Et ukendt billede? Gravko og damplok
Redaktionen har modtaget dette billede uden nogen oplysninger - Er det kendt?
--
Redaktionen har modtaget dette billede uden nogen oplysninger - Er det kendt?
--
Redaktionen har modtaget dette billede uden nogen oplysninger - Er det kendt?
Hejsa,
Maskinen ligner denne her, nok samme fabrikat, men anlægsarbejdet er et andet:
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Hejsa,
Gravemaskinen er en Menck & Hambrock, og lokomotivet er et Orenstein & Koppel, det nok hyppigst forekommende fabrikat f.s.v.a. entreprenør- og industrilokomotiver i DK.
M.v.h.
Niels
Der er ikke meget at gå efter i omgivelserne. Det ligner udgravningen til en gennemskæring ved et jernbaneanlæg, men det bliver vi jo ikke klogere af.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Redaktionen har modtaget dette billede uden nogen oplysninger - Er det kendt?
Ja, det er kendt i Bent Hansen's/IBK samling med teksten: Anlæg af Midtbanen ved Nr. Herlev ca. 1923 - 24. Rasmussen & Thomsen. O&K 5422/1912.
Det er et 50 hk, 600 mm B-koblet lokomotiv.
M.v.h.
Niels
Er det den udgravning VSV for Nr. Herlev, hvor der var en bro, som forbandt to marker, hen over udgravningen?
Broen er der vist nok endnu, men udgravningen er opfyldt.
mvh
Jørgen
Redaktionen har modtaget dette billede uden nogen oplysninger - Er det kendt?
Ja, det er kendt i Bent Hansen's/IBK samling med teksten: Anlæg af Midtbanen ved Nr. Herlev ca. 1923 - 24. Rasmussen & Thomsen. O&K 5422/1912.Det er et 50 hk, 600 mm B-koblet lokomotiv.
Hvornår mon den kom til Danmark? I Mertes lieferliste står der blot "A. Kempf, Osterode/Ostpreußen".
--
Ja, det er kendt i Bent Hansen's/IBK samling med teksten: Anlæg af Midtbanen ved Nr. Herlev ca. 1923 - 24. Rasmussen & Thomsen. O&K 5422/1912.
Det er et 50 hk, 600 mm B-koblet lokomotiv.
Hvornår mon den kom til Danmark? I Mertes lieferliste står der blot "A. Kempf, Osterode/Ostpreußen".
Lokomotivet nævnes også på industribaner.dk under STENSVANGGAARD MERGELLEJE/LUNDGAARD MERGELLEJE. Heraf fremgår bl.a., at lokomotivet er kommet til entrp. Rasmussen & Thomsen i løbet af 1920'erne fra entrp. Nordberg & Christensen, København. Men der er her flere spørgsmål end svar m.h.t. lokomotivets levnedsløb.
M.v.h.
Niels
Hej.
Bortset fra, at andet byggenummer har været angivet, og der har været troet på kedelnumre i stedet for byggenumre, er O&K 5422/1912 nok sandsynlig.
Også jeg har A. Kemp som modtager. Eilertsen har foreslået Kemp som agent. Men selv om han også har brugt det og måske var entreprenør, er lokomotivet meget hurtigt kommet til Danmark. Den tyske entreprenørfirma Greiner & Hartung bød nemlig på mergelarbejder i Danmark og fik dem. Det drejede sig om Brørup og Omegns Mergelselskab og Linknud og Omegns Mergelselskab. Begge selskaber havde samme entreprenør og samme lejer. Brørup må ikke forveksles med det samtidig Vejen - Brørup-selskab, der også merglede med tysk entreprenør, men fra Nordslesvig. G&H må have købt lokomotivet af Kemp og således allerede 1913 slæbt med til Danmark. G&H rejste hjem ved krigsudbruddet i 1914, men deres lokomotiv solgtes her, og således blev det helt dansk.
Mvh. BH.
Hej Bent,
Når man gennemsøger alle Merte's Lieferlisten med "A. Kempf" som søgekriterie, dukker der beskedne 4 stk. O&K 600 mm lokomotiver (fra 1911-12) op, herunder "vores", og ved ét står "Bauing A. Kempf, Osterode/Ostpreußen". Det er således overvejende sandsynligt, at "A. Kempf" var entreprenør.
M.v.h.
Niels
I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.
Læs mere