Dampen fosser ud

af Keld Zumbach, 16/10 2022, 17:27 (760 dage siden)

Fra en af mine smalfilm fra Tyskland mellem Herzberg og Erich, år 1976, ser og hører man fra start til slut, hvordan dampen fosser ud af sikkerhedsventilen! Filmen starter med et vejkort, (ca. 19 sek.) der har 2 formål. For det første, at forlænge lydsporet fra før sikkerhedsventilen åbner, og for det andet for nærmere at angive, hvor filmens første scene er optaget.

Filmens første scene er optaget umiddelbart nord for jernbanen nordøst for vejkilometerangivelsen ”11” på vejkortet. Fra Scharzfeld til Osterhagen, ca. 8 km, er der en stigning på op til 200 promille. Lydoptagelsen startede jeg nogle minutter før filmoptagelsen af damplokomotivet, som startede kun ca. 1 sek. før sikkerhedsventilen åbner (man får jo ingen forvarsel!) og derfor har jeg forlænget lydsporet så man får god tid til både at se og høre dampen fosse ud, i alt ca. 42 sek. Hele første scene varer til ca. 3:38.

Resten af filmen er optagelser forskellige steder fra strækningen mellem Herzberg og Erich. Fra 6.51 til 7.07 ses et Akutriebwagen togsæt, BR 515 + 815, på vej til Walkenried. Hele filmen varer 16 min. og 11 sek.
Filmen er afspillet med smalfilmsfremviser på lærred og derefter optaget med videokamera. Billedkvaliteten er derfor ikke egnet til iagttagelse af detaljer, men et godt råd: se ikke filmen for tæt på skærmen og skru lyden op til fuld styrke.

Se filmen Damp ved DB 1976, del 1, her: http://youtu.be/46wCZ7nXCE4


God fornøjelse
Keld Zumbach

Dampen fosser ud

af Steffen Dresler, 16/10 2022, 18:12 (760 dage siden) @ Keld Zumbach

Kære Keld

Tak for billederne og ikke mindst lyden, selvom sidstnævnte nok ikke yder filmen helt kvalitetsmæssig retfærdighed. Men det var jo hvad man havde af muligheder dengang.
At sikkerhedsventilerne ryger er der nok ikke noget at sige til, da en overfyring før start op ad en rampe, nok er at foretrække, da trykket nok ikke kan opbygges under vejs.
Men jeg er sikker på at lokomotivfyrbøderne godt kunne tænke sig enten oliefyring eller ”Stoker”, der skulle jo indfyres næsten hele tiden.

De fleste maskiner er som jeg ser dem BR 052 Kab. Altså en ”almindelig omnummereret BR 50” med pladerammer og togførerkabine på tenderen og IKKE en BR 52 med stangrammer (Kriegslokomotive). Men der passerer også en BR 44 eller to, kan tydeligt høres på dampslagene (3 cyl) og ses på den kraftigere kedel. Om det er ”öl” eller kul har jeg ikke umiddelbart set efter.

Herunder en BR 052 godt nok uden kabinetender, men på billedet ses tydeligt at det ikke er stangrammer. De kørte frem og tilbage hele dagen på Rhinens højre bred (Rüdesheim siden) med godstog i slutningen af 1960´erne og begyndelsen af 70´erne, afløst af E40. Den anden bred var normalt anvendt af bl.a. TEE togene (med udsigtsvogn i Rheingold og Rheinpfeil).

[image]

Tak for synet!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Dampen fosser ud

af Keld Zumbach, 17/10 2022, 11:00 (760 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Tak for dine kommentarer. Ja, både billed- og lydkvaliteten er ikke noget at prale af. Smalfilm er og bliver bedst i original udgave vist på et lærred.

Venlig hilsen
Keld Zumbach

Dampen fosser ud

af Steffen Dresler, 17/10 2022, 12:33 (760 dage siden) @ Keld Zumbach
redigeret af Steffen Dresler, 17/10 2022, 12:48

Kære Keld

Trods midlerne for optagelse synes jeg at det er nogle gode optagelser!!

Og så til mig selv: HOLD DA OP HVOR JEG VRØVLER OG FÅR BYTTET RUNDT PÅ DET HELE

Netop enhedslokomotiverne (DR Standardtyperne) 01, 02, 03, 44 og 50 m.fl. havde jo støbte STANGRAMMER (Barrenrahmen) ligesom DSB litra P. Først ved forenklingen med krigslokomotivet BR 52, fik lokomotivet valsede PLADERAMMER!!

Ved ikke hvorfor jeg sprogligt fik byttet rundt, sorry!!!!

Altså:

- DR BR 50 var født med STANGRAMMER. Se billede herunder.

[image]

- DR 52 var født med PLADERAMMER. Se billede herunder, pilene viser hvor man skal se forskellen rent umiddelbart på den højere pladeramme.

[image]

Så på mit billede af DB BR 052 3116 ved Rhinen ses tydeligt at maskinen har STANGRAMMER.

Med venlig hilsen og undskyld for forvirringen.

Steffen Dresler

Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak