Kære alle i Forum,
Det i tråden omtalte tågrån på MSJ fandt, som Bent skrev, sted den 18.03.1907, og den dramatiske beretning er som følger:
"På linjen mellan Staffanstorp och Djuslöv inträffade den 18 mars 1907 Sveriges första och hittills enda tågrån. De två rånarna hoppade på tåget mot Malmö och tvingade till sig värdeposten. Vid tumultet som utbröt, sköts postiljonen i huvudet med tre skott, men överlevde. Rånarna hoppade av tåget med de 5000 kr som de kommit över, men greps senare och dömdes till livstids straffarbete."
Kilden er dette udmærkede website: http://cyklabanvall.nu/en/top/normalspariga-jaernvaegar/malmoe-simrishamns-jaernvaeg/ - hvor man ser på, hvorvidt de gamle banvallar kan becykles samtidig med, at banernes historie gennemgås.
Til Ulrik må jeg tilstå, at JB-Ps og mit "kratluskeri" på de kanter for 5 år siden ikke skabte daddelæske-billeder for vore indre øjne, men snarere mindelser om en rasende god DJK/SJK dampudflugt 10.10.1965 på strækningen Malmö-Simrishamn-Ystad-Malmö:
SJ J 1393 i spidsen for DJK/SJK toget i Dalby, 10.10.1965 (Niels Kroyer, Perth).
Vandkranen i Dalby var vist ikke i brug i den anledning - og findes ikke umiddelbart på andre fotos.
Sporplan for bl.a. Dalby 1928 (med vandkranen indtegnet) kan findes her: https://www.ekeving.se/r/bgd/EJ/Skane/MSJ3_1928.jpg
Banedata her: https://www.historiskt.nu/bandata/bandelsdata/Baslista/Alla/bd632.htm
Stationsdata for Dalby her: https://www.historiskt.nu/bandata/bandelsdata/Bandel/Alla/l0073.htm
Fotos fra Dalby Station: https://banvakt.se/dalby-harlosa-bjarsjolagard/dalby/
Nogle har sikkert gættet, at Dalby besøgtes på vores vej hjem fra Tomelilla. Mon ikke planerne om genetablering af strækningen Malmö-Staffanstorp - Dalby - Sjöbo - Tomelilla (Simrishamnsbanan) er blevet skrinlagt nu, hvor stationsarealet (græsmarken) i Dalby jf. StreetView bebygges?
Bedste hilsener, tak for medspil og Glædelig Jul
Niels