Avatar

DSB CRS vogn

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 22/12 2022, 11:00 (689 dage siden)

[image]

En læser mener, at denne vogn kun kan være DSB CRS 3678 på grund af postkupé i førerenden og Berliner-boggier - har han ret?
I så fald er billedet fra Fasterholt.

--
[image]

DSB CRS vogn

af Niels Munch, 22/12 2022, 11:12 (689 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

En læser mener, at denne vogn kun kan være DSB CRS 3678 på grund af postkupé i førerenden og Berliner-boggier - har han ret?
I så fald er billedet fra Fasterholt.

Samme træk var at finde på CRS 3608:

[image]

..... og måske også på andre?

M.v.h.
Niels

DSB CRS vogn

af Jens Bruun-Petersen, 22/12 2022, 12:18 (689 dage siden) @ Niels Munch

Der er flere vogne: Et opslag i DRM I, side 166h-II viser CRS 3606-3608, 3662, 3676-3678 med postkupé i de nærmeste 1½ fag bag førerrummet. Det store vindue vær særligt indrettet til at åbne helt, så postsække kunne læsses ud og ind. Når der ikke var tillyst postkupé kunne pladsen udnyttes af rejsende.
Nr. 3606-3608 og 3662 havde lavtryksvarmeapparater system Pintsch (pg krævede altså MOK-vogn med dampkedel, dengang 1800 serien), og 3676-3678 havde varmtvandsvarmeanlæg (opvarmning ved koksfyring eller ved højtryksdamp fra hovedledningen) og kunne derfor anvendes både ved MO af 500-serien og MOK af 1800 serien. Alle vognene var ombygget med postrum i 1951. Anvendelsen på strækningen Vojens-Haderslev er dokumenteret, men ellers er der talrige muligheder, da alle vognene var stationeret i værkstedsområde Aarhus.

Vogntypen er omtalt i "Vingehjulet" på samme tidspunkt, men jeg har ikke stunder til at finde det lige i disse dage.....

Venlig hilsen
Jens

DSB CRS vogn

af Niels Munch, 22/12 2022, 12:23 (689 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Kære Jens,

Har alle vogne, du nævner, også Berliner-bogier?

Bedste hilsener
Niels

DSB CRS vogn

af Steffen Dresler, 22/12 2022, 12:28 (689 dage siden) @ Tommy Nilsson

Kære alle

3678 udr. 1969 tilsyneladende som CRS og derfor med Berliner, plov og henstillet som sådan.

3608 tilbageført til CR i 1962, hvorfor inventaret i førerrum, gitter samt sneplov fjernet.

Ovennævnte læser jeg som "normalen", hvilket jo nok ikke altid er ensbetydende med det hændte. Men HVIS, med den usikkerhed der er, viser billedet 3678.

Jeg har ingen anelse om eventuelle omflytninger af "Berlinerne" på 3675 efter ændring til CR.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

DSB CRS vogn

af Georg Schmidt, 22/12 2022, 13:26 (689 dage siden) @ Tommy Nilsson

CRS 3678 henstod i Søbylund ved mit besøg 2/1 1971. Jernbogier 2,5 m Nr 1963 og 1964 efterset Ar 31.05.68 Rev A 31.05.68.
[image]
CRS 3678.
[image]
M v h
Georg

DSB CRS vogn

af Ole M. Nielsen ⌂, 22/12 2022, 13:33 (689 dage siden) @ Georg Schmidt

Og de smadrede vinduer er "ens" på både Borg's billede og på Georg's, så det må være 3678 på begge billeder.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

DSB CRS vogn

af Georg Schmidt, 22/12 2022, 13:59 (689 dage siden) @ Georg Schmidt

Her min liste fra besøget i Søbylund. Nogle af vognene var flyttet fra Skanderborg i forbindelse med ombygning der.
[image]
Jeg har tilføjet, at vognene 3612, 3613, 3630 og 3674 skulle være ophugget i Randers efterår 1971.
CRS 3602 set i Korsør 13/9 1971. Igen set ankomme til Århus med 2045 den 16/9 1971 hvor den skulle videre til Randers (ophug?).
M v h
Georg,

DSB CRS vogn

af PeterA, 22/12 2022, 16:15 (689 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej!

Spændende med de mange svar, der er afgivet vedr. CRS-styrevognen.
Da det er mig, der har rejst sagen overfor webmaster Tommy, vil jeg lige gøre rede for mine argumenter for, at Borgs billede viser CRS 3678.

Brug af Belinerbogie under CRS har vi kun dokumentation for fra 2.distrikt.
Tagfarven er temmelig frisk lys på alle tilgængelige billeder af 3678 i tidspunktet for henstillingen af vognen.

om alle nævnte vogne flg:

3602 deltog i forsøg med ITC-styregrej med B-vogne og MX i 70/71 med Træbogier og udrangeret med dem.

3606, 36o7, 3608 3662 og 3676 blev alle til skinnetransportvogne i årene 1968-71, og til dem foretrak man netop de letløbende CR- Bogier med rullelejer.

3638, 3671,3675 er alle fotograferet udrangeret med træbogier.

3674, som var en sjællænder, blev allerede udrangeret 1967, så den kommer næppe på tale. Og den kørte også på træbogier.

Tilbage var der så kun 3678, med postkupe og Berlinertruck. Og det stemte også ovrens med foto af E. Juul-Pedersen fra juli 1972 i Randers.

Så det var ordene! Og tak for alle bidragene.
mvh PeterA

DSB CRS vogn

af Erik Juul-P ⌂, 23/12 2022, 16:32 (688 dage siden) @ PeterA

Hej.

Selv om vognen er 3678, vil jeg nævne, at 3677, som ikke er nævnt, så vidt jeg kan se også havde berliner-trucks på mit billede fra 1964.

Postkupe er jeg usikker på.

[image]

Virker billedet ikke (det er første gang jeg prøver) så se linket
https://www.jphobby.dk/bane/foto/sh/1962-64/jpdetail.html?b58

Med venlig hilsen
Erik Juul-Pedersen

DSB CRS vogn

af Niels Munch, 23/12 2022, 16:44 (688 dage siden) @ Erik Juul-P

Postkupe er jeg usikker på.

CRS 3677 er blandt de vogne med postkupé, som JB-P nævner tidligere i tråden.

M.v.h.
Niels

DSB CRS vogn

af Erik Juul-P ⌂, 23/12 2022, 17:05 (688 dage siden) @ Niels Munch

Dejligt. Så er postkupe på plads.
Boggietype er så vidt jeg kan se ikke omtalt.

Med venlig hilsen
Erik Juul-Pedersen

DSB CRS vogn

af PeterA, 23/12 2022, 23:11 (688 dage siden) @ Erik Juul-P

Hej Erik!

Tak for dit fine supplement til denne tråd med billedet fra Odense af CRS 3677 endda i en blandet oprangering med en stålvogn.
Bortset fra Trues billede af CRS 3608 med Berlinerbogier i Vojens kender jeg kun to andre fotos, der giver sikker dokumentation for brugen af Berlinerbogier under CRS-vognene. Det ene er Hans Gerner Christiansens foto fra Assens 1964 med en uidentificeret CRS, måske er det også 3677. Det andet er et farvebillede taget i Glyngøre med et styrevognstog ved færgeperronen. Hertil kommer jo så fotos af de udrangerede vogne.

Arne Kirkeby har også taget foto af CRS 3677 i Odense i 1964 som du. Men der kører den på træbogier. Om dit foto er taget før eller efter bogieskift, skal jeg ikke kunne sige.

Jeg fik ikke nævnt 3677 i mit forrige indlæg. Også den blev specialvogn, skinnetransportvogn nr 865, allerede i 1967.
Glædelig jul og tak for det fine input.
mvh
PeterA

DSB CRS vogn - en mulig forklaring?

af Max S. Rasmussen, Silkeborg, 30/1 2023, 22:25 (650 dage siden) @ Niels Munch

God aften!
Jeg har i anden anledning haft lejlighed til at gennemgå noget spændende arkivmateriale fra RHJ, som jeg har arvet fra min gamle ungdomsven Uffe Andersson, Randers.
Heri har jeg fundet særtogsanmeldelse nr. 66 gældende for tirsdag den 24. august 1965. Denne dag er der tillyst et særtog for befordring af Randers Realskole; 600 børn og 40 lærere Randers-Hadsund-Randers. Særtogene 1003 + 1016.
Oprangering Dl + 6 Cp + M. Jeg er helt klar over, vi diskuterer CRS-vogne. MEN kunne det tænkes, at der ikke umiddelbart kunne fremskaffes 6 Cp-vogne, som anført i særtogsanmeldelsen? - Og man i stedet har kunnet samle ("skrabe"?) 6 CRS-vogne sammen til denne kørsel? Toget medgives også M, hvilket vil sige en af banens Kielervogne.
Af særtogsanmeldelsen fremgår også, at dagens godstog, tog 51 & tog 52 fremføres af motorvogn (= Kielervogn).
Særtogsanmeldelsen er udsendt 19. august 1965, altså 5 dage før kørslen skulle finde sted.
Kan ovenstående forklare denne voldsomt store togstamme, der henstod på Hadsund Nord?

--
Max S. Rasmussen

DSB CRS vogn - en mulig forklaring?

af Niels Munch, 31/1 2023, 00:23 (650 dage siden) @ Max S. Rasmussen

Hej Max,

I min optik kunne det, du beskriver, meget vel være forklaringen.

Jeg gættede i sin tid på, at billedet var taget i midttresserne. Nedklassificeringen af CRS styrevognene til rene personvogne fandt sted omkring 1961-62, og ombygning til skinnetransportvogne for et pænt antal vogne skete omkring 1966.

Kunne det mon have været vognenes sidste tur inden "degraderingen"?

Bedste hilsener
Niels

DSB CRS vogn - en mulig forklaring?

af UTJ, 31/1 2023, 10:27 (649 dage siden) @ Niels Munch

Billedet viser to stk tidl CRS, nu CR. CRS-vognenes ændring til CR falder sammen med leveringen af CLS og jeg mener at huske at dele fra CRS blev genanvendt til CLS. Tidsmæssigt falder det også sammen med at anvendelsen af CU/CV mv vogne bortfaldt til særtog osv. Resterende CU mv var derefter togførervogne og fik diagonalafstivning på vognkassen. I 1966/67 var leveringen af UIC-vognene nået så langt at de fleste træpersonvogne kunne udrangeres og man beholdt CP-vognene, som var hovedrepareret løbende til ca 1971/72.

--
ئۇلغىك

DSB CRS vogn

af UTJ, 23/12 2022, 23:25 (688 dage siden) @ PeterA

Der findes billeder af berlinerbogier under følgende CR(M/S)
3606, 3608, 3673, 3674. 3677, 3678
Hvornår helt præcis man fik ideen med berlinerbogier i stedet for træbogierne ved jeg ikke, men der har jo nok været ca. fire sæt, idet disse har cyklet rundt under diverse CRS. Mener ikke at nogle CRS har haft berlinerbogier i hele levetiden som CRS. Desuden kan nogle være leveret videre til CLS i 1960-1962, som ellers fik berlinerbogier fra CM mfl vogne.

--
ئۇلغىك

DSB CRS vogn

af PeterA, 24/12 2022, 00:00 (688 dage siden) @ UTJ

Det var da et par pæne tilføjelser til "fotolisten", Ulrik. Jeg tror heller ikke, at nogle CRS har kørt med Berlinere som et permanent arrangement. Jeg har nok snarere forestillet mig, at man måske har ønsket at afprøve bogiens egenskaber på styrevogne, inden man valgte at anvende dem konsekvent på CLS-vognene fra 1960. De kan så være gået lidt på skift ved bogie-revisioner.

M.h.t. Hadsund-billedet med de mange CR(L,M,S)-vogne fandt vi dengang, som Niels nævner, ikke nogen forklaring på det motiv. Men går vi tilbage til den tid (50-60`erne) var det såre almindeligt, at der kørte store særtog med spejdere til landsstævner, sommerlejre og feriekolonier, militærøvelser og store sæsonmarkeder m.m. På det tidspunkt var det sikkert billigere og mere bekvemt end at hyre et større antal rutebiler. Men - det er kun ren spekulation.

Nå, men glædelig jul til jer!
PeterA

DSB CRS vogn

af UTJ, 24/12 2022, 00:23 (688 dage siden) @ PeterA

2.5 m berlinerbogier og 2.5 m træbogier er i princippet muligt at ombytte vilkårligt, sålænge det er samme flade centrumskål på berlinerbogierne. Der var vist ikke tale om et forsøg forud for CLS men en selvstændig beslutning. Desuden kan der have været mangel på CR-reservebogier, hvorfor man omdannede nogle berlinerbogier med rullelejer fra CM, formentlig omkring fire sæt som jeg skriver. Men så har CRS-berlinerbogierne vandret mellem CRS-vognene, da man ved revision blot tog næste sæt nyreviderede bogier, om det så var berlinerbogier eller træbogier. 3678 kørte iøvrigt på træbogier i 1961-1963, så berlinerbogierne til denne vogn hænger nok sammen med sidste revisionsperiode.

--
ئۇلغىك

DSB CRS vogn

af MA460, 10/1 2023, 11:46 (670 dage siden) @ UTJ

Omkring CRS 3602?
Er der nogen af de herre som skulle have billeder af førerrummet i "ITC forsøgskørslen" perioden?
Jeg mindes at kunne erindre nogen fotos, men er ikke sikker.

--
Mange hilsner
Dennis L Desezar

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere
Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak