Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022

af Niels Munch, 23/12 2022, 08:13 (713 dage siden)

God lillejuleaftens-dags-morgen,

Så nåede vi til årets næstsidste kalenderlåge, og spørgsmålet er: HVOR?

[image]

Da denne til jernbanen hørende indretning rager mere end 30 cm op over jorden, har jeg en klar formodning om, at den er kendt af mange af jer, men alligevel ikke, om den "kan holde hele dagen".

Bedste hilsener & god fornøjelse
Niels

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022

af K564, 23/12 2022, 08:49 (713 dage siden) @ Niels Munch

Godmorgen

Det ligner noget hjemmesløjt, så det er ikke en statsbane.
Bevoksningen driller lidt, den ser ikke rigtig dansk ud. Er vi igen på den anden side af Øresund?

Hilsner Keld

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022

af Niels Munch, 23/12 2022, 08:59 (713 dage siden) @ K564

God morgen Keld,

Det ligner noget hjemmesløjt, så det er ikke en statsbane.

Hm, "på den ene side og på den anden ....."

Bevoksningen driller lidt, den ser ikke rigtig dansk ud. Er vi igen på den anden side af Øresund?

Hm, "på den anden side ....."

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022

af K564, 23/12 2022, 10:26 (713 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Der skulle ledes efter hjælpen i dit svar.
Er vi endt nede i en grusgrav?

Hilsner Keld

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022

af Niels Munch, 23/12 2022, 10:37 (713 dage siden) @ K564

Der skulle ledes efter hjælpen i dit svar.

Yes, det er et led i kalenderøvelsen.

Er vi endt nede i en grusgrav?

Nej, stedet havde ved mit besøg karakter af "uplejet græsmark".

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022

af K564, 23/12 2022, 11:17 (713 dage siden) @ Niels Munch

Hej igen

Er vi på et sidespor til en DSB strækning?

Hilsner Keld

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022

af Niels Munch, 23/12 2022, 11:29 (713 dage siden) @ K564

Er vi på et sidespor til en DSB strækning?

Det kunne vi måske have været, hvis ikke 1658 var indtruffet. I øvrigt har der ikke ligget skinner dér i nu 35 år og ej heller, da jeg besøgte stedet.

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022

af Baumann, 23/12 2022, 11:37 (713 dage siden) @ Niels Munch

Det kredser stedet lidt ind - Vi mistede i 1658 Skåne, Halland og Blekinge.

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022

af Niels Munch, 23/12 2022, 11:49 (713 dage siden) @ Baumann

Det kredser stedet lidt ind - Vi mistede i 1658 Skåne, Halland og Blekinge.

Hehe Baumann, du er på vej til et 12-tal i historie!

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022

af Jens Toft Ingemann, 23/12 2022, 11:52 (713 dage siden) @ Niels Munch

Er vi på Hovmansbygd tidligere station på 1067 mm nord for Karlshamm?

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022

af Niels Munch, 23/12 2022, 12:24 (713 dage siden) @ Jens Toft Ingemann

Er vi på Hovmansbygd tidligere station på 1067 mm nord for Karlshamm?

Hej Jens,

Nej, der har vi været, og det er 40 år siden, sporet blev revet dér. Ganske vist er en forening ved at genskabe et jernbanemiljø i Hovmandbygd, bl.a. med en kran (men vist ikke med vandkran - deres website er p.t. i udu).

Og der havde været normalspor ved "min" vandkran.

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022 - rekap.

af Niels Munch, 23/12 2022, 13:30 (713 dage siden) @ Niels Munch

Kære venner i Forum,

Skal vi lige tage en time-out og rekapitulere:

Jeg har fotograferet en gammel vandkran i "det tabte land" på en station, der mistede sine normalsporede skinner for 35 år siden.

Den leksikale definition (fra 1935) på en vandkran kan I finde *her*. Om den i alle henseender passer på min, har jeg ikke checket; men det er underholdende læsning.

Et par ekstra hints :-) : Stationen var endestation i blot et lille årstid, så byggede man videre. Og på banestrækningen hertil skete 15 år efter åbningen landets hidtil eneste tågrån (bortset fra dem i High Chaparral :-D ).

Og en tilståelse: Mit foto opfylder "kun halvvejs" de uskrevne betingelser for at optræde i dette forum.

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022 - rekap.

af Bent Hansen, 23/12 2022, 13:57 (712 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Tilbage på pinden efter et døgns fravær, ville jeg lige tilse spøgen her. Skete hændelsen du taler om 18. marts 1907?

En be- eller afkræftelse bringer dog næppe tættere på vandkranen?

Mvh. BH.

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022 - rekap.

af Niels Munch, 23/12 2022, 14:11 (712 dage siden) @ Bent Hansen

Hej Bent,

Tilbage på pinden efter et døgns fravær, ville jeg lige tilse spøgen her. Skete hændelsen du taler om 18. marts 1907?

Yep!

En be- eller afkræftelse bringer dog næppe tættere på vandkranen?

Nok ikke så meget.

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022 - rekap.

af UTJ, 23/12 2022, 14:07 (712 dage siden) @ Niels Munch

Du har nok været i Fyledalen og mindet om daddelæsker som fragtede rejsende til Bornholm var en af de forestillinger du havde, da du fotograferede kranen. Mon ikke et lokomotov i Kristianstad har taget vand ved kranen eller hästen.

--
ئۇلغىك

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022 - rekap.

af Niels Munch, 23/12 2022, 14:38 (712 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik,

Du har nok været i Fyledalen og mindet om daddelæsker som fragtede rejsende til Bornholm var en af de forestillinger du havde, da du fotograferede kranen.

At jeg har været på de kanter kan nok stemme, men om jeg liiige havde Bornholmspilen i mine tanker, erindrer jeg ikke

Mon ikke et lokomotiv i Kristianstad har taget vand ved kranen eller hästen.

Tænker du på et lok, der p.t. findes i Kristianstad Järnvägsmuseum? Ellers var banens lokomotiver vel fra Malmö.

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022 - rekap.

af UTJ, 23/12 2022, 14:41 (712 dage siden) @ Niels Munch

Fire styx ånglok, hvoraf et stadig findes i Kristianstad

--
ئۇلغىك

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022 - rekap.

af Niels Munch, 23/12 2022, 15:42 (712 dage siden) @ UTJ

Fire styx ånglok, hvoraf et stadig findes i Kristianstad

Tænker du bl.a. på dette:

[image]
SJ N3 1598 (ex YEJ 2) på Kristianstad Södra, 17.07.2017 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022 - rekap.

af Bent Hansen, 23/12 2022, 14:27 (712 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Du var på en nedlagt station i en by, hvor grundfjeldet synker i jorden for - bortset fra Bornholm - først at dukke op nord for Harzen. Det er betagende at sidde på kirkegårdsdiget og tænke på den geologiske historie. Blir' man træt af det, kan man gå op i kirken og lede efter en dansk kongegrav, som man i imidlertid ikke finder.

Du var i by, der kunne være blevet Nordens ærkebispesæde, hvis ikke munkene i et nærliggende kloster havde raget værdigheden til sig kort forinden.

Hvis du kan bekræfte, har jeg løsningen.

Mvh. BH.

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022 - rekap.

af Niels Jensen, 23/12 2022, 14:29 (712 dage siden) @ Bent Hansen

Er det Dalby?

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022 - LØST

af Niels Munch, 23/12 2022, 14:55 (712 dage siden) @ Niels Jensen

Er det Dalby?

Hej Niels,

Bingo, det er vandkranen i Dalby, som står der endnu, jf. også StreetView - i ensom majestæt, midt i græsset.

Det gamle stationshus findes også endnu, i privat eje, men stadig med stationsskilt:

[image]
Dalby Station (MSJ), 17.07.2017 (nm).

..... hvorimod den 2 spors rundremise i stationens vestende (jf. næste foto) er væk:

[image]
MSJ - Dalby Station 1920-29, fotograf ukendt. digitaltmuseum.se - ID: JvmKAFF00052.

Tillykke, du har morgendagens - og årets sidste - stafet.

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022 - LØST

af Niels Munch, 23/12 2022, 15:04 (712 dage siden) @ Bent Hansen

Hej Bent,

Du var i by, der kunne være blevet Nordens ærkebispesæde, hvis ikke munkene i et nærliggende kloster havde raget værdigheden til sig kort forinden.
Hvis du kan bekræfte, har jeg løsningen.

Ja, Dalby var frem til 1066 bispesæde, inden dette flyttedes til Lund. Men Niels Jensen kom dig/os i forkøbet - med løsningen i klart sprog.

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022 - LØST

af Bent Hansen, 23/12 2022, 15:31 (712 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Jeg har ikke tid i morgen. Ellers havde jeg for længst skrevet Dalby, Det var årstallene på banerne, der talte deres tydelige sprog.

Mvh. BH.

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 23/12 2022, 14:34 (712 dage siden) @ Niels Munch

TRJ ????????

Kalenderlåge nr. 23, 23. december 2022 - EPILOG

af Niels Munch, 23/12 2022, 16:28 (712 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle i Forum,

Det i tråden omtalte tågrån på MSJ fandt, som Bent skrev, sted den 18.03.1907, og den dramatiske beretning er som følger:

"På linjen mellan Staffanstorp och Djuslöv inträffade den 18 mars 1907 Sveriges första och hittills enda tågrån. De två rånarna hoppade på tåget mot Malmö och tvingade till sig värdeposten. Vid tumultet som utbröt, sköts postiljonen i huvudet med tre skott, men överlevde. Rånarna hoppade av tåget med de 5000 kr som de kommit över, men greps senare och dömdes till livstids straffarbete."

Kilden er dette udmærkede website: http://cyklabanvall.nu/en/top/normalspariga-jaernvaegar/malmoe-simrishamns-jaernvaeg/ - hvor man ser på, hvorvidt de gamle banvallar kan becykles samtidig med, at banernes historie gennemgås.

Til Ulrik må jeg tilstå, at JB-Ps og mit "kratluskeri" på de kanter for 5 år siden ikke skabte daddelæske-billeder for vore indre øjne, men snarere mindelser om en rasende god DJK/SJK dampudflugt 10.10.1965 på strækningen Malmö-Simrishamn-Ystad-Malmö:

[image]
SJ J 1393 i spidsen for DJK/SJK toget i Dalby, 10.10.1965 (Niels Kroyer, Perth).

Vandkranen i Dalby var vist ikke i brug i den anledning - og findes ikke umiddelbart på andre fotos.

Sporplan for bl.a. Dalby 1928 (med vandkranen indtegnet) kan findes her: https://www.ekeving.se/r/bgd/EJ/Skane/MSJ3_1928.jpg
Banedata her: https://www.historiskt.nu/bandata/bandelsdata/Baslista/Alla/bd632.htm
Stationsdata for Dalby her: https://www.historiskt.nu/bandata/bandelsdata/Bandel/Alla/l0073.htm
Fotos fra Dalby Station: https://banvakt.se/dalby-harlosa-bjarsjolagard/dalby/

Nogle har sikkert gættet, at Dalby besøgtes på vores vej hjem fra Tomelilla. Mon ikke planerne om genetablering af strækningen Malmö-Staffanstorp - Dalby - Sjöbo - Tomelilla (Simrishamnsbanan) er blevet skrinlagt nu, hvor stationsarealet (græsmarken) i Dalby jf. StreetView bebygges?

Bedste hilsener, tak for medspil og Glædelig Jul
Niels

Kalenderlåge nr. 24. december

af Niels Jensen, 23/12 2022, 18:55 (712 dage siden) @ Niels Munch

Denne beretning handler om en juleaften på en landstation et sted i Danmark - dengang, der var vintre. Beskrivelsen er fra stationsforstandren på en landstation cirka midt på linjen.
Opgaven er: Gæt årstal, stationens navn, strækning og hvad hed stationsforstanderen?
Jeg citerer:
"Formiddagen bragte lidt fygning, der efterhånden tog til, så en overgang så det ret alvorligt ud; men formiddagstogene klarede sig dog med forsinkelser....
En 20-30 minutter after afgangen begyndte blæsten rigtigt at tage fat, og snart blev det til en veritabel snestorm, så himmel og jord stod i eet. Kom man udenfor kunne man dårligt åbne øjnene for fygende sne...
Imidlertid havde jeg spændt fulgt de respektive stationers frem- og tilbagemeldinger(på linjetelefonen) af eftermiddagstoget. Det gik langsomt, var kørt fast et par gange, men var atter kommet fri ved hjælp af de med toget værende snekastere.
Og endelig var toget meldt afgået fra nabostationen.
Under normale forhold villle der gå 13-14 minutter til det holdt ved perronen hos mig. Men der gik 20 minutter, der gik en halv time - stadig intet tog. Ved forespørgsel til nabostationen kunne det kun meldes, at toget var afgået. - Der var ingen tvivl længere. Toget sad igen fast - og denne gang i den for vindretningen mest ubehagelige udgravning på hele strækningen fra endestationen til min station.
Efter halvanden times slid kørte toget frem til min perron. - Lokomotivføreren turde imidlertid ikke fortsætte - efter de nødvendige depecher var udvexlet med hovedkontoret besluttede vi at suspendere driften indtil videre.
Klokken var blevet 16.30 - og der stor jeg med et indesneet tog, hvori der befandt sig ca. 150 rejsende - og så endda på en juleaften!
Hovedkontoret meldte at plovrydning ville blive forsøgt. Ploven skulle imidlertid afgå fra den modsatte endestation. Men det var en stræknng på ca. 30 km.
Da plovtoget nåede frem og kø'rte ind på omløbssporet råbte de ventende rejsende hurra.
Men da det ordinære tog skulle vidre villle det ikke rokke sig ud af stedet. Lokomotivet var frosset fast til skinnerne. Men ved hjælp fra plovmaskinen fik lokomotivfolkene det løsnet. Og toget kom videre.
Men den juleaften glemmer jeg aldrig".
Citat slut

Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak