Sporbenyttelse på Kbh Hovedbane i "gamle dage"

af Chivas, 30/11 2022, 18:29 (752 dage siden)

Hej forum
Hvordan var den normale sporbenyttelse på Kh i de "gode gamle dage" - da der blev kørt med Lyntog, E-, S-, MY, MX og MO?
Jeg tænker specielt på, hvad man gjorde i travle morgentimer og helt specielt, hvis ferietrafikken indsatte forstærkningstog til Fyn og Jylland. Der må have været togtrængsel. 1. og 2. afdeling mod Fyn og Jylland afgik med kort mellemrum.

Jeg tænker også på, at et spor før eller siden måtte være frit, så afkoblede maskiner fra vest kunne køres "baglæns" gennem stationen og ud på pladsen/Gb/Mdt. Jeg husker at have set en E stå og vente inde i røret ved kmd-posten.

8 spor: 3 toglinjer fra vest (+evt. 1 fra Gedser). 2 linjer til/fra Helsingør. 3 linjer mod vest (+ evt. 1 til Gedser): Summa 8 spor + ingen til/fra Gedser + ingen til maskinerne + ingen til dubleringstog.
Det kan jo godt lade sig gøre med god planlægning, men det kniber ved forsinkelser og i ferier.

Kan nogen sige hvad gjorde man?

Sporbenyttelse på Kbh Hovedbane i "gamle dage"

af Steffen Dresler, 30/11 2022, 19:41 (752 dage siden) @ Chivas

God aften

Ved ikke om man med udgangspunkt i denne tegning kan hjælpe Chivas?

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Sporbenyttelse på Kbh Hovedbane i "gamle dage"

af Chivas, 30/11 2022, 20:19 (752 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak til Steffen for den fine tegning. Den giver jo nogle af svarene, bl.a. er der jo stikspor i nordenden til maskiner, der skal løbe tilbage.
Kan nogle fortælle, hvilke spor til der blev brugt til/fra Helsingør?

Sporbenyttelse på Kbh Hovedbane i "gamle dage"

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 1/12 2022, 11:30 (751 dage siden) @ Chivas

Kære Chivas
det kommer vel lidt an på hvad du mener med gamle dage, jeg rejste med kystbanen fra 1962 til 1972 og kan sige at Kystbanetogene i den periode stort set ankom ved perron 3 og afgik fra perron 2.
Det var dengang man kun skelnede mellem perroner. Perron 1 og 4 blev forlængede og det var så der de længere eksprestog mod og fra Roskilde blev ekspederet.
Ved den travle lørdag eftermiddags trafik (hjem fra arbejde og ud af byen) mindes jeg at nogle af de fire kystbanetog kom til perron i hælene på hinanden, der var jo tale om ledsaget rangering indtil det
nye sikringsanlæg kom i brug, det var vist i efteråret 1967.
De nævnte fire myldretidstog på Kystbanen havde afgang med fire minutters afstand
-14 iltog til Hg kun stop på Kn,Kk, -18 Kn-Kk-Kl-Hum-Gæ-Sq-Hg
-22 Kn-Kk-Kl-Ru-Ok-Ni-Hum-Gæ-Sq-Hg -30 Kn-Kk-Kl-(Sf)-Så-Vb-Ru
Jeg mindes iøvrigt at der var en dag jeg ikke kom i skole i Nivå fordi man havde glemt at tænde for den elektriske sporskiftevarme på Khs nye relæanlæg, rygtedes det.
Midt i tresserne blev der flere gennemløb af tog fra vest til Hg og omvendt.
Trods alt var der meget færre tog dengang, timedrift til Helsingør suppleret med iltog og udenfor
myldretiden gik Rungstedtogene til og fra Klampenborg med tilslutning fra og til S-tog.
Det var lidt minder
med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

PS Perron 1 =spor 1 og 2, perron 2 spor 3 og 4 etc.

Sporbenyttelse på Kbh Hovedbane i "gamle dage"

af Chivas, 1/12 2022, 13:32 (751 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Tak til Lars Møller Jensen for de gode minder.
De giver god forbindelse til den tidligere spor- og signaltegning.
Der må have været travlt i ny og næ.

Jeg husker en sommermorgen, hvor jeg skulle til Jylland. Her var ekspressen forstærket i to afdelinger for at klare passagertallet.
Afgang omkring kl. 07:10. Og så er det, jeg har undret på, hvad med lyntoget (kl. ca. 07:20/07:30) ?
Skulle alle tre tog passe med een færge eller var den også dubleret ?
Hvis der kun var een færge, må der have været "kamp" om at komme med 1. afdeling for at få plads ved Storebæltskaffen. :-D

Mvh, Chivas

Sporbenyttelse på Kbh Hovedbane i "gamle dage"

af Per Sørensen, Hg, 1/12 2022, 21:54 (751 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Kære Chivas og Lars,

jeg kørte også med Kystbanen i 4 år omkring 1970.
Lørdag fik vi fri så vi kunne nå 13:14 til Hg med kun 2 stop ( Kn + Kk ).
Mener også vi kørte fra perron 2.

De bedste ture startede med en forsinkelse, for så blev der kørt som død og helvede som man sagde.
De 2 MO med 3-4 vogne startede så med alt hvad de kunne og holdt meget kort på både Kn og Kk.
Ud af Østerport for fulde gardiner ( som man også sagde ) og så mod Hg.
Klart de havde travlt hvis de havde 3 tog i røven ( undskyld men det sagde de også ).
Mener at rekorden var 26 minutter, men det lyder vel hurtigt ( og ulovligt! )
Spændte var vi altid ved den gamle Strandmøllebro over Mølleåen, for det hed sig at den sank 1 meter om året!!!
Mange sagde at det var noget vrøvl, for så kunne der vel ikke køre MZ med slæbere over.
Det var lidt flere minder...

God aften
pediHg

Herunder foto af sådan et tog der drøner igennem Rungsted på vej mod Helsingør.

[image]

Sporbenyttelse på Kbh Hovedbane i "gamle dage"

af ivar, 1/12 2022, 22:31 (751 dage siden) @ Chivas

Midt i 60'erne 3 og 4 - altså perron 2.
Som jeg husker det - og vi er langt tilbage, så ankom og afgik de fleste af de "fine" tog fra perron 1. De "fine" tog er i denne forbindelse landsdelsekspresserne, natekspressen og - i det mindste i MA-tiden - de store lyntog.

Forresten kørte Nordbanen i S-togssporene med S og senere med MX - altså spor 5-8.

mvh
-ivar

Sporbenyttelse på Kbh Hovedbane i "gamle dage"

af Niels Munch, 1/12 2022, 22:43 (751 dage siden) @ ivar

Forresten kørte Nordbanen i S-togssporene med S og senere med MX - altså spor 5-8.

Mener du ikke spor 9 - 12 (perron 5 og 6)? Steff's sporplan dækker alene "Kh fjern" - ikke også "nær".

M.v.h.
Niels

Sporbenyttelse på Kbh Hovedbane i "gamle dage"

af Chivas, 1/12 2022, 23:49 (751 dage siden) @ Niels Munch

Mere og mere bliver opklaret ved alle de gode indlæg. :-)

Billedet fra Rungsted Kyst St. viser, at 2xMO-togene til Hg må have været nødt til at koble fra og lave omløb både i Hg og Kh.
Selv med styrevogn kan der ikke ske ankomst fra Hg til Kh i spor 5 / 6 OG derefter afgang igen direkte mod nord, (hvis vi ser bort fra venstresporskørsel fra Kh, se VU-signalet på tegningen).
Men jeg ved slet ikke, om man overhovedet kunne koble 2xMO + x vogne + 1 styrevogn.

Man kunne koble 1xMO + 2 vogne + 1xMO som Pull-Push tog; som man gjorde på Frederikssundsbanen. Men det erindrer jeg ikke at have set på Kystbanen. Dette kunne tyde på, at der var en teknisk overgrænse for, hvor lange styrekablerne kunne være, når der ikke blev brugt Pull-Push på Kystbanen, hvor der som regel var tre vogne med. På billedet ses netop tre vogne.

Sådan er/var der (måske) mange bindinger mellem tog-teknik, sporgeometri, signaler og sikringssystemer. Mange af disse bindinger er i dag ophævet ved standardiseringer, men også ved øget komplicering, pris og sårbarhed. "Gode gammeldags bremseprøver" der krævede sine særlige signaler, er væk; se signalerne på Kh-tegningen.

Sporbenyttelse på Kbh Hovedbane i "gamle dage"

af K564, 2/12 2022, 07:22 (750 dage siden) @ Chivas


Men jeg ved slet ikke, om man overhovedet kunne koble 2xMO + x vogne + 1 styrevogn.

Man kunne koble 1xMO + 2 vogne + 1xMO som Pull-Push tog; som man gjorde på Frederikssundsbanen. Men det erindrer jeg ikke at have set på Kystbanen. Dette kunne tyde på, at der var en teknisk overgrænse for, hvor lange styrekablerne kunne være, når der ikke blev brugt Pull-Push på Kystbanen, hvor der som regel var tre vogne med. På billedet ses netop tre vogne.

Godmorgen Chivas

Frem til ca. 1970 kørtes der med styrevogn på Frederikssundsbanen. Sidst i 60-erne var Iltoget søndag eftermiddag fra Frederikssund til Ballerup op rangeret af styrevogn-4 mellemvogne-2 MO. Vognene var en blanding af CLL og CRL.
Der er firevogne på toget i Rungsted Kyst. Jeg husker kun at der blev brugt styrevogn i MO-togene til Rungsted Kyst.

Hilsner Keld

Avatar

Sporbenyttelse på Kbh Hovedbane i "gamle dage"

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/12 2022, 08:50 (750 dage siden) @ Per Sørensen

Ud af Østerport for fulde gardiner ( som man også sagde ) og så mod Hg.

Nu er du jo fra en by med mange års historie med søfart, så det er jo OK med et søfartsudtryk. De fulde gardiner er selvfølgelig sejlene på forne tiders med sådanne vel udrustede skibe. En god søndenvind, og man kunne gå nordenud af Sundet for fulde gardiner hvis ikke det lige var fordi man skulle omkring Helsingør og betale sundtold.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Sporbenyttelse på Kbh Hovedbane i "gamle dage"

af Steffen Dresler, 2/12 2022, 08:56 (750 dage siden) @ Chivas

Kære Chivas

Jeg har fra en DSB jernbanehistoriker i Næ fået tilsendt nedennævnte hæfte:

"Perron og Sporbenyttelse for Plantogene" 1953/54".

Uden at have gennemlæst hæftet helt, er jeg næsten sikker på at BST gjaldt helt frem, men små justeringer, til der kom tråd til Hillerød og hvor S-tog overtog spor- og perronbenyttelsen fra de hidtidige lokomotivtrukne "nærtrafikstammer".

Den er for stor til at sende her, så hvis interesseret send din mail. adr. ved at bruge "kuverten" ved siden af mit navn.

Fortsat god fredag til alle.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Her på siderne findes billeder og forklaringer på bl.a. de store "Lokomotivtog" der blev afsendt fra Gb til Helgoland for at spare plads og tid på Kh. Her blev stammer så oprangerede og via Kk til Kh og afsendt der. Man sparede tid for en "skarp vending" og sporplads på Kh.

Sporbenyttelse på Kbh Hovedbane i "gamle dage"

af ivar, 2/12 2022, 15:14 (750 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Jo selvfølgelig. Måske jeg skulle flytte mine aktiviteter til Formiddagstimerne :-)

Bedste hilsner
-ivar

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak