Avatar

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+2 fotos)

af T. Rithmester @, Struer, 24/10 2022, 14:51 (752 dage siden)

Søndag eftermiddag blev brugt til et besøg på sporvejsmuseet.
Det kastede bla. disse to billeder af sig.

[image]
Strækningen op mod museet set fra Eilers Eg. 23. oktober 2022 (tdr)

[image]
Strækningen op mod museet set fra Eilers Eg. 23. oktober 2022 (tdr)

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+2 fotos)

af Steen Larsen, Søborg DK, 24/10 2022, 17:44 (752 dage siden) @ T. Rithmester

Hej Thomas

Utroligt smukke billeder
Det er da ellers noget af et teleobjektiv du har - Hvad er brændvidden?

Mvh
Steen

Avatar

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+2 fotos)

af T. Rithmester @, Struer, 24/10 2022, 18:37 (752 dage siden) @ Steen Larsen

Hej Thomas

Utroligt smukke billeder
Det er da ellers noget af et teleobjektiv du har - Hvad er brændvidden?

Mvh
Steen

Der var utroligt smukt på stedet her i weekenden, der er rigtig knald på efterårsfarverne.
Alt i alt blev det til 285 billeder fra besøget, de mangler så bare at blive redigeret, godt vi går mod mørke tider :-D
Billede 1 er taget ved 300mm, billede 2 på 100mm. Begge på et 2x crop kamera, så effektive 600 og 200 mm (Omregnet til 35mm)

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+2 fotos)

af re20000, 24/10 2022, 21:45 (752 dage siden) @ T. Rithmester

Billede 1 er taget ved 300mm, billede 2 på 100mm. Begge på et 2x crop kamera, så effektive 600 og 200 mm (Omregnet til 35mm)

Så er det ikke så mærkeligt at sporet ligner spaghetti...

Nold

Avatar

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+2 fotos)

af T. Rithmester @, Struer, 24/10 2022, 21:54 (752 dage siden) @ re20000

Billede 1 er taget ved 300mm, billede 2 på 100mm. Begge på et 2x crop kamera, så effektive 600 og 200 mm (Omregnet til 35mm)


Så er det ikke så mærkeligt at sporet ligner spaghetti...

Nold

Nej, det er en forklaring på :-D

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+2 fotos)

af Steffen Dresler, 24/10 2022, 23:34 (752 dage siden) @ re20000

Kære Nold m. fl.

At det ser ud som spaghetti er helt naturligt og nok ikke til at undgå, den måde sporene er lagt på. Og så - nok ikke tilsigtet her på museumssporvejen - LÅ sporene faktisk således på en længere strækning for den gamle 9´er m. fl. i København.

Fra krydset Jagtvej/Tagensvej mod Vibenshus Runddel, videre af Jagtvej til krydset Østerbrogade og igen udi Strandboulevarden rundt næsten helt op til Østerport station, var sporvognsporerne fuldstændigt adskilte fra vejbanerne og lå på en meget bred jord/grus græsbeklædt midterrabat, flere steder omkranset af træer eller træer mellem de to spor. Og her gyngede det lystigt hele vejen til siden og op og ned så det var en lyst. Underbygningen gjorde det umuligt at lægge sporene fast, som sporene i asfalt og eller de brolagte veje.
Det samme var stykket kaldet "Prærien" langs åen fra lidt efter Nørrebro af Nordre Fasanvej, under S-toget, langs åen og op til Telefonhuset langs "Skinnepladsen".

Så lidt frækt, så ligger sporene på Skjoldenæsholm som dengang sporvognene kørte i Kongens København, altså som i virkeligheden.

De fleste tror at sporene lå støt og sikkert i asfalt eller brosten, men det var ikke korrekt "rundt med 9´ern og linje 19".

Iøvrigt er den viste NESA vogn "min" KS 617, der i sine sidste mange år kørte på 7´ern. Speciel ved at den havde automatisk dørlukning og åbning med trykknapper og ikke det normale tråd/kædebetjente håndtag hos "Fodklang" eller "Strop".

Vogntogene på 9´ern var meget ofte Scrap-materiel.

Fortsat god aften

Steff

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+2 fotos)

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 24/10 2022, 23:52 (752 dage siden) @ Steffen Dresler

Sporet på Sporvejsmuseet slår et sving ind under midten af broen, hvor der er den største åbning. Så er der nemlig plads til, at toetages vogne kan passere. Men ellers gynger vognene ikke så meget, da man normalt kun kører med halv fart på museet. Det handler jo om at nyde turen, ikke om stramme køreplaner eller indhentelse af forsinkelser.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+2 fotos)

af Steffen Dresler, 25/10 2022, 08:14 (752 dage siden) @ Leif Jørgensen

Sporet på Sporvejsmuseet slår et sving ind under midten af broen, hvor der er den største åbning. Så er der nemlig plads til, at toetages vogne kan passere. Men ellers gynger vognene ikke så meget, da man normalt kun kører med halv fart på museet. Det handler jo om at nyde turen, ikke om stramme køreplaner eller indhentelse af forsinkelser.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Kære Leif

Ja selvfølgelig slår/ligger sporene i en kurve ind mod midten under broen. Det er jo naturligt hvis fritrumsprofilet skal overholdes. Og ja, der køres ikke med vognenes maksimale hastighed med håndtaget helt over til højre mod knoppen, det ville give en ret ubehagelig kørsel og risiko for at ødelægge materiellet. Og lidt frækt, når de holder stille, slingre de slet ikke;-) !!

Igen, den måde sporene er lagt på, kan aldrig give en fuldstændig stabil kørsel som på fast vejunderlag med skinnerne støbte ind. Og som du selv skriver, er det jo også ligemeget, bare det køre, bevares og der er en formidling af sporvogns/samfundshistorien.

Iøvrigt et fantastisk foretagende med dette "Sporvejs historiske selskab" og banen på Skjoldenæsholm. Hurra for dets eksistens og virke!!

Med venlig hilsen til alle

Steffen Dresler

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+2 fotos)

af re20000, 25/10 2022, 10:59 (752 dage siden) @ Steffen Dresler

Ja, virkelig stor respekt! Verdensklasse!

Nold

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+1 foto mere)

af Niels Munch, 25/10 2022, 13:17 (751 dage siden) @ re20000

Ja, virkelig stor respekt! Verdensklasse!

Nemlig, i verdens top-5!

[image]KS 22 med DKS 283, bagved et Lunding-tog med KS 587, 06.06.2021 (nm).

M.v.h.
Niels

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+1 foto mere)

af Peter Sloots, 25/10 2022, 15:30 (751 dage siden) @ Niels Munch

Den remise er nu noget kønnere i dag:
[image]

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+2 fotos)

af Douglas, 25/10 2022, 23:14 (751 dage siden) @ Steffen Dresler

Gyngende kørsel kunne også opleves i Øster Alle, hvor linje 6 og 15 kørte i eget areal.

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+2 fotos)

af Niels Munch, 24/10 2022, 17:54 (752 dage siden) @ T. Rithmester

Kære Thomas,

Smukke efterårsfarver! Sidst, jeg var der, var det sommer:

[image]Sporvejsmuseet, skovvejsbroen i Højbjerg Skov, set fra KS 22 mod Ejlers Eg, 06.06.2021 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+2 fotos)

af Lars, 24/10 2022, 18:04 (752 dage siden) @ Niels Munch

Kære Thomas,

Smukke efterårsfarver! Sidst, jeg var der, var det sommer:

[image]Sporvejsmuseet, skovvejsbroen i Højbjerg Skov, set fra KS 22 mod Ejlers Eg, 06.06.2021 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Her ligger sporet noget bedre :-D

Avatar

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+2 fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/10 2022, 12:09 (751 dage siden) @ Lars

[image]Sporvejsmuseet, skovvejsbroen i Højbjerg Skov, set fra KS 22 mod Ejlers Eg, 06.06.2021 (nm).


Her ligger sporet noget bedre :-D

Nej, det ser bare sådan ud, dels fordi vinklen er anderledes og især fordi Niels' billede ikke er taget med en mange 100mm telelinse.

Sporvejsmuseet oktober 2022 - OT Buenos Aires (+1 foto)

af Hans T. Møller, 25/10 2022, 08:01 (752 dage siden) @ T. Rithmester

God morgen i forum

Al respekt for Skjoldenæsholm, og skoven danner en smuk baggrund for sporvognene, men det havde nu været noget andet, hvis de rumlede rundt i Kongens København...

I nogle byer har man sporveje i normal drift, hvor der af og til køres med veteranmateriel, men jeg kender kun én decideret storby-veteransporvej, nemlig den i Argentinas hovedstad Buenos Aires.

Jeg har tidligere vist et par fotografier fra den, og jeg ved jo, at nogle deltagere her i forum godt kan lide at identificere køretøjer.

[image]

Så her er et skud ind i remisen. Helt bagerst til venstre står en gammel Bruxelles-sporvogn, så følger nr. 652, beskiltet linje 44. Den sølvfarvede med sænket troljestang har nr. 3361 og dens ruteskiltet viser linje 76. Bag den står et moderne metro-togsæt vistnok af samme type som det yderst til højre, og man kan lige skimte nr. 47, som er en Buenos Aires-tjenestesporvogn, på næste spor. Endelig står der et moderne togsæt med nr. 120.

Jeg har ikke styr på fabrikat, byggeår o.s.v., men mon ikke der er nogen her i forum, der kan klare det lille problem som en mis?

Bedste hilsner

Avatar

Sporvejsmuseet oktober 2022 - OT Buenos Aires (+1 foto)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/10 2022, 12:15 (751 dage siden) @ Hans T. Møller

Jeg spurgte for mange år siden Michael Lund om ikke det ville være federe hvis man havde bevaret en (del af) en af linerne i København.
Det mente han ikke for der ville uundgåeligt ske uheld måske endda med dødelig udgang, og det ville man ikke byde de frivillige vognstyrere.
Good point - hvis du spørger mig.

Sporvejsmuseet oktober 2022 - OT San Francisco (+1 foto)

af Dampfmeisteren ⌂, 25/10 2022, 14:42 (751 dage siden) @ Hans T. Møller

I nogle byer har man sporveje i normal drift, hvor der af og til køres med veteranmateriel, men jeg kender kun én decideret storby-veteransporvej, nemlig den i Argentinas hovedstad Buenos Aires.

Der er nu også den berømte F-line i San Francisco, hvor man kører med en skøn blanding af PCC-vogne og europæiske vogne fra Milano.
Her en PCC-vogn i Los Angeles bemaling på vej rundt i sløjfen foran færgeterminalen på Fishermans Wharf i San Francisco, efterfulgt af en PCC-vogn i Cincinatti-bemaling.

[image]

Sporvejsmuseet oktober 2022 - OT Buenos Aires (+1 foto)

af Niels Munch, 25/10 2022, 16:07 (751 dage siden) @ Hans T. Møller

Jeg har ikke styr på fabrikat, byggeår o.s.v., men mon ikke der er nogen her i forum, der kan klare det lille problem som en mis?

Øh, måske som en doven kat - eller en halvdød :-| .

Museumsvognene inkl. den 2-akslede belgier kan findes her: http://www.tranvia.org.ar/flota-coleccion/ .

Arbejdsvogn 47 er en "Brugeoise Car": https://en.wikipedia.org/wiki/La_Brugeoise_cars_(Buenos_Aires_Underground) .

Metrovognene er af denne type:

[image]Kilde: https://www.urbanrail.net/am/buen/buenos-aires.htm .

..... som jeg intet har hittet på :-( . Buenos Aires Metro "Subte" har haft et sammensurium af materiel, heraf noget købt brugt og noget modificeret/moderniseret. Andre må gerne udrede :-P .

Læsestof: https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Buenos_Aires samt https://en.wikipedia.org/wiki/Buenos_Aires_Underground .

Bedste hilsener
[image]Niels

Sporvejsmuseet oktober 2022 - OT Buenos Aires (+1 foto)

af Hans T. Møller, 26/10 2022, 15:26 (750 dage siden) @ Hans T. Møller

Tak for kommentarer, links og oplysninger fra halvdøde katte og andre her i forum.

Det er åbenbart det argentinske svar på Sporvejshistorisk Selskab: ”Asociación Amigos del Tranvía”, som driver veteransporvejen, og foreningen råder blandt andet over følgende:

[image]

Bruxelles-vognen er nr. 9069, en gave fra STIB, sporvejsselskabet i Belgiens hovedstad.

Nr. 652 stammer fra Porto, hvor den havde nr.252. Åbenbart kørte typen, eller en, der lignede meget, også i Buenos Aires, så vognen er blevet bygget om til en replika af nr. 652, tilhørende ”Compañía de Tramways Anglo Argentina Ltda.”.

Nr. 3361 er en ægte Buenos Aires-sporvogn helt igennem! Typen blev fremstillet på lokalt på General San Martin-fabrikken i perioden 1959-62, men da sporvejene i det centrale Buenos Aires blev nedlagt allerede i '63, kørte de mest i byen La Plata og i Lanús, der i dag er vokset sammen med BA. Vognen her blev fundet ved en skole i Lanús og restaureret af Asociación Amigos del Tranvía.

Nr. 47 blev bygget i Belgien af La Brugeoise et Nicaise et Delcuve. og leveret til åbningen af den første undergrundsbane i Buenos Aires i 1913.

De moderne vogne i remisen er ombyggede ”Brugeoise'r”. i 1987 ombyggede det argentinske firma EMEPA femten stk.

Jeg har i øvrigt kørt med de gamle Brugeoise-vogne på linje A i Buenos Aires. Hele førerrummet i en vogn kunne klappes sammen, når det ikke var i brug!

Bedste hilsner

Sporvejsmuseet oktober 2022 - OT Tampa (+2 fotos)

af kka-dk, 30/10 2022, 13:24 (746 dage siden) @ Hans T. Møller
redigeret af kka-dk, 30/10 2022, 13:43

I nogle byer har man sporveje i normal drift, hvor der af og til køres med veteranmateriel, men jeg kender kun én decideret storby-veteransporvej, nemlig den i Argentinas hovedstad Buenos Aires.

Ud over San Francisco's F-line, som nævnt af Dampfmeisteren, er der også TECO Line Streetcar i Tampa, Florida. Den trafikeres primært af replika'er af Birney-bogievogne, men der er en enkelt ditto restaureret original i drift. Linjen er i øvrigt blevet gratis at benytte, og er særdeles handicap- og ældrevenlig. Den er enkeltsporet det meste af vejen, med krydsningsmulighed ved de fleste stoppesteder.

Kydsning på Centro Ybor Station i april 2018:
[image]


Og så krydser den CSX's hovedstrækning gennem Tampa i niveau i et 90 graders kryds.
[image]

Der er i øvrigt en pæn slat af lignende heritage streetcar-systemer i USA.

Mvh. Klaus K.

Sporvejsmuseet oktober 2022 - OT Tampa (+2 fotos)

af Krabsen, 30/10 2022, 14:24 (746 dage siden) @ kka-dk

Ud over San Francisco's F-line, som nævnt af Dampfmeisteren, er der også TECO Line Streetcar i Tampa, Florida. Den trafikeres primært af replika'er af Birney-bogievogne, men der er en enkelt ditto restaureret original i drift. Linjen er i øvrigt blevet gratis at benytte, og er særdeles handicap- og ældrevenlig.

..med mindre handicappet medfører brug af kørestol, evt. elektrisk.. ;-)

Sporvejsmuseet oktober 2022 - OT Tampa (+2 fotos)

af kka-dk, 30/10 2022, 15:37 (746 dage siden) @ Krabsen

..med mindre handicappet medfører brug af kørestol, evt. elektrisk.. ;-)

Nej da, der er ramper/lift på alle stoppesteder og med brug af disse niveauadgang til vognene. Linjen er fuldt ADA-compliant. Der er ofte kørestole med, også elektriske.

Rampen (med gelænder) kan vist svagt skimtes i baggrunden på det første billede.

Mvh. Klaus K

Sporvejsmuseet oktober 2022 - OT Tampa (+2 fotos)

af Krabsen, 30/10 2022, 19:20 (746 dage siden) @ kka-dk

..med mindre handicappet medfører brug af kørestol, evt. elektrisk.. ;-)


Nej da, der er ramper/lift på alle stoppesteder og med brug af disse niveauadgang til vognene. Linjen er fuldt ADA-compliant. Der er ofte kørestole med, også elektriske.

Rampen (med gelænder) kan vist svagt skimtes i baggrunden på det første billede.

Godt at høre :-)

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+2 fotos)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 30/10 2022, 12:01 (746 dage siden) @ T. Rithmester

Det er ikke altid man behøver at have "det store, fine udstyr" fremme, for at tage lidt "specielle" billeder:
[image]
I byen Katowice (Polen) skal man nogle steder ikke gå mange hundrede meter, førend synet er ganske lignende -- men i driftsspor. -- Katowice 2009.

Flere billeder fra byen; http://evp.dk/index.php?page=oktober---december-2018 (se under 19. december 2018).

Erik V.
evp.dk

Avatar

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+37 fotos)

af T. Rithmester @, Struer, 23/11 2022, 13:46 (722 dage siden) @ T. Rithmester

Andre opgave er nu klaret, så der blev tid til at få klaret de andre billeder fra søndag den 23. oktober 2022 :-)
Besøget fandt sted sidst på eftermiddagen, så det forklarer fraværet af andre besøgende på flere af billederne.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]Mockup af interiør i de kommende Letbanetog i Hovedstadens Letbane.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+37 fotos)

af Claus E. Hansen, 23/11 2022, 14:31 (722 dage siden) @ T. Rithmester

Sporvejsmuseet er altid et besøg værd! ;-)

Mvh
Claus

--
[image]

Avatar

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+37 fotos)

af T. Rithmester @, Struer, 23/11 2022, 15:12 (722 dage siden) @ Claus E. Hansen

Sporvejsmuseet er altid et besøg værd! ;-)

I allerhøjeste grad :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+37 fotos)

af Niels Munch, 23/11 2022, 15:34 (722 dage siden) @ Claus E. Hansen

Sporvejsmuseet er altid et besøg værd! ;-)

Og "lidt royal" kan man også få lov at være:

[image]

[image]
"Vores prinsesse" ved Melbourne & Metropolitan Tramways Board No. 965, Skjoldenæsholm 31.07.2015 (nm).

M.v.h.
Niels

Avatar

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+37 fotos)

af T. Rithmester @, Struer, 23/11 2022, 19:33 (722 dage siden) @ Niels Munch

Sporvejsmuseet er altid et besøg værd! ;-)


Og "lidt royal" kan man også få lov at være:

[image]

[image]
"Vores prinsesse" ved Melbourne & Metropolitan Tramways Board No. 965, Skjoldenæsholm 31.07.2015 (nm).

Den fangede jeg ved mit/vores sidste besøg den 18. juli 2020.
Dog uden prisesse :-)

[image]

[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Sporvejsmuseet oktober 2022 (+37 fotos)

af Remisekat, Hc, 24/11 2022, 01:54 (722 dage siden) @ T. Rithmester

Tak for fine billeder, her er et museum man kan lære af - i mere end en forstand. Altid godt at besøge.
Men taxaen på billede 1 har en ukorrekt nummerplade; da KD var i brug havde taxaer numre i serien 47xxx - eller hvis de var dieselvogne over 75xxx.
venlig hilsen og god nat

Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak