Et mysterium fra Suffolk

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 18/10 2022, 12:54 (759 dage siden)
redigeret af Hans-Henrik Landsvig, 18/10 2022, 13:53

Der er ikke meget at gå efter, men netop derfor kan denne artikel måske interessere de tilstedeværende i herreværelset:

https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/long-abandoned-steam-train-found-28259466

Det mest konkrete er, at maskinen er bygget ”af et skandinavisk firma” omkring 1950 til at ”modstå de brutale finske vintre”.

Det kan så undre mig, hvordan den kan stå på britisk (formentlig) normalspor, hvis den er bygget til finsk bredspor. Finske maskiner plejer også at have en særpræget skorsten, og jeg synes i det hele taget ikke, at den ligner de Tk3-maskiner, Frichs byggede til Finland i 1949.

Fabrikationslisterne fra Thune og Nohab giver ikke noget at gå efter. Listen fra Lokomo her på jernbanen.dk er ikke komplet.

Det er selvfølgelig muligt, at lokmomotivfinderen har gået geografien galt i halsen, men jeg bemærker da, at maskinen er højrestyret og derfor bygget til en bane med højrekørsel, så den kommer næppe fra nogen svensk - eller britisk - bane.

EDIT: jeg fandt lige dette link: https://www.railforums.co.uk/threads/scandinavian-locomotive-found-in-suffolk.238411/

Jeres

Hans-Henrik Landsvig

Et mysterium fra Suffolk

af Niels Buch, 18/10 2022, 14:51 (759 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Hej

Jeg faldt over denne artikel på Wikipedia, hvoraf det fremgår at to finske Tr1 lokomotiver skulle være kommet til UK, hvor af "another lies abandoned in a secluded forest in Acton, Suffolk".

Mon ikke det er det lokomotiv vi leder efter. Artiklen er denne: https://en.m.wikipedia.org/wiki/VR_Class_Tr1

Hilsen
Niels

Et mysterium fra Suffolk

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 18/10 2022, 15:50 (758 dage siden) @ Niels Buch

Hej

Jeg faldt over denne artikel på Wikipedia, hvoraf det fremgår at to finske Tr1 lokomotiver skulle være kommet til UK, hvor af "another lies abandoned in a secluded forest in Acton, Suffolk".

Mon ikke det er det lokomotiv vi leder efter. Artiklen er denne: https://en.m.wikipedia.org/wiki/VR_Class_Tr1

Hilsen
Niels


Jo, det må det være.

I øvrigt viser det sig, at The Mirror er langt bagefter med nyheden, som stod i The Mail for seks år siden:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-3942488/Like-real-life-Hogwarts-Express-Myster...

Her er der masser af billeder – også af fabrikspladen, som afslører, at det med den skandinaviske fabrik er rent vås.

Det rustne vidunder er bygget af Jung i 1953 som nummer 11787. På de finske statsbaner kørte den som Tr1 1077.

På fora som

https://www.rmweb.co.uk/topic/150396-finnish-steam-locomotives-in-england/

og

https://www.railforums.co.uk/threads/scrapped-locomotive-in-sudbury.123409/

foruden førnævnte

https://www.railforums.co.uk/threads/scandinavian-locomotive-found-in-suffolk.238411/

opdager jeg, at der kom forbavsende mange brugte damplokomotiver fra alskens lande på fastlandet til Storbritannien i 80erne.

Jeg er tydeligvis ikke den eneste, der undrer mig over, hvad netop finske lokomotiver kunne bruges til på de kanter, men der har sågar været planer om at omdanne strækningen fra Epping til Ongar (tidligere drevet af Londons undergrundsbane) til finsk/russisk bredspor!!!!!

I det mindste for mig er dette ny viden – måske også for andre.

Allervenligst

Hans-Henrik Landsvig

Et mysterium fra Suffolk

af Niels Munch, 19/10 2022, 08:05 (758 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

God morgen,

Her et billedlink til omhandlede lokomotiv i Acton, Suffolk: https://www.steamlocomotive.info/largeimage.cfm?which=23167 .

Via samme website's søgefunktion dukker finske lok i UK op: https://www.steamlocomotive.info/search.cfm - skriv "VR" under "Railroad Name" og "UK" under "Country", så dukker der 11 lokomotiver op, hvoraf 2 (1151 og 1157) er bygget af A/S Frichs.

M.v.h.
Niels

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak