. Nu kan jweg. Dvs gennemskæringen ved CArlsberg er oprindelig!
Hej Anders,
Nej, banen gik via Valby fra 1847 til 1864 og igen fra 1901, og linjeføringen var ikke helt den samme: Oprindeligt var linjeføringen via nuværende Sønder Boulevard, og banegården i København lå på tværs af den nuværende. Se eventuelt bogen "Byens baner", hvis du vil have alle detaljer med.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Anders , Copenhagen, 7/1 2023, 13:00 (677 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hej, Ja det ser jeg nu på https://historiskatlas.dk/@55.6652900,12.5515366,16z?m!151
Spændende... nu falder brikkerne på plads. Jeg har bogen men den ligger i sommerhuset og der ligger den jo meget godt
--
Venlig hilsen
Anders
www.smalspor.dk
af Steffen Dresler, 7/1 2023, 13:15 (677 dage siden) @ Anders
Kære Anders m. fl.
Som skrevet før, begynder ”rejsen” inde i den nuværende afgangshal på Hovedbanegården og går ca. langs Sønder Boulevard. MEN, MEN, MEN. Lige så snart banen havde forladt ”Banegårdshallen” og svingede SW var det landbrug og kyst jernbanen (en dæmning næsten) kørte langs, svarende ca. til Sdr. Boulevard mod Enghave i dag. Det hele er jo i dag opfyldt areal.
Se nedenstående kort fra omkring 1847.
På sporet 1847-1997, Dampen binder Danmark, side 62, Poul Thestrup, Jernbanemuseet 1997. ISBN 87-982227-2-4.
Iøvrigt anbefales det at anskaffe dette 3-bindsværk hvis man interesserer sig for Danmarks Jernbanehistorie, fås på DJM (tror jeg) eller antikvarisk.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler