Avatar

Q-vogn på afveje

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/12 2022, 22:09 (682 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har set Frihavnen flere steder som Frh. Er det tilfældet med Fn, er det vel overvejende sandsynligt, at vi er på Østerport eller i Frihavnen, når vi har noget så eksotisk som en vogn til Simrishamn.

Bh
-ivar


Ja, eller måske Godsforbindelsesbanen (den gamle). Måske uheldet ved Roskildevej station i 1909.

G'aften Kurt, Niels og i andre,

Kridtpåskriften "Fn", et "væld" af krydsende spor samt tilstedeværelsen af den svenske vogn gør, at jeg ikke kan frigøre mig fra uheldet på Roskildevej station, af hvilken der kendes andre fotografiske postkort, og hvor vi i er ude i Københavns forstæder, hvor der i ældre tid fandtes en del virksomheder med høje skorstene.

Her er omtale af uheldet, som indtraf 26. sep. 1909. Der var en hel del godsvogne og et sandspor involveret:

[image]

Den svenske vogn er øjensynligt læsset med skærver, næppe et normalt returgods til Sverige via Frihavnen. Lidt mystisk.

Ved min søgning i Mediestream har jeg benyttet de "naturlige" søgeord: station af sporet godsvogn væltet

I perioden 1906 til 1913 (inkl.), hvor vognen synes indsnævret til, indtraf der andre uheld end uheldet på Roskildevej, men ved dem synes omstændighederne (bl.a. uheld og oprydning om natten) ikke at passe. Endelig identifikation må dog for min del afvente fremkomsten af yderligere fotomateriale på fx jernbanekilder.dk.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak