Sporbenyttelse på Kbh Hovedbane i "gamle dage"
Kære Chivas
det kommer vel lidt an på hvad du mener med gamle dage, jeg rejste med kystbanen fra 1962 til 1972 og kan sige at Kystbanetogene i den periode stort set ankom ved perron 3 og afgik fra perron 2.
Det var dengang man kun skelnede mellem perroner. Perron 1 og 4 blev forlængede og det var så der de længere eksprestog mod og fra Roskilde blev ekspederet.
Ved den travle lørdag eftermiddags trafik (hjem fra arbejde og ud af byen) mindes jeg at nogle af de fire kystbanetog kom til perron i hælene på hinanden, der var jo tale om ledsaget rangering indtil det
nye sikringsanlæg kom i brug, det var vist i efteråret 1967.
De nævnte fire myldretidstog på Kystbanen havde afgang med fire minutters afstand
-14 iltog til Hg kun stop på Kn,Kk, -18 Kn-Kk-Kl-Hum-Gæ-Sq-Hg
-22 Kn-Kk-Kl-Ru-Ok-Ni-Hum-Gæ-Sq-Hg -30 Kn-Kk-Kl-(Sf)-Så-Vb-Ru
Jeg mindes iøvrigt at der var en dag jeg ikke kom i skole i Nivå fordi man havde glemt at tænde for den elektriske sporskiftevarme på Khs nye relæanlæg, rygtedes det.
Midt i tresserne blev der flere gennemløb af tog fra vest til Hg og omvendt.
Trods alt var der meget færre tog dengang, timedrift til Helsingør suppleret med iltog og udenfor
myldretiden gik Rungstedtogene til og fra Klampenborg med tilslutning fra og til S-tog.
Det var lidt minder
med venlig hilsen
Lars Møller Jensen
PS Perron 1 =spor 1 og 2, perron 2 spor 3 og 4 etc.