Kalenderlåge nr. 14, 14. december 2022 - epilog (4 fotos)
Hej alle, deltagere som læsere
Takket være Keld's intime kendskab til "banens nips" nåede vi Chemins de fer de Provence i Nice, ca. 2,5 km fra byens Middelhavsstrand.
Overkørslen t.v. for sporskiftet er for Rue Gutenberg, og når vi kigger op t.h., kan der se sådan ud - med vores sporskifte forrest i billedet:
CP dieseltogsæt AMP 806/805 for udadgående ved ovk for Rue Dabray, 25.04.2016 (NMø).
Dieseltogsættet, der netop har forladt Gare de Nice CP, er af typen Autorail Métrique Provence (AMP 800), udviklet af CFD Bagnères (som nu ejes af spanske CAF) og leveret i 4 eksemplarer 2010.
Tilgiv mig; men togets form & farve gør, at det hos mig hedder "et pølsetog". Tilsvarende togtype ses på Korsika.
Kaster vi blikket i udadgående retning, er vi her heldige at se:
En gammel kending, CP motorvogn X306 (ex SY06, CFD 1977) på vej mod ovk for Bulevard Garnier, 25.04.2016 (NMø).
Og så har jeg en tilståelse: Da det er 29 år siden, jeg var på de kanter, har jeg lånt 2016-billederne fra min gode ven og privatbanekollega "NMø". Desuden har jeg ikke oplevet flytningen i 1991 af CPs endestation fra Gare du Sud ved Av. Malaussena ca. 200 vestpå til Rue Alfred Binet. (Og ej heller byens sporvogne fra 2007).
Det gamle stationsareal byudvikles, og den gamle hal med den flotte gadefacade fra 1890 bibeholdes til markedsformål m.v.:
Gare du Sud fra 1890, gadefacaden, Nice 25.04.2016 (NMø).
Tak for deltagelse og tak til "NMø" for fotos
Niels