Ugens Triangel - VLTJ M 2" (3 fotos)

af Niels Munch, 27/3 2013, 12:30 (4291 dage siden)

God middag i forum,

Nogle af de "sjoveste" Triangel'er er i mine øjne dem, der er ombygget fra forskellige udgaver af post- og personvogne hhv. personvogne, idet de - trods ombygningen - slæber mange af de oprindelige træk med sig, som f.eks. denne:

[image]
VLTJ M 2" i Lemvig 09.07.1962 (nm).

Da jeg traf den, stod den på stjernehjul og havde mistet de ædlere dele. Den var blevet ombygget i 1932 fra Scandia personvognen VLTJ D 22 (fra 1917), hvor den fik lov at beholde sin tagrytter (!), men dog mistede sine vinduesrammer af træ.

En søstervogn til D 22 var denne:

[image]
VLTJ D 23 i Lemvig 09.071962 (nm).

Et par år tidligere var det lykkedes den gode JB-P at møde M 2" med tog:

[image]
VLTJ M 2 i Lemvig 07.1960 (foto: JB-P, arkiv: nm).


[image]

Bedste hilsener
Niels


Flere Triangel'er kan ses *her*.

Avatar

Ugens Triangel - VLTJ M 2" (3 fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/3 2013, 19:01 (4290 dage siden) @ Niels Munch

Hvordan lavede man kraftoverføring? De oprindelige aksler må jo være skiftet med noget andet?

Avatar

Ugens Triangel - VLTJ M 2" (3 fotos)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 27/3 2013, 22:26 (4290 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvordan lavede man kraftoverføring? De oprindelige aksler må jo være skiftet med noget andet?


VLTJ M 2" var en helt speciel Triangel-vogn, idet den havde dobbelt elastik-træk.
Spøg til side - de "ombyggede" Triangler havde kardan og bagtøj ligesom de "almindelige" Triangler.
Kig eventuelt i MM 1 for et mere grundigt svar ;-)

Og tak til Niels for de herlige billeder.

Ugens Triangel - VLTJ M 2" (3 fotos)

af Georg Schmidt, 27/3 2013, 23:55 (4290 dage siden) @ Niels Munch

Tak til Niels for herlige billeder, kvitterer med nogle af den senere M 2.
[image]
VLTJ M 2 1972.
[image]
VLTJ M 2 ved Bonnet 7/4 1973.
[image]
VLTJ M 2 nord for Vemb. 7/4 1973.

Mvh
Georg

Ugens Triangel - VLTJ M 2" (3 fotos)

af Niels Munch, 28/3 2013, 11:19 (4290 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak til Niels for herlige billeder, kvitterer med nogle af den senere M 2.

Kære Georg,

Mange tak for bidraget! Jeg vil forsøge at følge op i næste uge.

Bedste hilsener
Niels

Ugens Triangel - VLTJ M 2" (3 fotos)

af lolliken, 28/3 2013, 15:56 (4290 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej alle .. var der virkelig installeret telefon/højttaleranlæg i VLTJ"s Triangler for så mange år siden?

Mange hilsner og God Påske

lolliken

Ugens Triangel - VLTJ M 2" (3 fotos)

af Georg Schmidt, 28/3 2013, 19:40 (4289 dage siden) @ lolliken

Ja, der var etableret fjernstyring med meldinger via radio (vist fra 1971) på VLTJ med radiomast i Lemvig. På taget skimtes radioantennen.

Hilsen Georg

Ugens Triangel - VLTJ M 2" (3 fotos)

af Georg Schmidt, 7/4 2013, 21:50 (4279 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt flere billeder fra KLK-turen den 7/4 1973.
[image]
Ramme.
[image]
Faare.
[image]
Her i Vemb. I dagens anledning må M 2 have fået et "slæbbart" radioanlæg, man ser antennekablet fra taget.
[image]
Dagen efter var der udflugt med Nr 6.
Mvh
Georg

Avatar

Ugens Triangel - VLTJ M 2" (1 fotos)

af ove, Struer, 6/6 2013, 09:57 (4220 dage siden) @ henning h087

Hej

fra Børge Sundahl, Langå er der kommet dette billede af VLTJ M 2
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=125&lokid=195

og vi lader Børge selv kommenterer billedet med teksten under billedet

[image]

mvh
henning h087

Ellers kunne man godt lave en undertekst i retning af "Triangel med storhedsvanvid". :-D

Ugens Triangel - VLTJ M 2" (1 fotos)

af Niels Munch, 6/6 2013, 10:23 (4220 dage siden) @ henning h087

Mange tak til Børge & Henning for interessant foto!

Vi ser VLTJ M 2"', jeg vil kategorisere til de jyske Mc'er.

Bedste hilsener
Niels

Ugens Triangel - VLTJ M 2" (3 fotos)

af UTJ, 29/3 2013, 15:06 (4289 dage siden) @ Niels Munch

Mon ikke denne uges triangel leverede motor mv til VLTJ M 1'' (den tidl MF), som på dette tidspunkt fik 'høj' frontkøler.......

Avatar

Ugens Triangel - VLTJ M 2" (3 fotos)

af ove, Struer, 29/3 2013, 16:42 (4289 dage siden) @ UTJ

Mon ikke denne uges triangel leverede motor mv til VLTJ M 1'' (den tidl MF), som på dette tidspunkt fik 'høj' frontkøler.......

Eftersom denne M2 er den eneste af VLTJs vogne der havde en MAN motor tror jeg det ikke. M1 (Lotte) fik da aldrig anden motor så vidt jeg kan læse.

Den oprindelige M2, der brændte havde samme motor som "Lotte" en Midwest 4 cyl benzinmotor.

Ugens Triangel - VLTJ M 2" (3 fotos)

af Thyge, Rønnede, 29/3 2013, 17:38 (4289 dage siden) @ ove

Hej!
Det kunne være et meget interessant emne; hvilken motor der lå i hvad,
på et bestemt tidspunkt!!!!:-D
Tidligere tiders olie var absolut ikke på høje med dagens! og motorkvaliteten
heller ikke! Der var i Danmark mange motorrenoveringsvirksomheder, idag
næsten ingen!!
Det var en gylden regel, at en motor var helt slidt op efter 100.000 km!
idag holder den køretøjets levetids!!! lige minus Lokalbanens LINT!!!!:-D
Vedr. VLTJ fik de i 1956 begge 120Hk Continental motorer fra M2 på ØSJS;
om de er brugt koplette, eller kun som reservedele, aner jeg ikke noget om!
og heller ikke i hvad?
Men det er dokumenteret via en timeseddel fra en ansat på værkstedet!
Om VLTJ M1 fik dieselmotor i 1963 stiller jeg mig meget tvivlende overfor!
men derfor kan man godt have byttet benzinmotor i 1962!!! selvom den gik ud af brug
kort tid efter! Jeg tror der er tale om en forveksling med ny M2!
NPMB M8 fik da også byttet motor i 1958 og gik ud af brug sommeren 1959!!!
der var tale om en hovedrepareret fra DSBs lager!!!
så det var meget normalt!!
Men lad høre" Hvilen Motor"
Med venlig hilsen
Thyge

Ugens Triangel - VLTJ M 2" (3 fotos)

af Niels Munch, 30/3 2013, 08:42 (4288 dage siden) @ Thyge

idag holder den [motoren] køretøjets levetid!!! lige minus Lokalbanens LINT!!!!:-D

Den smiley skal da vist tages for "pålydende", Thyge.

Jeg mindes da den store, systematiske udskiftning af Büssing til Daimler-Benz i Y-togene.

Og hvad med IC3?

M.v.h.

[image]
Niels

Ugens Triangel - VLTJ M 2" (3 fotos)

af UTJ, 30/3 2013, 18:54 (4287 dage siden) @ Niels Munch

idag holder den [motoren] køretøjets levetid!!! lige minus Lokalbanens LINT!!!!:-D


Den smiley skal da vist tages for "pålydende", Thyge.

Jeg mindes da den store, systematiske udskiftning af Büssing til Daimler-Benz i Y-togene.

Og hvad med IC3?

M.v.h.

[image]
Niels

Man hensættes til bilernes verden: tog har ikke én bruger - og dermed bliver de nok ikke kørt lige så nænsomt ;-)

Ugens Triangel - VLTJ M 2" (3 fotos)

af UTJ, 29/3 2013, 21:28 (4288 dage siden) @ ove

Jeg skriver VLTJ M 1, dvs tidligere DSB MF 647, oph i slutn af 60'erne

Lokomotivfabrikker

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak