1847 København Roskilde

af Anders ⌂, Copenhagen, 7/1 2023, 10:54 (673 dage siden)

Hej Alle

Har vi kort fra banens åbning i 1847? Hvordan var linjeføringen KH - RO? Jeg har kun kort ned til 1907.

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Avatar

1847 København Roskilde

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/1 2023, 10:58 (673 dage siden) @ Anders

Hej Alle

Har vi kort fra banens åbning i 1847? Hvordan var linjeføringen KH - RO? Jeg har kun kort ned til 1907.

Kort fra 1870 her:
https://kortviseren.dk/index.html?p=712445.54,6178883.47,37.7467&k=world;topohoeje

For delstrækningen København - Vigerslev vælg 1858-kortet i stedet.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

1847 København Roskilde

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/1 2023, 11:49 (673 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

For delstrækningen København - Vigerslev vælg 1858-kortet i stedet.

Det er vel også den strækning der igennem årene ændres? Imellem Roskilde og Vigerslev ændres linieføringen vel ikke fra 1847 og til idag? Den går bare fra et spor til 4?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

1847 København Roskilde

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/1 2023, 11:57 (673 dage siden) @ Michael Deichmann

For delstrækningen København - Vigerslev vælg 1858-kortet i stedet.

Det er vel også den strækning der igennem årene ændres? Imellem Roskilde og Vigerslev ændres linieføringen vel ikke fra 1847 og til idag? Den går bare fra et spor til 4?

Ja. Dog vil jeg tillade mig at mene, at banen syd om Valby Bakke (åbnet i 1909) indgår i København - Roskilde strækningen præcis ligesom banen gennem Valby Bakke (åbnet 1901).

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

1847 København Roskilde

af Anders ⌂, Copenhagen, 7/1 2023, 12:19 (673 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Alle

MAnge tak. DVS banen som vi kender den i dag via Valby har altid gået der? Jeg troede den oprindeligt gik over Frederiksberg og Danasvej - Gyldenløvesgade ved Søpavillonen til banegården ved Vester Farimagsgade.
Jeg læste nogle tidsangivelser på den oprindelige bane KH - RO fra VAL til KH og kunne ikke lige forstå det. Nu kan jweg. Dvs gennemskæringen ved CArlsberg er oprindelig!

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Avatar

1847 København Roskilde

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/1 2023, 12:42 (673 dage siden) @ Anders

Hej Alle

MAnge tak. DVS banen som vi kender den i dag via Valby har altid gået der? Jeg troede den oprindeligt gik over Frederiksberg og Danasvej - Gyldenløvesgade ved Søpavillonen til banegården ved Vester Farimagsgade.
Jeg læste nogle tidsangivelser på den oprindelige bane KH - RO fra VAL til KH og kunne ikke lige forstå det. Nu kan jweg. Dvs gennemskæringen ved CArlsberg er oprindelig!

Hej Anders,

Nej, banen gik via Valby fra 1847 til 1864 og igen fra 1901, og linjeføringen var ikke helt den samme: Oprindeligt var linjeføringen via nuværende Sønder Boulevard, og banegården i København lå på tværs af den nuværende. Se eventuelt bogen "Byens baner", hvis du vil have alle detaljer med.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

1847 København Roskilde

af Steffen Dresler, 7/1 2023, 13:15 (673 dage siden) @ Anders

Kære Anders m. fl.

Som skrevet før, begynder ”rejsen” inde i den nuværende afgangshal på Hovedbanegården og går ca. langs Sønder Boulevard. MEN, MEN, MEN. Lige så snart banen havde forladt ”Banegårdshallen” og svingede SW var det landbrug og kyst jernbanen (en dæmning næsten) kørte langs, svarende ca. til Sdr. Boulevard mod Enghave i dag. Det hele er jo i dag opfyldt areal.

Se nedenstående kort fra omkring 1847.

[image]
På sporet 1847-1997, Dampen binder Danmark, side 62, Poul Thestrup, Jernbanemuseet 1997. ISBN 87-982227-2-4.

Iøvrigt anbefales det at anskaffe dette 3-bindsværk hvis man interesserer sig for Danmarks Jernbanehistorie, fås på DJM (tror jeg) eller antikvarisk.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak