Sporvejsmuseet oktober 2022 (+2 fotos)
Kære Nold m. fl.
At det ser ud som spaghetti er helt naturligt og nok ikke til at undgå, den måde sporene er lagt på. Og så - nok ikke tilsigtet her på museumssporvejen - LÅ sporene faktisk således på en længere strækning for den gamle 9´er m. fl. i København.
Fra krydset Jagtvej/Tagensvej mod Vibenshus Runddel, videre af Jagtvej til krydset Østerbrogade og igen udi Strandboulevarden rundt næsten helt op til Østerport station, var sporvognsporerne fuldstændigt adskilte fra vejbanerne og lå på en meget bred jord/grus græsbeklædt midterrabat, flere steder omkranset af træer eller træer mellem de to spor. Og her gyngede det lystigt hele vejen til siden og op og ned så det var en lyst. Underbygningen gjorde det umuligt at lægge sporene fast, som sporene i asfalt og eller de brolagte veje.
Det samme var stykket kaldet "Prærien" langs åen fra lidt efter Nørrebro af Nordre Fasanvej, under S-toget, langs åen og op til Telefonhuset langs "Skinnepladsen".
Så lidt frækt, så ligger sporene på Skjoldenæsholm som dengang sporvognene kørte i Kongens København, altså som i virkeligheden.
De fleste tror at sporene lå støt og sikkert i asfalt eller brosten, men det var ikke korrekt "rundt med 9´ern og linje 19".
Iøvrigt er den viste NESA vogn "min" KS 617, der i sine sidste mange år kørte på 7´ern. Speciel ved at den havde automatisk dørlukning og åbning med trykknapper og ikke det normale tråd/kædebetjente håndtag hos "Fodklang" eller "Strop".
Vogntogene på 9´ern var meget ofte Scrap-materiel.
Fortsat god aften
Steff