Sporveje og lokalbaner i Rhein-Neckar området i 1990erne.

af HansA, 3/11 2022, 20:49 (742 dage siden)

God aften i forummet!

Mit første kendskab til sporvejene i Rhein-Neckar området stammer fra Ole Winther Laursens fremragende bog ’Sporvogne i Europa’ fra 1973.
I området Mannheim – Ludwigshafen - Heidelberg findes et større, sammenhængende net af metersporede sporveje og lokalbener, som omfatter:
Sporvejene i Heidelberg (HSB)
Sporvejene i Mannheim
Sporvejene i Ludvigshafen
Rhein-Haardt Bahn (RHB), Ludwigshafen-Bad Dürkheim Se mere her
Oberrheinische Eisenbahngesellschaft (OEG), Mannheim-Weinheim-Heidelberg-Seckenheim-Mannheim og Mannheim-Heddesheim. Se mere her
For ca. 15 år siden blev alle disse baner sluttet sammen i Rhein-Neckar Verkehr GmbH (RNV), og jeg har netop læst i det nye nummer af Strassenbahn Magazin, at RNV har bestilt 36 nye vogne fra Skoda (type ForCity), som, så vidt jeg har forstået det, kan anvendes på alle RNVs baner/sporveje.
Ad flere omgange i 1990erne havde jeg lejlighed til at besøge området, og i det følgende vil jeg vise et par billeder fra disse spændende baner. På det tidspunkt var det de klassiske Düwag-vogne, der prægede billedet; i alle mulige variationer: Enkelt- og dobbeltrettede, ombyggede med lavgulvs-midterdel, 6-, 8,- og (hos RHB) 12-akslede motorvogne, og 6-akslede bivogne. Mannheim, Heidelberg og RHB havde også netop anskaffet helt nye lavgulvsvogne fra Düwag.
Jeg vil ikke gå i detaljer med historiske oplysninger om banerne, men henvise til de links, der er anført ovenfor, samt til bøgerne i kildefortegnelsen nederst.
Vi starter i Heidelberg:
Da jeg besøgte Heidelberg, bestod bynettet af 4 linier. Der var ikke sløjfer ved endestationerne, så alle vogne var dobbeltrettede.

[image]
Motorvogn 235 (Düwag 1973) på linie 2s vestlige endestation i Eppelheim, Kirchheimer Strasse. Infrastrukturmæssigt er det en meget simpel endestation, som ligger i et landsbyagtigt område.

[image]
Motorvogn 227 (Düwag 1968) på linie 2 ved stoppestedet Kranichweg.

[image]
De dengang helt nye lavgulvsvogne 261 og 262 (Düwag 1994, type MGT6D) ved remisen. Maj 1995.

[image]
Interiør af lavgulvsvogn 264 (Düwag 1994, type MGT6D). Maj 1995.

[image]
Vogn 253 (Düwag 1986, type M8C, ’Stadtbahnwagen M’) i remisen, maj 1995.

[image]
Vognene 239 (Düwag 1973), 227 (Düwag 1968) og 261 (Düwag 1994) ved remisen. Maj 1995.

Dengang drev HSB også to metersporede bjergbaner (Standseilbahnen – jeg tror nok, det danske ord for sådan en indretning er en ’elevatorsporvogn’), nemlig strækningerne Heidelberg-Molkenkur, åbnet i 1889 og elektrificeret i 1908; og Molkenkur-Königstuhl 1907, med elektrisk drift fra begyndelsen. Begge disse baner drives nu af Heidelberger Bergbahnen (og altså ikke af RNV). Begge strækninger blev grundigt saneret for ca. 15 år siden. Königstuhl-banen (’den øverste’) kører med de origianle (men moderniserede eller måske snarere nybyggede) trævogne. Den ’nederste’ bane kørte på tidspunktet for mine besøg med vogne bygget af Rastatt i 1962. De er nu erstattet af nye. Mere om disse baner kan læses her.

[image]
Den ’nederste’ bjergbane. Vogn 2 set fra stationen Molkenkur. Maj 1995.

[image]
Den ’nederste’ bjergbane. Vogn 2 ved mellem stationen Schloss. Maj 1995.

[image]
Den ’øverste’ bjergbane. Vogn 3 ankommer til Königstuhl. Det var lidt tåget den dag, men man kan godt se Heidelberg og Neckarfloden. Maj 1995

[image]
Den ’øverste’ bjergbane. Krydsningssporet. Maj 1995.

Kilder:
Strassenbahnatlas Deutschland 1996. Arbeitsgemeinschaft Blickpunkt Strassenbahn e.V.
Strassenbahnatlas Bundesrepublik Deutschland 1896. Arbeitsgemeinschaft Blickpunkt Strassenbahn e.V.
Robert Schwandl: Tram Atlas Deutschland 2019
Walter Hefti: Schienenseilbahnen in aller Welt. Birkhäuser Verlag1975.
Ole Winther Laursen: Sporvogne i Europa. J. Fr. Clausens Forlag 1973.

Hvis der er interesse for det, vil jeg, når jeg har tid og lejlighed, vise billeder fra de andre baner og sporveje i området.

v.h.
HansA


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak