Jeg har ikke forstand på damplokomotiver...
... så derfor kan jeg ikke se, hvilken DSB-maskine der er vist nedenfor. Kan nogen hjælpe?
af Morten Flindt Larsen, København K, 22/10 2022, 13:06 (755 dage siden)
... så derfor kan jeg ikke se, hvilken DSB-maskine der er vist nedenfor. Kan nogen hjælpe?
af K564, 22/10 2022, 14:37 (755 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hej Morten
Det er en P-maskine.
Hilsner Keld
af Morten Flindt Larsen, København K, 22/10 2022, 15:37 (755 dage siden) @ K564
Hej Morten
Det er en P-maskine.
Hilsner Keld
Hej Keld,
Tak for hjælpen, på museets og egne vegne. Billedet er formentlig fra 1930'erne. Det kommer på jernbanekilder.dk i løbet af vinteren.
af michael julsrud, 22/10 2022, 15:18 (755 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
... så derfor kan jeg ikke se, hvilken DSB-maskine der er vist nedenfor. Kan nogen hjælpe?
Skiltet i loftet er lidt interessant, noget med:
Forsøg
Smørepuder, Walker...
over alt i Loko og Tender.
Nogen der ved mere ?
af Morten Flindt Larsen, København K, 22/10 2022, 15:40 (755 dage siden) @ michael julsrud
... så derfor kan jeg ikke se, hvilken DSB-maskine der er vist nedenfor. Kan nogen hjælpe?
Skiltet i loftet er lidt interessant, noget med:
Forsøg
Smørepuder, Walker...
over alt i Loko og Tender.Nogen der ved mere ?
Hej Michael,
Ja, det lagde jeg også mærke til, i min uvidenhed om damplokomotiver. Det kunne være godt, hvis nogen kan uddybe/forklare.
af Oversmeden, 22/10 2022, 23:30 (754 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hvad forsøget gik ud på og hvad resultatet blev; det aner jeg ikke.
Jeg konstatere bare at i ordreserie P fra 1942 findes nedenstående bestemmelse.
Ergo, DSB lavede tydeligvis tilpas mange forsøg og så var det nødvendigt med en vis skiltning for at kunne holde rede på dem.
af Steffen Dresler, 23/10 2022, 10:22 (754 dage siden) @ Oversmeden
For at sikre den korrekte smøring af akslerne under kørsel, var der i de fleste systemer anbragt smørepuder i bunden af akselkassen, der tilstadighed sugede olie op således, at smørepuden var gennemvædet af olie. Derved blev akslens halse smurt med olie under kørsel.
Det skulle jo være noget solidt materiale disse puder var fremstillet af og som skrevet tidligere, søgte DSB jo tilstadighed at finde de mest optimale – smøremæssigt – pudematerialer til rådighed. Også her som skrevet, af et fabrikat/type ”Walker”.
Har ellers ikke selv kendskab til fabrikater og materialer smørepuderne er fremstillet af og kan ikke tilføre mere relevant.
På billedet kan ses, at P´erne har Vakuum bremse, hvorfor det tidsmæssigt må være fotograferet i perioden før 1940 og frem til 1942, hvor alle P havde TB.
Fortsat god søndag og venlig hilsen
Steffen Dresler
af Ole Lund Jensen, 23/10 2022, 21:25 (753 dage siden) @ michael julsrud
Jeg tænker, at det må dreje sig om nogle smørepuder fra firmaet James Walker, som er en meget gammel virksomhed, der fortsat eksisterer den dag i dag, Virksomheden har gennem mange år leveret paksnor og flettede pakninger til brug i ventiler til DSB og andre - og så er det vel tænkeligt, at de også har forsøgt sig med smørepuder.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen