Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022 - epilog
Kære alle, deltagere som læsere
Tak for, at I var med på spøgen. Som Ole-Jørn bemærkede, så er en manuelt betjent "englænder" som denne ikke hverdagskost. Den er da heller ikke placeret i togvejsspor, med på Østbanens værkstedsområde i Hårlev.
Da vi 1989-1991 byggede nyt togværksted, var det en forudsætning, at den gamle værkstedsbygning blev bibeholdt bl.a. med sit vestre spor, der skulle tjene som remise for en MX, mens resten af bygningen indgik i autoværkstedet. Afstanden mellem gammelt værksteds sydfacade og linien for nyt værksteds nordfacade var således på forhånd givet, og i dette "rum" skulle den fornødne sporvifte placeres, idet krumme spor gennem værkstedsporte ikke kunne accepteres. Det lykkedes den eminente sporingeniør Valdemar Petersen at løse opgaven ved bl.a. at putte vores "englænder" ind i sporplanen.
Hårlev, blikretning nord: Englænderen giver adgang til stationen hhv. remisen.
Hårlev, blikretning syd: Englænderen giver adgang til de 2 eftersynsspor i hovedhallen.Brugen af remisesporet i den gamle bygning ophørte med salget i 2009 af datterselskabet Østtrafik a/s til DitoBus, som overtog bygningen (på lejet grund).
Billederne i denne julekalender er optaget på dagen for præsentationen af nye LINT-tog, nemlig den 13. juni 2009, af Niels Kroyer, Perth.
Tak til alle for deltagelse i kalendegætteriet og til NK for fotos.
Bedste hilsener
Niels
Kære Niels
Jeg er godt nok noget imponeret over en opvarmet, håndbetjent englænder. Det er godt tænkt. Privatbanerne har altid været gode til utraditionelle løsninger - lidt i stil med DSB's 8. trafiksektion i Struer, hvor en anden nu pensioneret privatbanedirektør slog sin folder i sine unge dage.
Bedste hilsner
Thomas