Ad juleknas 4 og 5.

af Bent Hansen, 18/12 2022, 10:40 (697 dage siden)

Hej.

Her er lidt om de to maskines virksomhed. Bemærk, at Odder går igen!

Kedlen var lille!

Hanomag 1438/1879. 1435 mm. 19,6 m². 8 atm. Navn: Vemb og senere Lise. Nummer: 1.
1879 - 98 VLJ 1, Vemb.
1898 - 99 Anlæg af Odsherredsbanen for Wätzold.
1899 - Jernbaneanlæg mellem Hammel og Harlev for F. V. Blom.
1902 Udvidelse af Esbjerg Station for Wätzold.
1909 Anlæg af Sæby Havn for Hoffmann. Meta er også angivet, men fejlagtigt.
1910 - 11 Jernbaneanlæg mellem Kolding og Hejlsminde for Wätzold & Jørgensen.
1911 - 12 Anlæg af andetspor mellem Odense og Nyborg for Hoffmann.
1914 Anlæg af Nakskov - Kragenæs Jernbane for Wätzold.
1916 - 17 Hensat? ved Harpelund på NKJ for Wätzold.
1917 - 19 Anlæg af Varde - Grindsted Jernbane for Hoffmann.
1918 Tørvekørsel fra Urup Station til Grindsted for DSB.
Bemærkninger
Blom havde formentlig lejet lokomotivet, der anvendtes i Mølleengen efter Sørensen og Jensens havde givet op. Arbejderne i Esbjerg udførtes af Wätzold og Jørgensen. Andetsporsanlægget ved Marslev er i øvrigt ikke helt sikkert. DSB havde lejet lokomotivet af Hoffmann til tørvekørslerne. Muligvis solgt til ophugning 1918.

Hanomag 1439/1879. 1435 mm. 19,6 m². 8 atm. Navn: Lemvig senere Meta. Nummer: 2.
1879 - 1900 VLJ 2, Lemvig.
1899 Lejet af F. V. Blom for anlæg af LTJ.
190? Anlægsarbejder ved Tagensvej på Hellerup - Nørrebro for Hoffmann.
1902 - 04 Anlæg af strækningen mellem Hundslund og Odder af Horsens - Odder for
Hoffmann.
1906 – 07 Anlæg af andetspor Fredericia – Taulov for Hoffmann & Sønner.
1909 Anlæg af Sæby Havn for Hoffmann. Sikkert en fejl.
1909 - 11 Anlæg af andetspor ved Marslev mellem Odense og Nyborg for Hoffmann.
1913 - 17 Anlæg af Esbjerg ny trafikhavn for Hoffmann & Løssl.
1919 - 21 Anlægsarbejder på Agger Tange for Vandbygningsvæsenet. Senere også på
støbepladsen i Thyborøn.
Bemærkninger
Fredericia – Taulov skyldes en avisomtale, altså et gæt. Ikke helt sikker, da Hoffmann havde andre lokomotiver. Esbjerg-indsatsen angives af AH til 1913 og af HJ til 1917. Begge de herrer angiver arbejdet som ukendt. Lokomotivet var ifølge AH og HJ ejet fra 1918 af VBV Agger. I følge PA og VBV af VBV fra januar 1919.

Mvh. BH.

Ad juleknas 4 og 5.

af Niels Munch, 18/12 2022, 17:24 (697 dage siden) @ Bent Hansen

Hej Bent,

Du anfører bl.a., at det var "LISE", der arbejdede på Sæby Havn, idet "META" er en fejl.

Men jeg kan da læse navnet "META" på dette foto:

[image]

M.v,h,
Niels

Ad juleknas 4 og 5.

af Bent Hansen, 19/12 2022, 08:10 (696 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Nej, det gør kilderne. De er vildt uenige stadig, men med det nu læsbare foto er der basis for at rette .Jeg havde skam opdaget det. Men det tager tid at redde tråde ud. og denne opgave her ligger langt ned på listen.

Desværre viser der dig flere og flere fejl i de kilder, jeg hidtil har stolet på.

Mvh BH.

Ad juleknas 4 og 5.

af Bent Hansen, 19/12 2022, 09:20 (696 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Skulle en af personerne på juleknasbillederne være en af disse? Jeg synes, en af dem ligner, men på den anden side, gør det ikke bestemmelsen af billederne lettere. Hvem de er, ved jeg ikke, men jeg ved at alle personer var fra firmaet Petersen & Holm. De anlagde bl. a. 3. og 4. spor Hellerup - Klampenborg, I så fald burde vi på Morten og Kurts billeder have set 1. og 2. spor?

[image]

Mvh. BH

Ad juleknas 4 og 5.

af Niels Munch, 19/12 2022, 13:18 (696 dage siden) @ Bent Hansen

Hej Bent,

Det ville nu være skønt, om du hængte dine svar på de tråde, svarene vedrører. Og så svært er det altså ikke at omgås dette forum.

M.v.h.
Niels

Avatar

Ad juleknas 4 og 5.

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/12 2022, 13:19 (696 dage siden) @ Niels Munch

Hej Bent,

Og så svært er det altså ikke at omgås dette forum.

M.v.h.
Niels

Jeg har da ellers mine vanskeligheder.... :-| :-| :-|

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ad juleknas 4 og 5.

af Niels Munch, 19/12 2022, 13:31 (696 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Og så svært er det altså ikke at omgås dette forum.

Jeg har da ellers mine vanskeligheder.... :-| :-| :-|

Du tænker nok på, at din humor nu & da synes at falde på gold jord, og det er noget ganske andet, kære Morten .....

Ad juleknas 4 og 5.

af Peter Andersen, Hedehusene, 19/12 2022, 14:06 (696 dage siden) @ Bent Hansen

Der er ikke så meget tvivl om "META" har været ved 2. spor Fredericia-Taulov:


5-7-1907 - FREDERICIA DAGBLAD
Notits: En opgave for turistforeningen.
I disse dage lægges der en bredsporet bane langs kysten af Møllebugten fra Hannerup plantage og omtrent om til Lyng. Banen, der er ganske midlertidig, skal benyttes til at køre grus fra nogle i nærheden af Lyng beliggende grugrave til det nye dobbeltspor Fredericia-Tavlov. Der ville her være en stor, men ganske sikkert lønnende opgave for turistforeningen ved at benytte de udførte forarbejder til på den ene eller anden måde at få anlagt en spadsere- og cyklesti langs hele kysten om til Snoghøj. .....

10-7-1907 - FREDERICIA SOCIAL-DEMOKRAT
Notits: Dobbeltsporet.
Ved anlæget af dobbeltsporet skete i går middags det uheld, at maskinen for grustoget, 'Meta' løb af sporet og stod på hovedet i grusgraven omme ved Lyng; den trak en grusvogn med sig. Hele eftermiddagen måtte der arbejdes på, at få maskinen og vognen på sporet igen, hvad først lykkedes ved 5½ tiden.
'Meta' fik så megen mollest af uheldet, at den må sendes til Århus for at blive repareret. heldigvis skete der ingen anden skade eller ulykker.

Med hensyn til arbejder ved Esbjerg: Carl B. Hoffmann's Maskinfabrik lå i Esbjerg, og de reparerede også damplokomotiver, som blev synet på fabrikken, så det er ikke altid lokomotiverne har arbejdet i Esbjerg. Noget lignende gør sig nok også gældende ved Århus og København m.fl.

--
Peter Andersen

Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak