Ad juleknas 4 og 5.
Hej.
Her er lidt om de to maskines virksomhed. Bemærk, at Odder går igen!
Kedlen var lille!
Hanomag 1438/1879. 1435 mm. 19,6 m². 8 atm. Navn: Vemb og senere Lise. Nummer: 1.
1879 - 98 VLJ 1, Vemb.
1898 - 99 Anlæg af Odsherredsbanen for Wätzold.
1899 - Jernbaneanlæg mellem Hammel og Harlev for F. V. Blom.
1902 Udvidelse af Esbjerg Station for Wätzold.
1909 Anlæg af Sæby Havn for Hoffmann. Meta er også angivet, men fejlagtigt.
1910 - 11 Jernbaneanlæg mellem Kolding og Hejlsminde for Wätzold & Jørgensen.
1911 - 12 Anlæg af andetspor mellem Odense og Nyborg for Hoffmann.
1914 Anlæg af Nakskov - Kragenæs Jernbane for Wätzold.
1916 - 17 Hensat? ved Harpelund på NKJ for Wätzold.
1917 - 19 Anlæg af Varde - Grindsted Jernbane for Hoffmann.
1918 Tørvekørsel fra Urup Station til Grindsted for DSB.
Bemærkninger
Blom havde formentlig lejet lokomotivet, der anvendtes i Mølleengen efter Sørensen og Jensens havde givet op. Arbejderne i Esbjerg udførtes af Wätzold og Jørgensen. Andetsporsanlægget ved Marslev er i øvrigt ikke helt sikkert. DSB havde lejet lokomotivet af Hoffmann til tørvekørslerne. Muligvis solgt til ophugning 1918.
Hanomag 1439/1879. 1435 mm. 19,6 m². 8 atm. Navn: Lemvig senere Meta. Nummer: 2.
1879 - 1900 VLJ 2, Lemvig.
1899 Lejet af F. V. Blom for anlæg af LTJ.
190? Anlægsarbejder ved Tagensvej på Hellerup - Nørrebro for Hoffmann.
1902 - 04 Anlæg af strækningen mellem Hundslund og Odder af Horsens - Odder for
Hoffmann.
1906 – 07 Anlæg af andetspor Fredericia – Taulov for Hoffmann & Sønner.
1909 Anlæg af Sæby Havn for Hoffmann. Sikkert en fejl.
1909 - 11 Anlæg af andetspor ved Marslev mellem Odense og Nyborg for Hoffmann.
1913 - 17 Anlæg af Esbjerg ny trafikhavn for Hoffmann & Løssl.
1919 - 21 Anlægsarbejder på Agger Tange for Vandbygningsvæsenet. Senere også på
støbepladsen i Thyborøn.
Bemærkninger
Fredericia – Taulov skyldes en avisomtale, altså et gæt. Ikke helt sikker, da Hoffmann havde andre lokomotiver. Esbjerg-indsatsen angives af AH til 1913 og af HJ til 1917. Begge de herrer angiver arbejdet som ukendt. Lokomotivet var ifølge AH og HJ ejet fra 1918 af VBV Agger. I følge PA og VBV af VBV fra januar 1919.
Mvh. BH.