Sparkjær Station - en skæbne værre end døden?

af PeterA, 11/12 2022, 19:31 (704 dage siden) @ Lars

Ja, sagen om Vilhelm Ohlsson var en delikat "politisk" sag i samtiden. Og han var og blev ikke hr. Hvemsomhelst i dansk jernbanehistorie, som det fremgår af artiklen fra Dansk Biografisk Leksikon.
Hans bog, Stationshistorier, fra 1895 er såmænd endnu ganske læseværdig og giver et udmærket tidsbillede af jernbanefolks liv og arbejde på den tid.
Mvh PeterA

Sparkjær Station - en skæbne værre end døden?

af Lars, 11/12 2022, 19:49 (704 dage siden) @ Lars

Her er Hr. Ohlsson on location

[image]

Som det fremgår af skiltet på bygningen, er det rent faktisk "the middle of nowhere"... (eller måske "nowhere in the middle", hvis man skal være pedantisk).

--
mvh
Lars

Sparkjær Station - en skæbne værre end døden?

af Volkswagen, 11/12 2022, 20:19 (704 dage siden) @ Lars

Her er Hr. Ohlsson on location

[image]

Som det fremgår af skiltet på bygningen, er det rent faktisk "the middle of nowhere"... (eller måske "nowhere in the middle", hvis man skal være pedantisk).

Hmmm
Hvordan omregnes fra Mil til Km?
Det ser ud som om, at der omregnes vidt forskelligt mod de 2 nabo-destinationer…

Mvh.
VW

Sparkjær Station - en skæbne værre end døden?

af Niels, Aarhus, 11/12 2022, 20:26 (704 dage siden) @ Volkswagen

Hvordan omregnes fra Mil til Km?
Det ser ud som om, at der omregnes vidt forskelligt mod de 2 nabo-destinationer…

1 mil = 7,532 km
Så der skal nok stå 7,1 mil fra Langå

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

Sparkjær Station - en skæbne værre end døden?

af Baumann, 11/12 2022, 21:54 (704 dage siden) @ Niels

øh ... det er vist ikke rigtig?
Jeg mener at 1 mile = 1,6 km

Sparkjær Station - en skæbne værre end døden?

af Oversmeden, 11/12 2022, 22:06 (704 dage siden) @ Baumann

En svensk mil er 10 km (men var inden metersystemets indførelse ca. 10,7 km)
En dansk mil er ca. 7,5 km.
En mile er 1,609 km.
En sømil er 1,852 km.

Af alle disse kan kun en komme i spil i Jylland.

Avatar

Sparkjær Station - en skæbne værre end døden?

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/12 2022, 04:35 (704 dage siden) @ Oversmeden

En svensk mil er 10 km (men var inden metersystemets indførelse ca. 10,7 km)
En dansk mil er ca. 7,5 km.
En mile er 1,609 km.
En sømil er 1,852 km.

Af alle disse kan kun en komme i spil i Jylland.

Jojojo, men det her er DET MØRKE MIDTJYLLAND, Helvedes 7. cirkel, stedet hvor selv fortvivlelse dør! Nå, men der står jo rent faktisk 7,1 mil på skiltet; noget snavs får blot 7-tallet til at ligne et 2-tal.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Sparkjær Station - en skæbne værre end døden?

af Remisekat, Hc, 11/12 2022, 22:08 (704 dage siden) @ Baumann

Det er utvivlsomt at man har regnet i danske mil.
Om andre lande mm. se her: https://da.wikipedia.org/wiki/Mil
venlig hilsen
Bo

Sparkjær Station - en skæbne værre end døden?

af Bent Hansen, 12/12 2022, 09:20 (703 dage siden) @ Martin Wilde

Hej.

Der var en grund til at noget af det første jyske jernbane blev lagt over Sparkær. Stationen var tidligre ikke et hul i jorden. I mit arkiv er der materiale til en halv bog og aktiviteterne ved Sparkær og den nærliggende Økær Mose. Jeg kopierer lige lidt ind her fra arkivet.

Ritmester Mathias Rahbek overtog 1878 Økjær Mosebrug. De næste 10 år udviklede han Sparkjær-metoden, som han beskrev i “Den første Mosebog” 1897.

Imidlertid var eksperimenterne så dyre, at han måtte sælge tørveværket. Køber var slagter Hans Nielsen, Sparkjær og gårdejer Per Odgård, Tastumgård.

Hans Nielsen ejede 1905 fem tørvefabrikker, hvor 150 arbejdere fremstillede 22 mill. tørv årligt.

Mange tørv gik lokalt med hestevogn, men også banerne spille en rolle, hvis tørvene skulle til forbrugere længere væk.

Mvh. BH.

Sparkjær Station - en skæbne værre end døden?

af Lars, 12/12 2022, 11:48 (703 dage siden) @ Lars

Efter samtidens beskrivelse kom Ohlsson til et øde sted beskrevet således af en kollega:

"Sparkær var det mest øde og trøstesløse sted på Jorden, Øjet så ikke andet en flad lyngstrækning, hvori en Del sorte Mosehuller med Tørvestakke omkring, ikke et Træ og bogstavelig næsten ikke en Græstue.”

Jeg ved ikke, om ministeren personligt har udvalgt stedet til Ohlsson, men det fortælles, at han ville have sat en stopper for Ohlssons ”agitation”, og dertil var Sparkjær sikkert velegnet. Pakmester Pedersen, som også spiller en rolle i sagen, blev forvist til Varde. Ikke meget bedre, hvis man skal tro samtiden.

Omkring århundredeskiftet omtales byen således: "Sparkjær med Skole, Forsamlingshus (opf. 1892), Andelsmejeri, Mølle, Bageri, Tørvefabrik". Kirken blev først indviet i 1905, da Ohlsson var taget tilbage til civilisationen.

Ifølge artiklen i Signalposten, som Martin henviser til, blev Ohlsson fungerende stationsforstander i Sparkjær, hvilket umiddelbart lyder som en slags forfremmelse. Hvor stor var stationen mon i 1901?


[image]
https://arkiv.dk/vis/2698582

Der var persontog flere gange dagligt, krydsninger og en hel del tørvetransporter, så der må have været en del rangering. Der var flere sidespor/læssespor, men en sporplan (fra 1941) på Arkivet for jernbaner viser, at det ikke var noget imponerede sporareal.


[image]

Der har været noget at lave, men det har næppe kunnet udfylde en tjenestetid på 16 timer. Var Ohlsson ene mand på kontoret? Blev al fritid klaret med afløsning, eller har der været en mand mere?

Der står i wikipedia

” I 1950'erne var der stationeret en stationsmester og to trafikekspedienter i Sparkær, så der var bemanding i hele driftstiden.”

Det kunne tyde på, at der tidligere var mindre bemanding.

Sparkjær var åbenbart langt ude i intetheden.

--
mvh
Lars

Avatar

Sparkjær Station - en skæbne værre end døden?

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/12 2022, 12:14 (703 dage siden) @ Lars

Hej Lars,

Tak for en fin redegørelse. :-D :-D Den gode Ohlsson havde dog efter min mening ikke noget at klage over i Sparkjær; en hyggelig stationsbygning med kakkelovn, og dertil masser af gratis tørv at fyre med i de kolde vintre. Havde det havde været i dag under den nuværende minister, havde han måtte tage til takke med at bo i et uopvarmet læskur ude på perronen. Men folk skal jo altid brokke sig.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Sparkjær Station - en skæbne værre end døden?

af Lars, 12/12 2022, 12:17 (703 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Lars,

Tak for en fin redegørelse. :-D :-D Den gode Ohlsson havde dog efter min mening ikke noget at klage over i Sparkjær; en hyggelig stationsbygning med kakkelovn, og dertil masser af gratis tørv at fyre med i de kolde vintre. Havde det havde været i dag under den nuværende minister, havde han måtte tage til takke med at bo i et uopvarmet læskur ude på perronen. Men folk skal jo altid brokke sig.

Sådan er det jo med de radikale og venstreorienterede agitatorer :-D

--
mvh
Lars

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak