Hvad klitplantagen gemte - hjælp søges til byggenummer 20992
Go´eftermiddag!
Jeg kan ikke sige mig helt fri for, at informationen i DRM I 1983 m.h.t. at Bghl 145 – 148 skulle være L vogne er forkert på dette tidspunkt. DRM er jo specielt så sent ”ret kendt” for lidt unøjagtigheder.
De fire vogne Cc 1145 – 1148 fik jo oprindeligt A+B og brummer for anvendelsen i de nationale MO fremførte tog bl.a. SØNDERJYDEN (hvorfor ej heller RIC mærkede) og ENGLÆNDEREN (København – Esbjerg).
SØNDERJYDEN fik ret hurtigt litra BL, der var lettere end litra Cc. Og ENGLÆNDEREN blev MY-fremført i begyndelsen af 60´erne, hvorfor der jo således ikke mere var brug for en ren 2. kl. kupé vogn i MO-fremførte tog.
Om de så i en periode har været anvendt til forstærkning med MO fremførte tog ved jeg ikke, men nærtrafikmæssigt var det jo den lettere CL m. fl. der blev anvendt. Og i og med tilkomsten af den nye RIC type Y vogne (B vogns familien), var der jo slet ikke mere behov for en sådan vogntype i landsdelstogene.
Når man læser interne skrivelser igennem, er værkstederne meget omhyggelige med at få fjernet styreledninger (dyrt kobber) og genanvendt hvor nødvendigt. Og da der jo ikke mere var brug for den type L-vogn, er jeg tilbøjelig til at sige 1972, som jeg også har opført i en håndskreven (DSB) vognliste (selvfølgelig mangler kildeangivelse).
Og hvad skulle DSB dog i perioden omkring 1982/83 dog med en Bghl? MO var på vej ud og de få steder de kørte, var det jo med moderniserede Bhl og Bhs eller Cll.
Så vi er vel dernede, hvor ”photo confirmation” er ønskelig, altså et billede af 1145 – 1148 efter 1972 med stikdåser.
”Insektformering”, ja, men det da rart at få også detaljerne på plads hen ad vejen, be- eller afkræfte, ikke sandt?
Fortsat god eftermiddag til alle
Steffen Dresler