Gångbiljett
Var i weekenden i Gävle til møde på Järnvägsmuseet. En fornøjelig tur og flere indlæg kom ind på "gångbiljetter", dvs betalt adgang til at færdes på sporet, især i områder uden veje. Har noget lignende eksisteret i Danmark?
https://www.jarnvagsmuseet.se/fordjupning/jarnvagshistoria/jarnvagens-yrken/banvakt
"I banvaktens arbetsuppgifter ingick också att hålla obehöriga borta från banan, endast de som hade löst gångbiljett hade rättighet att gå på banan. Att med gångbiljett få rättighet att gå på banan skedde under eget ansvar som det tydligt angavs på biljetten."og f.eks. her: http://www.hembygdbankeryd.se/wp-content/uploads/2018/12/G%C3%A5ngbiljett.pdf
En ellers ganske praktisk 5. klasserejsehjemmel pr. jernbane!
Hejsa,
Efter sammen med min fru moder at have været i boksen med slægtens klenodier har jeg hermed fornøjelsen af at bekræfte, at en ordning lignende den svenske har eksisteret på Sjælland i de rigtige jernbaners tid. Her er et kort, der også har en bagside.
Bemærk prisen 6 kr., hvilket med pristalsregulering svarer til over 435 kr. i 2021. Her skal der dog tages højde for, at lønniveauet og skatterne var ganske anderledes end nu i de gode gamle dage. Således var gennemsnitstimelønnen for en faglært mandlig arbejder i byerne 21 øre i 1879 og for ufaglærte do. 14 øre. Et pund flæsk kostede i 1879 41 øre, 1 pund rosiner 37 øre, en post brændevin 38 øre og 1 pund kaffe 98 øre (så er herreværelsets medlemmers basale behov vist dækket).
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.