Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af Hans T. Møller, 17/12 2022, 08:00 (698 dage siden)

God morgen i forum på denne decemberdag med "klingrende frost". Her er dagens låge:


[image]

Sommetider slipper naturen sine kræfter løs over vore syndige hoveder.

Voldsomme regnskyl har betydet, at floden her er gået over sine bredder, og som det ses, har den også skyllet jorden væk under det yderste af et jernbaneterræn. Der er stadig god fart på strømmen, men vandstanden er sunket noget, og der forestår et større oprydningsarbejde...

Vi er i Europa, og spørgsmålet er naturligvis: Hvor?

Navnet på byen giver ret til at stå for lågen i morgen.

Jeg kigger til lågen med uregelmæssige mellemrum i løbet af dagen, men jeg skal "desværre" til julefrokost, så jeg vil være indisponeret fra klokken 16.00 i eftermiddag. Jeg har imidlertid grund til at tro, at lågen vil være gættet inden da.

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af Niels Munch, 17/12 2022, 09:21 (698 dage siden) @ Hans T. Møller

Mor'n Hans,

En dramatisk start på dagen; er det smalspor?

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af K564, 17/12 2022, 10:03 (698 dage siden) @ Niels Munch

Hej

Har vi været på banen tidligere i kalenderen?

Hilsner Keld

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af Hans T. Møller, 17/12 2022, 10:20 (698 dage siden) @ K564

Hej

Har vi været på banen tidligere i kalenderen?

Hilsner Keld

Jeg mener ikke, at vi har besøgt banen i nogen julekalender, men den har været nævnt som et - forkert - bud.

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af Hans T. Møller, 17/12 2022, 10:18 (698 dage siden) @ Niels Munch

Mor'n Hans,

En dramatisk start på dagen; er det smalspor?

Bedste hilsener
Niels

Ja!

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af UTJ, 17/12 2022, 10:22 (698 dage siden) @ Hans T. Møller

Mor'n Hans,

En dramatisk start på dagen; er det smalspor?

Bedste hilsener
Niels


Ja!

Bedste hilsner

Det minder landskabeligt og med træbygningen om noget tidligere CSD-revir, muligvis lidt Ungarn. Landskabet giver helt klart Slovakiet asociationer, men tvivler. Farven minder om Schweiz, ligesom sporvidden nok syner mere 1000 mm. Men mon ikke vi er bag tæppet, det hedengangne altså.

--
ئۇلغىك

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af Hans T. Møller, 17/12 2022, 10:25 (698 dage siden) @ UTJ

mon ikke vi er bag tæppet, det hedengangne altså.

Jo.

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af K564, 17/12 2022, 10:30 (698 dage siden) @ UTJ

Hej

Plankeværket ligner noget fra øst det gamle jerntæppe. Måske Jugoslavien.

Hilsner Keld

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af Niels Munch, 17/12 2022, 11:31 (698 dage siden) @ K564

Mocănița ?

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af Hans T. Møller, 17/12 2022, 11:34 (698 dage siden) @ Niels Munch

Ja - opgaven skal jo besvares med et bynavn, og det skulle være nemt nu.

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af Lennart Carlsson, 17/12 2022, 11:22 (698 dage siden) @ Hans T. Møller

God morgen i forum på denne decemberdag med "klingrende frost". Her er dagens låge:


[image]

Sommetider slipper naturen sine kræfter løs over vore syndige hoveder.

Voldsomme regnskyl har betydet, at floden her er gået over sine bredder, og som det ses, har den også skyllet jorden væk under det yderste af et jernbaneterræn. Der er stadig god fart på strømmen, men vandstanden er sunket noget, og der forestår et større oprydningsarbejde...

Vi er i Europa, og spørgsmålet er naturligvis: Hvor?

Navnet på byen giver ret til at stå for lågen i morgen.

Jeg kigger til lågen med uregelmæssige mellemrum i løbet af dagen, men jeg skal "desværre" til julefrokost, så jeg vil være indisponeret fra klokken 16.00 i eftermiddag. Jeg har imidlertid grund til at tro, at lågen vil være gættet inden da.

Bedste hilsner

Spårvidd 760 mm?
Rumänien?
Skogsbana?

--
med venlig hilsen
Lennart
Malmø

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af Hans T. Møller, 17/12 2022, 11:28 (698 dage siden) @ Lennart Carlsson

Spårvidd 760 mm?
Rumänien?
Skogsbana?

Ja, ja och ja!

Bästa hälsningar

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af UTJ, 17/12 2022, 11:33 (698 dage siden) @ Hans T. Møller

Wassertalbahn på tysk.....det var jo Østeuropa og når det med CSD mv ikke var korrekt måtte vi jo længere væk ;-)
[image]

--
ئۇلغىك

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af Hans T. Møller, 17/12 2022, 11:36 (698 dage siden) @ UTJ

Ja - opgaven skal jo besvares med et bynavn, og det skulle være nemt nu.

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af UTJ, 17/12 2022, 11:37 (698 dage siden) @ Hans T. Møller

Bardau

--
ئۇلغىك

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af Hans T. Møller, 17/12 2022, 11:38 (698 dage siden) @ UTJ

Bardau

Desværre ikke, men skyd bare videre!

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af UTJ, 17/12 2022, 11:46 (698 dage siden) @ Hans T. Møller

Skud: Cozia

--
ئۇلغىك

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af Hans T. Møller, 17/12 2022, 11:49 (698 dage siden) @ UTJ

Skud: Cozia

Desværre ikke, men skyd bare videre!

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af UTJ, 17/12 2022, 11:56 (698 dage siden) @ Hans T. Møller

Botizu

--
ئۇلغىك

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af Hans T. Møller, 17/12 2022, 12:00 (698 dage siden) @ UTJ

Botizu

Desværre ikke, men skyd bare videre!

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af K564, 17/12 2022, 12:02 (698 dage siden) @ Hans T. Møller

Paltin
Hilsner Keld

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af Hans T. Møller, 17/12 2022, 12:03 (698 dage siden) @ K564

Paltin
Hilsner Keld

Desværre ikke, men skyd bare videre!

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af UTJ, 17/12 2022, 12:05 (698 dage siden) @ Hans T. Møller

Faina

--
ئۇلغىك

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af Hans T. Møller, 17/12 2022, 12:06 (698 dage siden) @ UTJ

Faina

Desværre ikke, men skyd bare videre!

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af K564, 17/12 2022, 12:12 (698 dage siden) @ Hans T. Møller

Suligu

Hilsner Keld

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af Hans T. Møller, 17/12 2022, 12:13 (698 dage siden) @ K564

Suligu

Hilsner Keld

Desværre ikke, men skyd bare videre!

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af Hans T. Møller, 17/12 2022, 12:24 (698 dage siden) @ UTJ

Det er her, der er bare ikke en lokation. Øverste billede til venstre:
http://www.schmalspur-europa.at/schmalsp_67.htm

Mit fotografi er definitivt taget på en lokation, det vil sige: i en by.

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022

af UTJ, 17/12 2022, 12:46 (698 dage siden) @ Hans T. Møller

Ja, den eneste egentlige by er Viseu de Sus, men det er vist for nemt, cedillen under s'et må andre sætte på ;-)

--
ئۇلغىك

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022 - LØST

af Hans T. Møller, 17/12 2022, 12:51 (698 dage siden) @ UTJ

Ja, den eneste egentlige by er Viseu de Sus, men det er vist for nemt, cedillen under s'et må andre sætte på ;-)

Tillykke med det rigtige svar! Viseu de Sus plus cedille under s'et. Du må endnu engang tage dig af lågen i morgen.

Jeg bringer et kort beretning, og går siden hen til julefrokost med ro i sjælen. Vi nåede som ventet at afslutte inden kl. 16!

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022 - LØST

af UTJ, 17/12 2022, 12:55 (698 dage siden) @ Hans T. Møller

Jeg har noget i lommen til i morgen - den er som sædvanlig let, men kan måske være svær når der ingen ledetråde er. I må bære over med det.
Havde en fornemmelse af at julefrokosten nærmede sig ;-) God fornøjelse og kør forsigtigt.

--
ئۇلغىك

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022 - HINT

af Hans T. Møller, 17/12 2022, 12:14 (698 dage siden) @ Hans T. Møller

Jeg må hellere give et hint:

Svaret er ret banalt.

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 17, 17. december 2022 - BERETNING

af Hans T. Møller, 17/12 2022, 13:07 (698 dage siden) @ Hans T. Møller

Hermed et redigeret uddrag af artikel i Jysk Modeljernbane-Klubs blad TOG 60:

Jeg forlader Bukarest søndag den 27. juli 2008 om eftermiddagen. Om lørdagen har det nordlige Rumænien været ramt af skybrud, floder er gået over deres bredder, og i hvert fald fire mennesker har mistet livet. Jeg rejser i en trepersoners kupé i liggevogn, og mine medpassagerer er et gymnasielærerpar, som taler en smule engelsk og fransk. De har prøvet at køre med "Mocanitza", som skovbanen kaldes, og turen sluttede med en afsporing…

Nattoget skulle egentlig have kørt til Sighetu Marmatiei, men det stopper i Viseu de Jos klokken fem om morgenen, da sporet ikke er sikkert længere fremme. Vi er i det allernordligste Rumænien, helt oppe ved grænsen til Ukraine.

Fra Viseu de Jos går en normalsporet strækning til Viseu de Sus, men det er øjensynligt et stykke tid siden der har kørt tog på den, så jeg tager bussen i stedet. Den er propfuld, men en kvindelig passager rejser sig og insisterer på, at jeg skal sidde ned. I Viseu de Sus følges jeg med nogle folk, der skal på arbejde ved skovbanen. Da vi når frem, er det tydeligt, at der skal ryddes op efter oversvømmelsen. Jorden er dækket af et tyndt lag mudder, og alle fyrgrave er fyldt med vand. Yderligere har floden skyllet en det yderste af banegårdsterrænet væk, et spor er knækket som et stykke spaghetti, og en godsvogn er faldet i vandet.


[image]

Floden har simpelt hen skyllet jorden væk under sporene – Viseu de Sus 28/7

Jeg bevæger mig forsigtigt rundt i mudderet og fotograferer. Efter en times tid afgår et tog bestående af et diesellokomotiv og en enkelt personvogn. Udenfor stationen stopper det og bliver læsset med brød, sikkert forsyninger til skovhuggerne.


[image]

"Brødtoget" – lokomotivet skyder en enlig vogn fra Viseu de Sus mod de store skove

Der er selvfølgelig sprogvanskeligheder, men generelt er folk venlige, og jeg hilser på værkmesteren, som holder til i et temmelig mørkt værksted med en stor drejebænk. Her er det firkoblede damplokomotiv 764-469 (Resita 1955) under revision. Jeg siger også goddag til en mand, som jeg tror er en slags "dispatcher" - han har i hvert fald kontor højt hævet over terrænet i en signalpostlignende bygning.

Alle lokomotiver har ejermærket CFF, som betyder "Caile Ferate Forestiere" – på dansk: ”Skovbaner”. Det var det gamle rumænske statslige selskab, men i dag står en koncern i Sverige, R. G. Holz Company, for selve skovdriften, mens en svejtsisk gruppe enthusiaster står bag turistkørsel med damp under navnet ”Wassertalbahn”. Hvordan disse to operatører samarbejder, om R. G. Holz for eksempel kan benytte damplokomotiverne som reserver i de ikke-turistmæssige tog, ved jeg ikke.

(Sådan var situaionen i 2008, hvordan den er i dag, tør jeg ikke sige.)

Remisen er ny og rummer en nyrenoveret personvogn, en ditto boggiegodsvogn samt damplokomotivet 763-193 – en trekoblet Krauss-maskine fra 1921 - øjensynligt i god stand men uden et par rørforbindelser. Foran står 764-408R, som ser driftsklar ud, og det tror pokker, for maskinen er fra 1986! The Welshpool and Llanfair Light Railway i Wales har importeret to lignende maskiner: 764-423 og 764-425. Tre andre fra 50’erne står på terrænet og ruster op…


[image]

764-408R foran remisen i Viseu de Sus 28/7. Nummer 764-211, Orenstein & Koppel Nr. 3980 fra 1910, står også foran remisen i fin stand, men klodset op uden hjul.

Ude på terrænet står et par rumænske boggiediesellokomotiver af den type vi kender fra de polske smalsporsbaner: L45H-053 uden motor, mens 87-0033-8 formentlig er driftsklar. Hvor de stammer fra, har jeg ikke kunnet spore. Endelig råder banen over to små treakslede diesellokomotiver hvoraf det ene fremfører "brødtoget". De bærer navnene "Christina" og "Ekatharina".

Bedste hilsner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak