Anden del.
Siden er problemet tilsyneladende løst. Og jeg har også fået et billede af lokomotivet. Jeg anerkender i hvert fald den af Ulrik Tarp Jensen og Lars Olov Karlson skitserede løsning, der jo passer fortrindeligt Jeg gengiver den lige, selv om den allerede står i forummet.
Min första gissning är att det gäller ett lok tillverkat 1873 av Fox Walker för Nora - Karlskoga järnväg, tillverkningsnummer 154. Det fick nummer 6 på NKJ och senare 3 på Nora Bergslags Järnväg. Det uppges vara sålt 1909 till den danske entreprenören Saaby & Lercher, kallades KALLE och har bland annat använts i Sverige vid byggandet av Varberg - Ätrans Järnväg på 1910-talet. Jag har jämfört med ett foto av KALLE och det verkar stämma, fönster på hytten (loket hade ursprungligen runda fönster, meńhytten är senare ombyggd med fyrkantiga fönster som på bilden från Danmark). Även skorsten, sidotankar och lyktor ser ut att stämma.
Ett annat alternativ, som jag inte tror lika mycket på är att det är ett av många Frövi - Ludvika Järnväg, senare TGOJ, tanklok som skulle kunna vara uthyrt. De hyrde ut många lok, men jag har inte hittat något som skulle vara sålt före 1921.
Tilbage stå så spørgsmålet: Hvor bliver lokomotivet af efter fotograferingen i Danmark?
Jeg ser tre muligheder:
a) Ophugget i Danmark.
b) Solgt til hidtil ukendt ejer.
c) Solgt til udlandet.
Jeg personligt er varm på a), men kan ikke udelukke b). Derimod tror jeg ikke på c), skønt lokomotiver, der “forsvinder” fra Kedeltilsynet protokoller, flere gange har vist sig at være solgt i udlandet.
Hvorfor man ophuggede det i Danmark? Lokomotivet var for dårligt, uegnet, svagt, gammelt, tungt. (Sæt x.) Nej, jeg ved det ikke. Såbye & Lerche solgte det i hvert fald meget hurtigt. Køberne, Wright, Thomsen & Larsen var nyetablerede, og Henriksen & Kähler havde også andre opgaver på samme tid. De har uden tvivl manglet noget, der kunne køre. Allerede samme år som købet, fandt de ud af, at det var et fejlkøb, for begge afløserne Harboøre og Skjold er anskaffet samme år, nemlig 1920. Skjold fra Carl Jensen, der i forvejen byggede på Videbækbanen.
Som nævnt har jeg også set fotoet af “Kalle,” og der er slående ligheder. Vinduer og gnistfang passer. Jeg tror på løsningen, selv om forlægget i den danske avis ikke levner ret store muligheder for at sammenligne.
Maskinens data:
Fox Walker 154/1873. 1435 mm. 0C0T. Navn: Carl IX. og Kalle. Nr. 6 og 3.
1873 Leveret som ny til entreprenørfirmaet Jackson & Bage til anlæg af NKJ.
18?? - ?? Nora - Karlskoga Järnväg 6, Carl IX.
1??? - 1909 Nora Bergslags Järnväg 3.
1909 Solgt af NBJ til Såbye & Lerche.
1909 - 11 Anlæg af Varberg - Ätrans Järnväg for Såbye & Lerche.
1914 - 17 Anlæg af Borås - Ulricehamn Järnväg for Såbye & Lerche.
1917 - 20 Virksomhed ukendt.
1920 Brunkulstransporter i og fra Risdal brunkulsleje for Wright, Thomsen & Larsen og Henriksen & Kähler.
1920 Hensat for Wright, Thomsen & Larsen og Henriksen & Kähler.
Bemærkninger
Lokomotivfabrikken, der er ukendt i Danmark, hedder Fox, Walker & Co., Bristol. Årstal for skifte fra entreprenør til NKJ og videre til NBJ kendes ikke. Anlægget af Varberg - Ätran Järnväg begyndte 1908. Her vides lokomotivet at have deltaget, men de to andre kontrakter kun er formodede. Wright, Thomsen & Larsen ændrede kort efter 1920 navn til Wright, Thomsen & Kier. Lokomotivet er formentlig ophugget efter hensættelsen. Lokomotivet leveredes med runde vinduer i førerhusets front. Senere, senest 1909 fik det nyt førerhus med firekantede vinduer og desuden svensk gnistfang.
Kan noget tilføjes/rettes?
Med venlig hilsen
Bent Hansen
Industribaneklubbens Forskningsafdeling
27. juli 2012.