Tak for kommentarer, links og oplysninger fra halvdøde katte og andre her i forum.
Det er åbenbart det argentinske svar på Sporvejshistorisk Selskab: ”Asociación Amigos del Tranvía”, som driver veteransporvejen, og foreningen råder blandt andet over følgende:
Bruxelles-vognen er nr. 9069, en gave fra STIB, sporvejsselskabet i Belgiens hovedstad.
Nr. 652 stammer fra Porto, hvor den havde nr.252. Åbenbart kørte typen, eller en, der lignede meget, også i Buenos Aires, så vognen er blevet bygget om til en replika af nr. 652, tilhørende ”Compañía de Tramways Anglo Argentina Ltda.”.
Nr. 3361 er en ægte Buenos Aires-sporvogn helt igennem! Typen blev fremstillet på lokalt på General San Martin-fabrikken i perioden 1959-62, men da sporvejene i det centrale Buenos Aires blev nedlagt allerede i '63, kørte de mest i byen La Plata og i Lanús, der i dag er vokset sammen med BA. Vognen her blev fundet ved en skole i Lanús og restaureret af Asociación Amigos del Tranvía.
Nr. 47 blev bygget i Belgien af La Brugeoise et Nicaise et Delcuve. og leveret til åbningen af den første undergrundsbane i Buenos Aires i 1913.
De moderne vogne i remisen er ombyggede ”Brugeoise'r”. i 1987 ombyggede det argentinske firma EMEPA femten stk.
Jeg har i øvrigt kørt med de gamle Brugeoise-vogne på linje A i Buenos Aires. Hele førerrummet i en vogn kunne klappes sammen, når det ikke var i brug!
Bedste hilsner