Haslev station og den kolde krig

af Allan Testrup, 25/3 2013, 12:39 (4290 dage siden)

I en artikel i avisen Sjællandske udtaler en medarbejder ved Østsjællands Museum flg:
"det er nok en ukendt historie for de fleste - også at Haslev Station simpelthen var ejet af forsvaret....". Som ung trafikassistent på Haslev station i 1960erne har jeg aldrig hørt om dette og min kollega, der endda havde bolig på stationen, kender heller ikke til dette og han var der også i 50erne. Har nogen af jer her i herreværelset nogensinde hørt om dette? Jeg tror, det er en skrøne.
Årsagen skulle være, at stationen havde vital betydning ved mobilisering, da store styrker skulle til Stevns, hvor det var forventet, at Sovjetiske, Polske og Østtyske styrker ville gå i land og erobre hovedstaden.
Medarbejderen har svaret: "Det er jo en lidt sjov og og overraskende historie, at Haslev Station tilsyneladende i en lang årrække var forsvarets ejendom. Faktiske ved vi endnu ikke hvorfor, og det er en af de mange historier, som vi skal til at grave os ned i."

Haslev station og den kolde krig

af Svend, Storkøbenhavn, 25/3 2013, 16:27 (4290 dage siden) @ Allan Testrup

Mon ikke bare der er tale om, at Forsvaret har haft visse krav til læssesporenes længde, side- og læsseramper osv. Jeg tror ikke de har bekymret sig ret meget om ødelagte håndvaske på dametoileterne, tilstoppede pissoirer, rensning af tagrender på pakhusbygningen, smøring af sporskifter osv osv.

Haslev station og den kolde krig

af John, 25/3 2013, 16:54 (4290 dage siden) @ Svend

Det virker mest som en "and" - men interessant hvis "anden" får sul på. Så vidt jeg kan se har Haslev station ikke haft særlige / ekstra faciliteter til f.eks. samtidig og hurtig aflæsning af kampvogne og pmv'er mv. og vel heller ikke til modtagelse af tog med tropper eller afsendelse af lazarettog.
At opmarchområderne i forhold til de ventede landsætningsområder i Køge Bugt hhv. Faxe Bugt (hvor Haslev station i givet fald skulle have spillet en rolle) så i eftertiden kan ses - med WAPA's nu kendte angrebsplaner omfattende anvendelse bl.a. taktiske atomvåben fra første dag - at ville være blevet rene slagtehuse, er en anden sag. Nato planlagde jo ud fra en relativt langsom eskalering.
Men jernbaner indgik da i beredskabet. Da man i 80'erne nedlagde Slagelse-Næstved, blev den reddet gennem mange år af at være såkaldt "Nato-bane"

Haslev station og den kolde krig

af Allan Testrup, 25/3 2013, 17:49 (4290 dage siden) @ John

Hej. Tak for info. Også jeg tror, det er et vildskud. Det er korrekt, at Haslev station var godt forsynet med læssespor og langt udtræksspor, der på et tidspunkt først i 60erne blev brugt som depotspor for (højtids)-personvogne ( tidligere 1.kl), litra erindrer jeg desværre ikke. Jeg tror heller ikke, at Forsvaret på noget tidspunkt har ejet stationsbygningen, der jo havde tre boliger på 1.sal efter ombygningen lige efter besættelsen. Jeg har heller ikke observeret militære installationer i den forholdsvis store bygning. Så mon ikke, der er tale om manglende "forskning" inden der bliver fremsat sådanne påstande.

Avatar

Haslev station og den kolde krig

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/3 2013, 19:03 (4290 dage siden) @ Allan Testrup

Der er meget muligt at der har været nogle forlods disponeringer som gjorde at forsvaret kunne overtage stationen mm. Det er helt sædvanligt - bl.a, modtog min far kort efter han havde købt en ny VW Passat, at han i tilfælde af mobilisering skulle stille med bilen der eller der.
Der er sikkert lignende ting vedr. nu BaneDK's infrastruktur, ligesom der foreligger planer for kommandoveje når militære tog skal prioriteres.

Haslev station og den kolde krig

af Gert, Aalborg, 25/3 2013, 19:27 (4290 dage siden) @ Michael Deichmann

ja da jeg i 1975 købte en Land Rover, blev den også indkaldt - jeg skulle stille bag Sønderholm brugs med "godt gummi og fuldt optanket"
Så jo, der var massser af civile facilliteter der var øremærket til krigens gru.

Gert

Haslev station og den kolde krig

af gamle ole, 25/3 2013, 19:54 (4290 dage siden) @ Allan Testrup

Der har jo altid været mange "konspirationsteorier" omkring relationerne mellem militæret og banerne, men Haslev St har jeg aldrig hørt om. Det nærmeste i området var det der omtalt i en tråd om militære hensyn med en evt. reserverute mellem Næstved og Slagelse- bibeholdelse af strækningen efter driftsophør. Ellers var der jo det med rigelige sidespor med læssefaciliter i garnisionsbyer som Næstved og Vordingborg i Sydsjælland.


Ole

Haslev station og den kolde krig

af Svend, Storkøbenhavn, 25/3 2013, 21:00 (4290 dage siden) @ Gert

Nåede du så at komme i krig, eller var det helt spildt ...............;-)

Haslev station og den kolde krig

af Gert, Aalborg, 25/3 2013, 21:17 (4290 dage siden) @ Svend

Nej det gjorde jeg ikke - og det var iøvrigt min kones bil.

Jeg kunne lige se for mig, at i tælde af mobilisering skulle hun lige montere fire nye dæk på fartøjet ude i carporten for at opfylde forsvarets krav:-D

Gert

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak