Livsforløb for div loko Litra H - E og R

af Bjarne Knudsen @, 16/10 2022, 19:38 (760 dage siden)

Jeg vil kort beskrive konkrete sidste livsforløb for div loko. Nogle er indlysende når man ser på fakta. Andre atypiske men med en forklaring og andre igen helt ukendte. Nogle med en løsning. Andre til idag ikke.
Omfattet vil være H790 - 791 - 792, E964 - 965 - 968 - 970 - 971 - 973 samt R953.
Senere måske R951 - 954 - 955 og 956.
Første indlæg vil vedrøre H790

H790

af Bjarne Knudsen @, 16/10 2022, 20:14 (760 dage siden) @ Bjarne Knudsen

090655 S
091259 forfald som ændres til
090662 forfald
110661 køres særtog 5562 til Herning
120662 og 130661 i Herning
140661 ukendt men givetvis b.u. i ukendt tog
150661-020761 skiftevis rep udvask og utj i Aarhus
030761 spules og kul aflæsses
040761 til Cvk At
050761-240861 Cvk til L rep
250861 prøvetog 5915-5916
260861-290162 kold i Aarhus
300162 hensættes lokalt
090662 forfald forlænges til
091262 som forlænges til 090663
060663 hensættes officielt urep ikke udtørret
090663 forfald med 8 år

Specielt er, at loko aldrig kom ud at køre igen efter L reparation
151161 meddeles at loko forventes bevaret.
Loko har fyrkassekarakter 1 og kedelkarakter 1 hvorfor det beholdes som Beredskabsloko.

Loko var meget nedslidte efter brugen i skinneslibetoget.

170464 udtørret.
Pr 300464 og 310764 henstår det i Cvk.
Pr 300964 og 301164 henstår det i prøveremisen.
080968 udtørret
231068 foreslås udrangeret
221268 udrangeret jfr M11837/68
240269 tender tilbageholdes
250369 udbydes til salg
190569 solgt J Løgstrup
010770 betalt og ophugges i FH
Tender til sneplov 112

Som barn har jeg selv leget på det da det holdt som belastningsprøve på blindspor i sandvold ved Halls Sti på Aarhus H

Spørgsmål til forum
Hvornår blev det konkret placeret der? Mener selv i 1965
Hvorfor der? Der var rigelig plads på selve prøveremisen på det tidspunkt og prøve af ardelt traktorer foregik dertil.
Hvorfor placeret på Aarhus H når generaldirektøren allerede i 1955 ønskede gamle og hensatte loko fjernet så de ikke skæmmede ind og udkørslen til Aarhus H.
Hvornår og hvorfor blev det opmalet? Har set og hørt mange udlægninger bl a for beskæftigelse og nu den stod på stationen skulle den fremstod flot. Men aldrig set noget på tryk.

Hvis nogen er i besiddelse af fotos af loko enten i drift eller hensat inde eller ude på mdt Ar eller prøveremisen er jeg meget interesseret.

Næste gang tager vi et par E maskiner

Bjarne

A

H790 berigtigelse og tilføjelse

af Bjarne Knudsen @, 16/10 2022, 21:29 (760 dage siden) @ Bjarne Knudsen

120662 i Herning er naturligvis 120661.

Det har flere steder været anført at H790 var indsat ekstra sammen med bl a E971 og
H785 til regional mergodstrafik og dubletingstog under isvinteren 1963.

Dette er ikke korrekt. Den har ikke været opfyret siden L rep. E971 og H785 blev derimod reaktiveret

E964

af Bjarne Knudsen @, 18/10 2022, 14:05 (758 dage siden) @ Bjarne Knudsen

230756 S
230760 forfald som ændres til
230763
Af ikke indlysende grunde anvendes maskinen generelt udenfor tur og primært nord for Aarhus .
110563 køres 941 Ar - Ab
120563 944-1941 Ab - Rd - Ab
130563 962 Ab - Ar og videre med 976 til Fa
140563 - 110663 placeret i Fa idet det 060663 meddeles at den skal sendes til Gb nogenlunde rengjort
120663 skal til Dc1
130663 slettet i maskinbogen
140663 hensat. Fyrkassekarakter 2 kedelkarakter 2
140663 med afkoblet i 2074 Fa - Ng og overføres færge 292
180663 udrangeret jfr M4696/63
180663 overført til SJ. Luftpumpe, 2 injektorer og værktøjsskab afmonteret .
I bytte modtages SJ R975 til udligning af skrotværdien. Dette loko er tidligere Beredskabsloko og udrangeret i 1957.
230763 forfald til S men jo irrelevant

Bjarne

E965

af Bjarne Knudsen @, 18/10 2022, 14:37 (758 dage siden) @ Bjarne Knudsen

051253 S
051257 forfald som ændres til 051260
051260 fristen forlænges til 050661
020661 fremføres tog 2931
030661 040661 kold
050661 sidste dag under damp og hensættes .
Skiftevis placeret i Aarhus og Skanderborg.
Fyrkassekarakter 3 og kedelkarakter 2 og derfor tilbageholdes loko ikke som Beredskabsloko.
140661 - 130761 hensat i kulgården mdt At udvasket og spulet
140761 til Cvk
020861 udtørret og efter det oplyste sendt til Fa? Er af den opfattelse at det er en fejl/skrivefejl. Mig bekendt har den været i Skanderborg i hele denne periode.
Jeg er af min far selv fotograferet foran denne i Sd i sommeren 1962 inden skolegangen skulle påbegyndes.

290562 udtørret
080662 foreslås udrangeret
250363 tender ombyttet med tender E969 i forbindelse med dennes S reparation .hvorvidt loko har været hentet til Aarhus igen eller skiftet er foregået i Skanderborg melder historien intet om
131163 foreslås igen udrangeret
281163 udtørret
030264 udrangeret jfr M10580/63
020464 ønskes solgt
290464 solgt uden tender til Løgstrup jfr Hm 3/64
120564 kan sendes Sd - Rd. Tenderhjul skal senere til Fa.
070764 tender bef Sd - Ar i MO særtog.
08.65 tender befinder sig i Dc2
050866 tender fratages hjul og opskæres
08.67 kassen henstår fortsat i prøveremisen

Bjarne

E970

af Bjarne Knudsen @, 18/10 2022, 15:10 (758 dage siden) @ Bjarne Knudsen

150755 S
150759 forfald som ændres til 150762
120162 fremføres 5933 Fa - Ar til rep og just .
130162- 130662 skiftevis kold og disponibel.
Hvorvidt loko har været opfyret fra 140662 og til hensættelsen er yderst tvivlsom.
150762 forfald som forlænges til
150163 forfald . Hensat og udtørret.
Fyrkassekarakter 3 og kedelkarakter 2 og derfor ikke tilbageholdt som Beredskabsloko.
260263 bef b.u. 2045 Ar - Lg
131163 foreslået udrangeret
030264 udrangeret jfr M10580/63
020464 ønskes solgt
290464 solgt uden tender til Løgstrup jfr Hm3/63
010564 loko kan sendes Lg - Rd
08.65 tender er i Dc2
190276 tender solgt fra Odense til Orlas Produkt

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak