Sporvej med færgedrift - Strausberg [D] 2008 (12 fotos)

af Niels Munch, 2/1 2023, 15:41 (690 dage siden)

Velkommen til den første mandag i 2023, som - også meteorologisk - synes lidt småsur. Derfor har jeg fundet inspiration i Ottoemil's solvarme 2021-reportage fra Strausberger Eisenbahn ovre på "nutidsforum": https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,819.0.html - til her at samle mine egne indtryk fra den hyggelige by Strausberg på østsiden af Straussee et halvt hundrede km øst for Berlin Alexanderplatz.

Besøget fandt sted søndag, den 22.06.2008 på vej tilbage til Berlin efter en køretur med museumsbanen Buckower Kleinbahn. Fra restauranten i Strausberg, hvor vi udendørs nød et fiskemåltid, fik vi kig på anløbspladsen for den egenartede, kabel-guidede og elektrisk drevne færge til lokaliteten Jenseits des Sees (Waldseite):

[image]

[image]

[image]
Alle 3 fotos trolleyfærgen Strausseefähre, 22.06.2008 (nm).

Den viste færge er bygget 1967 og moderniseret 2012; den fødes via trolley-hjulet fra "køretråden", som er udspændt over den 370 m lange sejlrute (der tager 7 min.), med 230V netspænding. Færgen, som har færgelinjenummer 39 i VBB-systemet, drives af Strausberger Eisenbahn GmbH (STE), som egentlig har været en sporvej i h.t. BOStrab siden 2006.

På den anden side af gaden ved endestationen Lustgarten ligger STE-remisen:

[image]
STE remisen i Strausberg, 22.06.2008 (nm).

Vognen, der putter sig på sporet t.v., er STE Tw nr. 30 (Tatra T6C5), der var "på prøve" i New Orleans, hvilket inspirerede til anvendelse af ČKD-Tatra bogier og el-komponenter i de "traditionsvogne", sporvejene i New Orleans udviklede på eget værksted.

Ved vort besøg var dette 3-delte Tatra-vogntog i drift på den 6,2 km lange strækning ned til Bf Strausberg på "Preußische Ostbahn":

[image]

[image]

[image]
VBB Linie 89, Strausberger Eisenbahn's Tw 21 (Tatra KT8D5 ex Košice) ved endestationen Lustgarten i Strausberg, 22.06.2008 (nm).

Den 3-delte sporvogn fra 1989 blev sammen med søstervognene Tw 22 og 23 købt fra slovakiske Košice i 1995. Efter anskaffelse af 2 Bombardier "Flexity Berlin" i 2013 solgtes Tw 21 og 23 i 2015 til Prag, der byggede dem om med lavtgulvsmidterled (Prag nr. 9098 hhv. 9056). STE Tw 22 fik en tilsvarende ombygning og blev lakeret "Berlin-gul" som Flexity-vognene.

STE havde i tidens løb en del godstrafik, som imidlertid ophørte i 2005. Til godskørslen anvendtes 2 elektriske EL4-lokomotiver fra LEW. Disse er overgivet til museumsbanen Buckower Kleinbahn:

[image]
STE ellok EL4 nr. 15 i Buckow, 22.06.2008 (nm).

STE havde sin egen "Kleinbahnhof" ved Bf Strausberg på strækningen Berlin-Küstrin:

[image]

[image]
Strausberg Kleinbahnhof, Tw 21 er netop ankommet fra Lustgarten, 22.06.2008 (nm).

Ovre t.h. for stationsbygningen findes S- og fjerntogsstationen, hvortil overleveringssporet er fjernet efter banens omstilling til BOStrab pr. 01.01.2006. Stationen betjenes af Berlin's S-Bahnlinie S5, hvor hvert andet tog videreførtes til Bf Strausberg Nord ad den enkeltsporede sidebane, anlagt 1955 a.h.t. de militære installationer m.v. i området.

[image]
S5 til Westkreuz ved perronen for de S-tog, der vendes på Bf Strausberg, 22.06.2008 (nm).

Strækningen Berlin Lichtenberg-Küstrin betjenes af RB26, som det private operatørselskab Niederbarnimer Eisenbahn Betriebsgesellschaft mbH (NEB) siden 2006 har kørt for VBB under produktnavnet "Oderlandbahn":

[image]
NEBs Oderlandbahn Talent-tog krydser D 247 Moskva-Express i Strausberg på Preußische Ostbahn, 22.06.2008 (nm).

Den rød/blå sovevogn er russisk (RZD) og løber Berlin-Skt. Petersborg. Der medførtes også hviderussiske (BC) sovevogne (Berlin-Minsk). Toget, som var et Ludmilla-trukket "Umleiter-Zug" via den enkeltsporede og uelektrificerede Ostbahn p.g.a. brobyggeri i Frankfurt/Oder, havde vist ikke "normalt" ophold i Strausberg; men man afventede forsinket krydsning med et Talent-tog fra Oderlandbahn.

Nå, det var, hvad der (bl.a.) kom ud af en søndagstur til naturskønne Märkische Schweiz - ca. halvvejs fra Berlin til den polske grænse. Og i dag fik jeg så anledning til her at samle mine fotos derfra. Nogle af dem har hidtil været klattet ud på div. tråde, fortrinsvis under emner som "sporvogne i udlandet". Evt. nysgerrighed vil nok kunne stilles via "de indbyggede links".


Bedste nytårshilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak