Kalenderlåge 24. december

af Niels Jensen, 23/12 2022, 19:32 (712 dage siden)

Se ovenfor under den 23. december.
God jul og godt nytår.
Niels Jensen

Kalenderlåge 24. december

af Niels Munch, 23/12 2022, 19:50 (712 dage siden) @ Niels Jensen

Se ovenfor under den 23. december.

..... eller læs den her:

Denne beretning handler om en juleaften på en landstation et sted i Danmark - dengang, der var vintre. Beskrivelsen er fra stationsforstandren på en landstation cirka midt på linjen.
Opgaven er: Gæt årstal, stationens navn, strækning og hvad hed stationsforstanderen?
Jeg citerer:
"Formiddagen bragte lidt fygning, der efterhånden tog til, så en overgang så det ret alvorligt ud; men formiddagstogene klarede sig dog med forsinkelser....
En 20-30 minutter after afgangen begyndte blæsten rigtigt at tage fat, og snart blev det til en veritabel snestorm, så himmel og jord stod i eet. Kom man udenfor kunne man dårligt åbne øjnene for fygende sne...
Imidlertid havde jeg spændt fulgt de respektive stationers frem- og tilbagemeldinger(på linjetelefonen) af eftermiddagstoget. Det gik langsomt, var kørt fast et par gange, men var atter kommet fri ved hjælp af de med toget værende snekastere.
Og endelig var toget meldt afgået fra nabostationen.
Under normale forhold villle der gå 13-14 minutter til det holdt ved perronen hos mig. Men der gik 20 minutter, der gik en halv time - stadig intet tog. Ved forespørgsel til nabostationen kunne det kun meldes, at toget var afgået. - Der var ingen tvivl længere. Toget sad igen fast - og denne gang i den for vindretningen mest ubehagelige udgravning på hele strækningen fra endestationen til min station.
Efter halvanden times slid kørte toget frem til min perron. - Lokomotivføreren turde imidlertid ikke fortsætte - efter de nødvendige depecher var udvexlet med hovedkontoret besluttede vi at suspendere driften indtil videre.
Klokken var blevet 16.30 - og der stor jeg med et indesneet tog, hvori der befandt sig ca. 150 rejsende - og så endda på en juleaften!
Hovedkontoret meldte at plovrydning ville blive forsøgt. Ploven skulle imidlertid afgå fra den modsatte endestation. Men det var en stræknng på ca. 30 km.
Da plovtoget nåede frem og kø'rte ind på omløbssporet råbte de ventende rejsende hurra.
Men da det ordinære tog skulle vidre villle det ikke rokke sig ud af stedet. Lokomotivet var frosset fast til skinnerne. Men ved hjælp fra plovmaskinen fik lokomotivfolkene det løsnet. Og toget kom videre.
Men den juleaften glemmer jeg aldrig".
Citat slut

Kalenderlåge 24. december

af re20000, 24/12 2022, 05:11 (712 dage siden) @ Niels Munch

Jae, bortset fra at militært snerydningspersonale ikke var tilkaldt kunne det jo godt have været en af flere af dette forums seniore bidragsydere. Dette må endelig ikke opfattes som en opfordring til at bidrage med deres personlige variant af historien inden den fortaber sig i glemselens tåger, næh nej da..... (hint, hint).
Jeg faldt forleden over denne gribende lydfil fra "vinterkrigen" i -78, som flere af jer har beskrevet så malende
https://www.youtube.com/watch?v=DFWW8PhUd_4
Hvor den stammer fra ved ingen, indsenderen købte den som et ukendt kassettebånd på et loppemarked!
Den varer en time så det er passende at lytte til mens I piller kartofler til de brunede!

Glædelig jul og tak for god viden og underholdning i det forgangne år!

Nold

Kalenderlåge 24. december

af Oversmeden, 24/12 2022, 08:42 (712 dage siden) @ Niels Munch

Hmmm - den er tricky.
Lidt kan udledes af teksten og nedenstående er hvad jeg når frem til.
- toggangen er ikke pokkers tæt. Blot nogle få tog pr. dag pr. retning. Det kan enten være nogle meget tidlige jernbaner i 1800-hvidkål eller en privatbane.
- telegrafen er indført - ellers kunne den ene station næppe snakke med den anden. Telefon nævnes ikke, så den ser jeg bort fra.
- omtalen af depecher med hovedkontoret gør at jeg befinder mig før 1880-1885 stykker (sammenlægning af de statslige baner med senere distrikter og generaldirektorat). Der er en mulighed for en privatbane af en vis størrelse.

Tror nogle af de gamle erindringsbøger a la Rambusch - han passer med den tid jeg mistænker.

Kalenderlåge 24. december

af Steffen Dresler, 24/12 2022, 09:11 (712 dage siden) @ Oversmeden

Tricky, ja!

For Sydsjællands vedkommende var forsvarets deltagelse i den første store vinterkrig først lige før og efter nytår, hvilket jo udelukker det beskrevne. Den anden vinterkrig (vistnok) var året efter og det var omkring en måned senere SOM JEG husker det. Så denne udelukkes herefter også.

God juleaftens dag og ikke mindst et stort tillykke med bogen NJ.

Bedste hilsener

Steff

Kalenderlåge 24. december

af re20000, 24/12 2022, 10:27 (712 dage siden) @ Steffen Dresler

Tysk bøgetræ eller glæde ved bælgfrugter???

Nold

Avatar

Kalenderlåge 24. december

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/12 2022, 09:04 (712 dage siden) @ Niels Munch

Se ovenfor under den 23. december.


..... eller læs den her:

Denne beretning handler om en juleaften på en landstation et sted i Danmark - dengang, der var vintre. Beskrivelsen er fra stationsforstandren på en landstation cirka midt på linjen.
Opgaven er: Gæt årstal, stationens navn, strækning og hvad hed stationsforstanderen?
Jeg citerer:
"Formiddagen bragte lidt fygning, der efterhånden tog til, så en overgang så det ret alvorligt ud; men formiddagstogene klarede sig dog med forsinkelser....
En 20-30 minutter after afgangen begyndte blæsten rigtigt at tage fat, og snart blev det til en veritabel snestorm, så himmel og jord stod i eet. Kom man udenfor kunne man dårligt åbne øjnene for fygende sne...
Imidlertid havde jeg spændt fulgt de respektive stationers frem- og tilbagemeldinger(på linjetelefonen) af eftermiddagstoget. Det gik langsomt, var kørt fast et par gange, men var atter kommet fri ved hjælp af de med toget værende snekastere.
Og endelig var toget meldt afgået fra nabostationen.
Under normale forhold villle der gå 13-14 minutter til det holdt ved perronen hos mig. Men der gik 20 minutter, der gik en halv time - stadig intet tog. Ved forespørgsel til nabostationen kunne det kun meldes, at toget var afgået. - Der var ingen tvivl længere. Toget sad igen fast - og denne gang i den for vindretningen mest ubehagelige udgravning på hele strækningen fra endestationen til min station.
Efter halvanden times slid kørte toget frem til min perron. - Lokomotivføreren turde imidlertid ikke fortsætte - efter de nødvendige depecher var udvexlet med hovedkontoret besluttede vi at suspendere driften indtil videre.
Klokken var blevet 16.30 - og der stor jeg med et indesneet tog, hvori der befandt sig ca. 150 rejsende - og så endda på en juleaften!
Hovedkontoret meldte at plovrydning ville blive forsøgt. Ploven skulle imidlertid afgå fra den modsatte endestation. Men det var en stræknng på ca. 30 km.
Da plovtoget nåede frem og kø'rte ind på omløbssporet råbte de ventende rejsende hurra.
Men da det ordinære tog skulle vidre villle det ikke rokke sig ud af stedet. Lokomotivet var frosset fast til skinnerne. Men ved hjælp fra plovmaskinen fik lokomotivfolkene det løsnet. Og toget kom videre.
Men den juleaften glemmer jeg aldrig".
Citat slut

Kan supplere med, at der er en gris med i historien: "Mit kæledyr, grisen, som jeg i fem måneder havde plejet og passet, set den fra en lille knort på 40 kg vokse op til nu en tamp på 120 kilo, var blevet slagtet,"

Det kan måske sætte nogen på sporet.

GLÆDELIG JUL! :-D :-D :-D
Morten

Kalenderlåge 24. december

af Niels Jensen, 24/12 2022, 11:03 (712 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja - Morten er på sporet... ha ha. Det tyder på, at stationsforstanderen var fritidsbonde med griseavl og havebrug...
God jul
Niels Jensen

Avatar

Kalenderlåge 24. december

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/12 2022, 11:52 (712 dage siden) @ Niels Jensen

Ja - Morten er på sporet... ha ha. Det tyder på, at stationsforstanderen var fritidsbonde med griseavl og havebrug...
God jul
Niels Jensen

Ja, så bør det jo være let at identificere for den lidt drevne jernbaneentusiast...

Og en god jul til dig, Niels!

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kalenderlåge 24. december LØSNING

af Niels Jensen, 24/12 2022, 15:27 (711 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Løsning:
Der var ikke mange bud. Men det var Morten Flint, der kender historien - og derfor tilføjede det med grisen i stationsforstanderens have.
Stedet var Allested station på ONFJ, hvor I. V. Krag Jensen (født 17. feb 1877)var stationsforstander fra banens åbning(1. oktober 1906.) til pensionering 1. august 1942.
Ifølge SFJ eksperten afdøde Lars Viinholt var det juleaftensdag 1917. Dette har ikke kunnet bekræftes fra data fra DMI.
Krag Jensen skrev en lang artikelserie i Privatbanetidende i 1952 om hans liv fra starten ved SFJ 1. maj 1899. Her beskrev han udviklingen omkring Allested station i et flot dansk sprog. Hans beretninger fortjener at blive udgivet i et eller andet lokalhistorisk skrift.
Det var altså Morten, som kom tættest på.
Så kan julefreden sænke sig - som den gjorde meget sent på Allested station den jul.
Stor hilsen til alle i dette meget vidende forum.
Niels Jensen

Avatar

Kalenderlåge 24. december LØSNING

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/12 2022, 15:57 (711 dage siden) @ Niels Jensen

Hans beretninger fortjener at blive udgivet i et eller andet lokalhistorisk skrift.

De er såmænd allerede "udgivet". Hans memoirer ligger frit tilgængelige også til download på jernbanekilder.dk, der er på forkant med meget. Søg blot på: Kragh.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Svenska-lok
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak