"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 28/3 2013, 20:46 (4305 dage siden)

Vi har i forskellige tråde haft nogle af "Cirkus Ombygnubg"- vogne oppe at vende, ikke mindst CO og CP.
I Jernbanehistorisk årbog 93, p51 højre spalte midt på siden finder jeg i Jens Bruun Perdersens sædvanlige gode artikel, etfaktum der var ukendt for mig.
Han skriver, at efterhånden som der blev flere CL til rådighed (ikke mindst til Nord-og Kystbanen), blev disse-CL- anvendt i flæng med øvrige "uspeciferede" fællesklassevogne CM>, CO, CP der i oprangeringsplanerne simpelthen bare hed "C".
Var dette almindeligt brugt? CM var jo ydermere sidegangsvogne og CO og CP midtergangsvogne, så måske en lidt "sær pulje?".


-og fortsat god påske


Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af henning h087 ⌂, Græsted, 28/3 2013, 21:37 (4305 dage siden) @ gamle ole

Hej

det kan bekræftes her
togplan 6 - 1967
[image]

bemærk også at B kan være en B, CB, CC vogn - så det var ikke kun ved "ombygningcirkusvognene"

mvh
henning h087

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 29/3 2013, 10:04 (4304 dage siden) @ henning h087

Tak. Et interessant fænomen. Skal vel ses som en "forstærkningspulje", men bare en pudsig sammenblanding af 2 midtgangsvogne og en sidegangsditto. På den anden side sede set så man jo mange interessante kombinationer dengang (og tidligere), og det var vel også nogle af de mest talrige litra blandt det ældre og ombyggede materiel.

Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 29/3 2013, 10:31 (4304 dage siden) @ henning h087

man kunne jo have en formodning om at denne "forstærkningspulje" tidlige, f.ex. 50erne må have bestået af flere litra?
(Findes TogplanX på nettet? Alle mine "tjenestedokumenter" gik jo tabt under syndfloden for et par år siden)+


Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af henning h087 ⌂, Græsted, 29/3 2013, 10:56 (4304 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole

er du sikker på du mener togplan X
den står for i 1948 og 1949
A: Normalstilling for sporskifter i Hovedspor
B: Togvejenes indstilling, inden en station lukkes ved toggangens ophør eller i togfri tidsrum
C: længden af frit krydsningsspor m. m. på togfølgestationer

tror du mon ikke du mener togplan 6/VI som den viste fra 1967 i tidligere indlæg

togstammer mm

der ligger pt på nettet, mener det er togplan 6 1953 og delvis 1957 ( prøv at søge togplan ) men her på
www.rundremisen.dk
ligger der også mange originale tjenestekøreplaner, togplaner, sporplaner mm og mere kommer efterhånden på
det betinger dog at du tilmelder og registerer dig på arkiv/forum www.rundremisen.dk som bruger, for at åbne til arkivet, se filer, billeder, skrive og downloade fra det

mvh
henning h087

PS - her kan du også finde dine yndlingstog København - Rungsted, København - Glostrup, Allerød - Hillerød mm i tjenestekøreplanerne - også tomløbene

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 29/3 2013, 11:02 (4304 dage siden) @ henning h087

Mange tak. Kaldte dem bare for x = ale/flere

Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af henning h087 ⌂, Græsted, 29/3 2013, 11:07 (4304 dage siden) @ gamle ole

Hej
gamle Ole

hvis du vil, kan du sende mig din emailadresse på h087@hotmail.dk
så kan jeg oprette dig som bruger på www.rundremisen.dk - så du kan komme til "herlighederne"

mvh
henning h087

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 29/3 2013, 11:26 (4304 dage siden) @ henning h087

Tak Henning. Meget gerne. Det gør jeg.


ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 30/3 2013, 17:02 (4303 dage siden) @ henning h087

<hej Henning

Har sendt mail med mailadr. i går lørdag. Håber den kom frem?


Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af henning h087 ⌂, Græsted, 30/3 2013, 18:08 (4303 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole

nej - har ikke fået den

min mail adresse er

h087@hotmail.dk

hnulottesyvsnabelahotmail.dk

mvh
henning h087

eller brug kuverten foroven

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 30/3 2013, 20:15 (4303 dage siden) @ henning h087

Jeg prøver igen, men du kan da også bare få den her:

ork@ofir.dk
(tidligere ork@foum.dk, men nu har de vist ændret det hele til ork@godmail.dk)


Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af Georg Schmidt, 31/3 2013, 13:50 (4302 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole

Begrebet "C" forsvandt fra oprangeringsplanerne i vestområdet i januar 1972. På dette tidspunkt havde "C" jo allerede været det samme som CP i flere år. I køreplansåret 1970-71 kunne der i vest være op til 50 CP i løb, dette tal var i 1971-72 faldet til 14 og i foråret 1972 var det slut, der havde man fået CL-vogne nok (Bn var under levering). I løbet af vinter forår 1972 kunne man stadig se enkelte CP i drift som f. eks. bremsevogne i S-togsoverførsler, men også i almindelig drift. F. eks. noterede jeg på Grenåbanen flg. oprangering i togene 625-632 Ar-Gr-Ar: MO 1858 CP 2836 den 11/2 1972. Den 20/2 1972 var der S-togsoverførsel Randers-Enghave med oprang: MX-CP3232 MM/FS 7758-7258 MM/FS 7757-7257 CPL3247.
[image]
S-togs overførsel med CP i begge ender, Viby J 1971.
[image]
MX 1044-CP 2836 FS 7262 På Århus H Febr. 1972.
[image]
CP 3220 begest.
[image]
Også ECO havde deres sidste tjenester i foråret 1972, her 6284 i Fredericia netop ankommet i tog 746 fra Herning den 4/3 1972.
[image]
I foråret 1972 stod længe en række CP i Århus på vej til ophug, det var vognene 3223, 3248, 3205, 2927, 3240, 3242, 3217, 2906 og 2853.
Mvh
Georg

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 31/3 2013, 13:59 (4302 dage siden) @ Georg Schmidt

Fin forklaring. Og på dette tidspunkt var de 2 andre i puljen- CM og CO- jo ude af billedet. Mener at huske fra mine "forliste togplaner" at CL da CP også var ude af billedet, blev til "Ny "C", så længe CL nstadig var i drift?

Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 28/12 2013, 17:34 (4030 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvornår mm var de øvrige i "C-gruppen"-altså sidst i drift, altså CO og CM mon?

hilsen Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af UTJ, 28/12 2013, 18:30 (4030 dage siden) @ gamle ole

Hvornår mm var de øvrige i "C-gruppen"-altså sidst i drift, altså CO og CM mon?

1967, med få i 1968 formentlig.

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af henning h087 ⌂, Græsted, 28/12 2013, 19:23 (4030 dage siden) @ gamle ole

:-)

der liger stationeringslister her 1958 - 1968
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=138.msg199#msg199
men databasen
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognmain.php?aar=1941&n=dsb-personvogne-1941-1966
her på jernbanen har jo også udrangeringsår for disse litra - selvom at drifstoptår og udrangeringsår kan være forskellige

og korrekt at UTJ skriver at CO og CM er ude i 1968
idet der pr 31/3 1968 er følgende CM 2131, 2153, 2170, 2173, 2177, 2179, 2181, 2190, 2191, 2194, 2200, 2236 tilbage i 2 distrikt, og har nok kun været yderste reserve.
Pr 31/3 1969 er der 0 tilbage

1970 :
CMR er der 2119 og 2121 og er udflugtsvogne

1969
CO er der i 1 distrikt 2763 som er udflugtsvogn
og i 2 distrikt er der så CO 2526 i drift og 2702 som udflugtsvogn
og i 1970 er der kun CO 2702 tilbage

hvorimod at CP er der stadig en del af i 1970 ca 87 stk tilbage af og mener at de sidste blev taget ud af driften 1972
CPL er der 5 stk af i 1970

mvh
henning h087

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af esni, Frederikssund, 28/12 2013, 19:57 (4030 dage siden) @ Georg Schmidt

Blev S-togsstammen befordret som ledningsvogne, siden der skulle en bremsevogn i hver ende?

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 28/12 2013, 21:23 (4030 dage siden) @ henning h087

Tak Henning. Som forventet overlevede CP længere end de andre, men der var jo også flere af disse-atså CP:-)

hilsen Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af Holger Sørensen, Hedehusene, 28/12 2013, 21:50 (4030 dage siden) @ esni

Ja, da bremsesystemerne "ikke talte sammen". Det samme bør vel kunne huskes fra et utal af fotos da 2. Gen. blev sendt til ophug i Hk, hvor der var op til 8 bremsevogne i hver ende af 8 S-togsvogne.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af UTJ, 28/12 2013, 22:14 (4030 dage siden) @ Holger Sørensen

Ja, da bremsesystemerne "ikke talte sammen". Det samme bør vel kunne huskes fra et utal af fotos da 2. Gen. blev sendt til ophug i Hk, hvor der var op til 8 bremsevogne i hver ende af 8 S-togsvogne.

Da de blev leveret kunne S-togene godt tale med MO's bremser:

[image]
Fredericia 1969, foto: Hans True.

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af esni, Frederikssund, 28/12 2013, 22:39 (4030 dage siden) @ UTJ

Måske de skulle have tryk på fødeledningen?

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af Georg Schmidt, 28/12 2013, 23:12 (4030 dage siden) @ gamle ole

Sidst i drift mener jeg i 1967 for CO og CM ud i løbet af 1968 i 2. distrikt.

Herunder uddrag fra togplan 6 gyldig fra 28. maj 1967.

[image]

[image]

Stadig få CO og CM i brug i vest.

Herunder uddrag fra togplan 6 gyldig fra 26. maj 1968.

[image]

[image]

CM kun reserve sommer 68.

Mvh
Georg

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af Holger Sørensen, Hedehusene, 29/12 2013, 09:59 (4029 dage siden) @ UTJ

Nu er det jo kun en 2-er på billedet, og nok én af de første leverancer. Så det kan være at bremseprocenten i forbindelse med hastigheden har været stor nok så det ikke var nødvendigt med bremsevogne.
I hvert fald alle de transporter jeg har set efterfølgende har alle haft et antal bremsevogne alt efter antallet af S-togsvogne.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 29/12 2013, 15:38 (4029 dage siden) @ Georg Schmidt

I øvrigt, Georg, for nu at blive rigtig krævende.m Har du også "fætteren" tilsvarende for 1. distrikt?:-P
hilsen Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af K564, 29/12 2013, 21:00 (4029 dage siden) @ Holger Sørensen

Bremsesystemet på 2G S-tog kan godt bruges sammen med trækkraft fra fjernbanen. Der skal, som jeg husker det en reduktionsventil mellem bremmseslangerne, da de bruges forskelligt tryk i bremsesystemet. Der udover skal personalet kende til S-togsmateriellet, da man jo ikke bare kan se bremseklodserne gå af og på under bremseprøve.
Omkring 1990 var der problemer hjulringene på 2G S-togene, så der blev transporteret rigtig mange S-togsstammen med MX/MY mellem Htå og Gb. Her blev der aldrig brugt bremsevogne, da personale som blev brugt, var kendt med materiellet.

Hilsner Keld

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 17/10 2014, 15:49 (3737 dage siden) @ gamle ole

Efter at have haft mere fat i dette tema, dukker følgende sp. op:

Hvorfor er det kun CP, CO og CM der indgår i "pulje C"?
Ganske vidst var disse 3 talrige, men der var fra samme peiode der også var relativt talrige, f.ex. CQM mmf.
(Nogle er omtalt i Hennings indlæg)

Hilsen Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af henning h087 ⌂, Græsted, 17/10 2014, 17:26 (3737 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole

en her vil tro at CQM ikke er nævnt - idet der i 1966 kun var 9 stk tilbage og ingen i 1968 - så CQM har nok kun været yderste reserve ( måske brugt i MO tog og ikke lokomotivtrukne tog ) - og mener jeg en lettere konstruktion end CM, CO og CP

mvh
henning h087

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 17/10 2014, 18:31 (3737 dage siden) @ henning h087

Tak Henning.
Det var også bare en blandt flere.
Der er vel flere der kunne være i "C-puljen", potentielt?

hilsen Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 19/10 2014, 11:34 (3735 dage siden) @ gamle ole

Eller sagt på en anden måde:

Hvor smævert skal man tolke "pulje C begrebet" (med hensyntagen til Hennings indlæg)?

Snævert-altså kun CM, CO og CP
bredt- andre (ikke blot ombyggede mm, men f.ex. også de nittede og andre?

hilsen Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 2/8 2015, 14:36 (3448 dage siden) @ gamle ole

Der står nok hist og pist i denne og andre tråde, men alligevel.
Nu faldt jeg endnu engang over fænomenet i afsnit af Bruun-Petersen i På Sporet.
Det rejser lige et par spørgsmål:
1 Hvor længe, fra og til opererede man med "C-begrebet"?
2 Og hvorfor var det lige CM, CO og CP der ingik?
-mit bud på 2 er at der var relativt mange af dem, og det var vel dem der længst var i drift i forhold til andet ældre materiel iøvrigt, herunder andre ombyggede vogne fra "det store ombygningscirkus"


hilsen Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 8/8 2015, 16:12 (3442 dage siden) @ gamle ole

Og jeg er ikke stødt på noget i kilderne der forklarer dettedelelement af temaet. Nogen bud?

Hilsen Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af Holger Sørensen, Hedehusene, 9/8 2015, 08:28 (3441 dage siden) @ gamle ole

Det var for at kunne adskille dem fra stålvognene, som blev opført specifikt med litra, de andre kunne bruges i flæng.

Se længere oppe i tråden her


Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 9/8 2015, 12:26 (3441 dage siden) @ Holger Sørensen

Ja helt klart, men der var jo andre i den kategori udover CM, CO og CP, og hvorlænge optrådete denne denne fællesbetegnelse "C"?

Hilsen Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af Holger Sørensen, Hedehusene, 9/8 2015, 14:39 (3441 dage siden) @ gamle ole

Hvilke?

Spørgsmål fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 9/8 2015, 16:06 (3441 dage siden) @ Holger Sørensen

Hele det øvrige selskab fra det store ombygningscirkus-primært.

Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af Holger Sørensen, Hedehusene, 9/8 2015, 16:48 (3441 dage siden) @ gamle ole

Var indeholdt i CM/CO/CP. Det vidste enhver prof. jernbanemand.

Hilsen og slut (håber jeg) fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af Svend, Storkøbenhavn, 9/8 2015, 17:14 (3441 dage siden) @ Holger Sørensen

Var indeholdt i CM/CO/CP. Det vidste enhver prof. jernbanemand.

Hilsen og slut (håber jeg) fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Enig, slut - men man kan jo kun håbe ;-) :-D

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 9/8 2015, 17:18 (3441 dage siden) @ Holger Sørensen

Var indeholdt i CM/CO/CP. Det vidste enhver prof. jernbanemand.

Der mangler lige CQM som var vogne ombygget fra CK og CS.

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 9/8 2015, 21:40 (3441 dage siden) @ Erik Olsen

Var indeholdt i CM/CO/CP. Det vidste enhver prof. jernbanemand.


Der mangler lige CQM som var vogne ombygget fra CK og CS.

Hej

CQM var vel til motortog og ikke i C gruppen da de havde egenvarme. Formodentlig, vil grave lidt.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af henning h087 ⌂, Græsted, 9/8 2015, 22:26 (3441 dage siden) @ Lars Møller Jensen

:-)

CQM er omtalt her

http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=18824

og CQM indgik ikke i C puljen pga lettere konstruktion

ang egenvarmevogne havde man CMM, CPM og de indgik i C puljen

og perioden for C pulje starter omkring 1962-1964 og slutter ved udrangeringen af CM, CO, og CP vogne i 72/73

fra togplan 6 1964

[image]

og det ses også hvilke tog de som regel anvendtes i ;-)

og så kan vi vel få C puljen afsluttet her :-)

og til gl Ole

og lige for en sikkerheds skyld, hvis tanken skulle opstå - der var ikke en pulje ang trævogne med litra A :-D
de blev nedklasseret til C vogne med undelitra L ( fx AT til CML = lille CM) og Z ( fx AR/ARM til CMZ = CM zpecial, idet L fra 1964 kom til at betyde at vogne var udstyret med styreledninger ABC, dvs beregnet til MO fremførte tog med styrevogn idet kun og kun MO kunne køre med styrevogn ( C ledningen ) og lige denne også for en sikkerheds skyld ( bortset fra KSB tog/materiel , men det var et andet styresystem ;-)

mvh
henning h087

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 9/8 2015, 22:38 (3441 dage siden) @ henning h087


CQM er omtalt her

http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=18824

At der ikke var flere CQM tilbage skyldes til dels at man havde ombygget de fem-akslede 500-MO til 1900-MO med varmekedel, altså behøvede man ikke egenvarmevogne længere.


og CQM indgik ikke i C puljen pga lettere konstruktion

ang egenvarmevogne havde man CMM, CPM og de indgik i C puljen

Interessant iagttagelse. Tak for den.


mvh
henning h087

PS Henning har du tænkt på at Sønderjyden kørtes med en 4-akslet 500-MO. Du må i gang med Heljan.

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, - OT

af henning h087 ⌂, Græsted, 9/8 2015, 22:51 (3441 dage siden) @ Lars Møller Jensen

:-)

PS "Henning har du tænkt på at Sønderjyden kørtes med en 4-akslet 500-MO. Du må i gang med Heljan."

nævner det hver evig eneste gang når en snakker med en fra Heljan - og også ang den famøse AC,
men nogen (mange) gange at tager man det op i en tråd - kommer der lige med det samme ønsker om alskens andre vogne lige framangeantalvogne til enkelvogne fra en eller anden "obskur"privatbane - i stedet for at melde ud at de nævnte her MO og AC er savnede vogne - så hvad skal den arme fabrikant rette sig efter, men hvis nu 300 - 400 meldte ud at de ville købe en 4-akslet MO eller AC - ja kunne det måske ske - men af en eller ande grund - tror jeg på at der kommer MO med nittet vognkasse ( øh er de 4 akslede MO nittet ? i 4 og 5 akslet udgave og AC vognen kommer også er jeg overbevist om ! -

mvh
henning h087

ps
man kunne jo tage denne
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
og omskrive positivt til
foriøvrigt syntes jeg at Heljan bør fremstille en 4 akslet MO500 og litra AC

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af Georg Schmidt, 9/8 2015, 22:54 (3441 dage siden) @ henning h087

Begrebet "C" eksisterede i hvert fald frem til 28/5 1972 jfr. togplan 6 vest. Fra 1970 betød "C" kun vogn af litra Cp. Har ikke 1972 planen, men der har næppe været flere Cp'ere i daglig drift efter 28/5 1972. I tpl 6 vest af 3/6 1973 findes "C" ikke mere, så mit bud er at begrebet "C" sluttede pr. 28/5 1972 i vest og i øst flere år tidligere.

Mvh
Georg

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 10/8 2015, 12:09 (3440 dage siden) @ Lars Møller Jensen

CQM var vel til motortog og ikke i C gruppen da de havde egenvarme. Formodentlig, vil grave lidt.

Det er rigtig, selvom der også var CO og CP med egenvarme.

Konstruktionsmæssigt adskilte CQM sig fra CM, CO og CP ved at de ikke havde den gennemgående stålplade fastnittet til undervognen til op under vinduerne. De var altså ikke helt af sædvanlig hovedbane-standard.

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 12/8 2015, 16:04 (3438 dage siden) @ Erik Olsen

Ja nemlig. Den havde jeg også i baghovedet sammen med andre både "i og udenfor ombygningscirkus" som ikke var med i "det fine slskab"-C. Der var jo også 1. klassevogne som AT mf, men der var jo ikke en tilsvarende "pulje A".

Hilsen Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 12/8 2015, 16:08 (3438 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for info. Så fik vi tiden med.

Hilsen Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af Holger Sørensen, Hedehusene, 12/8 2015, 17:30 (3438 dage siden) @ gamle ole

Stop, stop, stop nu!! med alle dine idiotiske konklusioner og ideer. Tak af og lad os få fred.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 12/8 2015, 17:52 (3438 dage siden) @ Holger Sørensen

Stop, stop, stop nu!! med alle dine idiotiske konklusioner og ideer. Tak af og lad os få fred.

Holger, slap lidt af. Du kan lade være at læse Oles indlæg hvis de byder dig imod.

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af Svend, Storkøbenhavn, 12/8 2015, 21:26 (3438 dage siden) @ Erik Olsen

Stop, stop, stop nu!! med alle dine idiotiske konklusioner og ideer. Tak af og lad os få fred.


Holger, slap lidt af. Du kan lade være at læse Oles indlæg hvis de byder dig imod.

Jeg holder med Holger. Kan vi ikke snart få fred for dette ævleri, gerne ved at låse tråden.

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af gamle ole, 13/8 2015, 12:10 (3437 dage siden) @ Svend

Man har vel lov til at "spørge som man har forstand til". Vi er ikke allesammen lige "kloge":-P :-P :-P

Hilsen Ole

"Uspecificerede" fællesklassevogne,litra CM,Co, CP, kaldet C

af Holger Sørensen, Hedehusene, 13/8 2015, 13:58 (3437 dage siden) @ gamle ole

Hvor har du ret.
Men i øvrigt findes der et gammelt, men eviggyldigt ordsprog, der går på noget i denne retning:
"Én t... kan spørge om mere, end ti viise kan svare på".

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak