Avatar

Hvad klitplantagen gemte

af Morten Larsen, Nørresundby, 22/3 2013, 09:18 (4293 dage siden)

Fandt denne vognkasse i Tranum Klitplantage forleden dag - tjenestevogn 980 0 235-5, tilhørende SR 511, men jeg kan desværre ikke helt blive klog på hvilken tidligere Bgh-vogn det har været. Den har byggenummer 20992 fra Scandia, bygget 1953.

http://www.jernbanen.dk/dsb_specsolo.php?aar=1982&vognid=2934

Er der mon nogle der kan hjælpe?

Pft :-)

[image]

[image]

[image]

[image]

Hvad klitplantagen gemte

af Børge Sundahl, 22/3 2013, 09:46 (4293 dage siden) @ Morten Larsen

Hej Morten

Efter mine notater så er det Bgh 29-83 140

Mvh Børge

Hvad klitplantagen gemte

af Himmerlandsbanerne, 22/3 2013, 18:58 (4293 dage siden) @ Børge Sundahl

Kan det ikke være 134?;-)

Hvad klitplantagen gemte

af Børge Sundahl, 22/3 2013, 19:30 (4293 dage siden) @ Himmerlandsbanerne

Her har jeg notat om at 134 er 980 0 232

Men det kan jo være forkert

Mvh Børge

Avatar

Hvad klitplantagen gemte

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/3 2013, 10:47 (4293 dage siden) @ Morten Larsen

Hej Morten

Måske er det den samme vogn, som også kan ses på dette billede ?.

Hvad klitplantagen gemte

af Lars, 22/3 2013, 22:55 (4293 dage siden) @ Morten Larsen

Ifølge mine optegnelser skulle Scandia byggenummer 20992 være CL 1148 = Bghl 148.

Hvad klitplantagen gemte

af UTJ, 23/3 2013, 03:11 (4293 dage siden) @ Lars

Det passer ganske godt med afblændingerne på gavlen at det er en tidl. Bghl

Avatar

Hvad klitplantagen gemte - hjælp søges til byggenummer 20992

af Morten Larsen, Nørresundby, 23/3 2013, 11:11 (4292 dage siden) @ UTJ

Spændingen stiger, nu med to forskellige bud på vognens oprindelige identitet.

Findes der mon en "officiel" oversigt et sted, hvor Scandia byggenummer 20992 kan slås op?

Avatar

Hvad klitplantagen gemte - hjælp søges til byggenummer 20992

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 23/3 2013, 11:44 (4292 dage siden) @ Morten Larsen

Spændingen stiger, nu med to forskellige bud på vognens oprindelige identitet.

Findes der mon en "officiel" oversigt et sted, hvor Scandia byggenummer 20992 kan slås op?

I 1993-96 udgav Dansk Jernbanearkiv Scandia´s produktionsliste og ved opslag i denne ses at fabrikationsnummer 20992 blev anvendt til DSB CC 1148.

Opslag på Jernbanen.dk giver følgende livsforløb:

1953: DSB CC 1148
1956: DSB CCL 1148
1966: DSB Cc 50 86 29-63 148-4
1967: DSB Ccl 50 86 29-63 148-4
1969: DSB Bghl 50 86 29-63 148-4
1983: Udrangeret

Hvad klitplantagen gemte - hjælp søges til byggenummer 20992

af Lars, 23/3 2013, 11:53 (4292 dage siden) @ Tommy Nilsson

I 1993-96 udgav Dansk Jernbanearkiv Scandia´s produktionsliste og ved opslag i denne ses at fabrikationsnummer 20992 blev anvendt til DSB CC 1148.

Enig. Det er også min kilde.

Værket hedder:

"Produktionsliste for jernbanevognfabrikken Scandia Randers - dens efterfølgere og forgængere" og er udgivet af Dansk Jernbanearkiv, Sakskøbing.

Den aktuelle vogn findes i bind 2 "2. del 1929-1994", som har ISBN 87-87499-11-8, hvis nogen vil prøve at få fat i den.

Hvad klitplantagen gemte - hjælp søges til byggenummer 20992

af henning h087 ⌂, Græsted, 23/3 2013, 12:35 (4292 dage siden) @ Lars

Hej Tommy

undre mig over at der i databasen om Bghl 145 - 148 står at styreledningerne fjernet i 72.
i DSB oversigt 1983 er de stadig opført som Bghl og med bemærkningen ABC ledninger
og så kan de ikke være fjernet i 72 - da l står for styreledninger

[image]

[image]

[image]

mvh
henning h087

Avatar

Hvad klitplantagen gemte - hjælp søges til byggenummer 20992

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 23/3 2013, 12:59 (4292 dage siden) @ henning h087

Hej Tommy

undre mig over at der i databasen om Bghl 145 - 148 står at styreledningerne fjernet i 72.
i DSB oversigt 1983 er de stadig opført som Bghl og med bemærkningen ABC ledninger
og så kan de ikke være fjernet i 72 - da l står for styreledninger

Næ, det kan du have ret i. Jeg husker ikke, hvorfra oplysningen stammer, så jeg sletter den i databasen.

Hvad klitplantagen gemte - hjælp søges til byggenummer 20992

af Steffen Dresler, 23/3 2013, 13:40 (4292 dage siden) @ Tommy Nilsson

Go´eftermiddag!

Jeg kan ikke sige mig helt fri for, at informationen i DRM I 1983 m.h.t. at Bghl 145 – 148 skulle være L vogne er forkert på dette tidspunkt. DRM er jo specielt så sent ”ret kendt” for lidt unøjagtigheder.
De fire vogne Cc 1145 – 1148 fik jo oprindeligt A+B og brummer for anvendelsen i de nationale MO fremførte tog bl.a. SØNDERJYDEN (hvorfor ej heller RIC mærkede) og ENGLÆNDEREN (København – Esbjerg).
SØNDERJYDEN fik ret hurtigt litra BL, der var lettere end litra Cc. Og ENGLÆNDEREN blev MY-fremført i begyndelsen af 60´erne, hvorfor der jo således ikke mere var brug for en ren 2. kl. kupé vogn i MO-fremførte tog.
Om de så i en periode har været anvendt til forstærkning med MO fremførte tog ved jeg ikke, men nærtrafikmæssigt var det jo den lettere CL m. fl. der blev anvendt. Og i og med tilkomsten af den nye RIC type Y vogne (B vogns familien), var der jo slet ikke mere behov for en sådan vogntype i landsdelstogene.
Når man læser interne skrivelser igennem, er værkstederne meget omhyggelige med at få fjernet styreledninger (dyrt kobber) og genanvendt hvor nødvendigt. Og da der jo ikke mere var brug for den type L-vogn, er jeg tilbøjelig til at sige 1972, som jeg også har opført i en håndskreven (DSB) vognliste (selvfølgelig mangler kildeangivelse).
Og hvad skulle DSB dog i perioden omkring 1982/83 dog med en Bghl? MO var på vej ud og de få steder de kørte, var det jo med moderniserede Bhl og Bhs eller Cll.
Så vi er vel dernede, hvor ”photo confirmation” er ønskelig, altså et billede af 1145 – 1148 efter 1972 med stikdåser.
”Insektformering”, ja, men det da rart at få også detaljerne på plads hen ad vejen, be- eller afkræfte, ikke sandt?

Fortsat god eftermiddag til alle
Steffen Dresler

Hvad klitplantagen gemte - hjælp søges til byggenummer 20992

af Steffen Dresler, 23/3 2013, 14:37 (4292 dage siden) @ henning h087

Hej Henning, lille og vågen:-) !

Ja, billederne taler jo for sig selv. Så det må jo være afgørelsen m.h.t. koblingsdåser på endegavlen og litreringen passer jo også dertil.
Men hvordan hel.... er den tilsyneladende fejl så opstået med årstallet? Kan man annulere en ledning, altså tage den ud af brug?
Nå, det må andre finde ud af, hvis de har lyst.

Fortsat god dag til alle

Steffen

NB: Men det nager mig nu alligevel;-)

Hvad klitplantagen gemte - hjælp søges til byggenummer 20992

af UTJ, 23/3 2013, 15:02 (4292 dage siden) @ Steffen Dresler

Bghl var Bghl til udrangeringen - længere er den ikke.

C-ledning monteret ca 1966 og A/B-ledning tidligere som rigtigt nævnt i forbindelse med Englænderen mv. Vognene nåede at hedde litra CCL, men vist nok kun med UIC-nummer (DSB's personvogne kørte i 1966/67-1969/70 rundt med gammelt litra og UIC-nummer.

Hvad klitplantagen gemte - hjælp søges til byggenummer 20992

af K564, 24/3 2013, 06:41 (4291 dage siden) @ Steffen Dresler

Har i efteråret 1974 eller foråret 1975 kørt i Bghl-vogn på Frederikssundsbanen. Der var af en eller anden grund, en eftermiddag sendt en stammen der ud oprangeret af MO-ABhl-Bghl-MO.

Hilsner Keld

Hvad klitplantagen gemte - og Bghl på Frederikssundsbanen

af Henrik Tolderlund, 24/3 2013, 17:03 (4291 dage siden) @ K564

Har i efteråret 1974 eller foråret 1975 kørt i Bghl-vogn på Frederikssundsbanen. Der var af en eller anden grund, en eftermiddag sendt en stammen der ud oprangeret af MO-ABhl-Bghl-MO.

Hilsner Keld

Lyder meget spændende. Du har vel ikke billeder af dette tog - 1. klasse og kupéer på Frederikssundsbanen, det er da alligevel noget. I følge MM7 (bogen om Frichs-materiel 1932-78) anvendte man som yderste nødreserve på Kystbanen omkring 1973-74 netop en stamme med ovennævnte oprangering. Kan der være en sammenhæng dér?

I øvrigt optrådte der på Frederikssundsbanen i oktober 1984 en stamme med oprangeringen lok + Bv + Bv + Bn + Bn + Bns. Litra Bv var som bekendt deklasserede ABg-vogne. Jeg så det hverken før eller siden.

Venlig hilsen
Henrik Tolderlund

Hvad klitplantagen gemte - og Bghl på Frederikssundsbanen

af Svend, Storkøbenhavn, 24/3 2013, 18:50 (4291 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Fredrikssundbanen:
Jeg har en vintermorgen omkring 1982/83 - med masser af sne og kulde - stået og ventet på mit tog mod Ballerup. Stor var overraskelsen, da toget alene bestod af Bgh/Bghl-vogne (fremført af MX eller MY). Det var nu ikke nogen fornøjelsestur, da toget var propfyldt. Heldigvis skulle de fleste ind i toget (og steg først ud i Ballerup).

Hvad klitplantagen gemte - og Bghl på Frederikssundsbanen

af Henrik Tolderlund, 25/3 2013, 12:17 (4290 dage siden) @ Svend

Fredrikssundbanen:
Jeg har en vintermorgen omkring 1982/83 - med masser af sne og kulde - stået og ventet på mit tog mod Ballerup. Stor var overraskelsen, da toget alene bestod af Bgh/Bghl-vogne (fremført af MX eller MY). Det var nu ikke nogen fornøjelsestur, da toget var propfyldt. Heldigvis skulle de fleste ind i toget (og steg først ud i Ballerup).

Tak til dig og K564 for at delagtiggøre os med disse spændende observationer. Du har vel ikke foto af bemeldte Bgh/Bghl-tog?

V.h. Henrik

Hvad klitplantagen gemte - og Bghl på Frederikssundsbanen

af Svend, Storkøbenhavn, 25/3 2013, 12:21 (4290 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Hej Henrik

Nej - og selv om jeg havde haft mit kamera med, havde jeg ikke nået et reagere, for jeg opdagede først oprangeringen, da toget nærmest holdt ved perronen. Man var jo så vant til MX+Bn-materiel, at man ikke kunne forestille sig, at der dukkede noget helt andet materiel op.

Hvad klitplantagen gemte - og Bghl på Frederikssundsbanen

af Henrik Tolderlund, 25/3 2013, 12:29 (4290 dage siden) @ Svend

Fredrikssundbanen:
Jeg har en vintermorgen omkring 1982/83 - med masser af sne og kulde - stået og ventet på mit tog mod Ballerup. Stor var overraskelsen, da toget alene bestod af Bgh/Bghl-vogne (fremført af MX eller MY).

Ved nærmere eftertanke undrer det mig, at der skulle have været brune harmonikavogne i Østområdet i 1982-83, som du skriver. Jeg mener, at de sidste i denne vogngruppe (bortset fra Lille Nords Cll/Bhl/Bhs) forsvandt fra Øst i 1980.
Mon ikke det har været Bg-vogne, du har set?

V.h. Henrik

Hvad klitplantagen gemte - og Bghl på Frederikssundsbanen

af UTJ, 25/3 2013, 12:53 (4290 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Var sidste store opbud af brune harmonikasser ikke mens Bn-vognene skulle have nye bremsesåler, da kunststofsålerne gav anlevning til hjulringeproblemer? Mener at vi har været inde på det, men hvornår var det nu?

Hvad klitplantagen gemte - og Bghl på Frederikssundsbanen

af Svend, Storkøbenhavn, 25/3 2013, 16:38 (4290 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Mon ikke det har været Bg-vogne, du har set

Sikkert. Det er jo 30 år siden, så det kan være lidt svært at huske, hvilken dør det var, man gik ind af.....;-)

Hvad klitplantagen gemte - og Bghl på Frederikssundsbanen

af K564, 25/3 2013, 07:50 (4290 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Hej Henrik

Har kun oplevet det en enkelt gang i det skoleår, hvor jeg stort hele året måtte bruge Frederikssundsbanen for et komme i skole. Begyndte først for alvor at tage foto af tog i sommeren 1975.

Hilsner Keld

Hvad klitplantagen gemte - hjælp søges til byggenummer 20992

af Jens MO-Møller, 25/3 2013, 00:52 (4291 dage siden) @ Steffen Dresler

Det er ikke nødvendigt at annullere nogen ledning - i øvrigt er der 19 korer, altså ledninger i hvert MO-kabel. Det var vel alt rigeligt i første omgang at ændre vognens litrabetegnelse og ved en senere revision kunne man så fjerne kabeldåser og kabler.

De 10 Bno-vogne, 785-794, som blev leveret i 1974-75, var født med A og B styreledninger til brug i Frederikssundsbanens MO-tog. MO driften på denne bane ophørte jo i 1978, men først i 1984-85 blev de omlitreret til Bn, altså efter at MO-driften helt var ophørt på Lille-Nord. Alligevel kørte de videre med MO styreledninger og først engang i 1990`erne, hvor de endnu engang blev omlitreret, nu til Bn-o, blev disse styreledninger og kabeldåser fjernet.

Egentlig er det lidt rodet med det ekstra o i litrabetegnelsen på styreledningsvogne til MO. Det normale var jo Cll, Bhl, ABhl og Bghl, men de 10 nye vogne til Fr.sundsbanen, kom til at hedde Bno, nu var det lige pludselig bogstavet o og ikke l som indikerede at vognene var til brug i MO-styreledningstog. Senere, altså i halvfemserne fik o jo en helt anden betydning.

Venlig hilsen

Jens Møller

Hvad klitplantagen gemte - rettelse

af Lars, 23/3 2013, 11:49 (4292 dage siden) @ Lars

Ifølge mine optegnelser skulle Scandia byggenummer 20992 være CL 1148 = Bghl 148.

Der skal stå CC 1148

sorry :-(

Avatar

Hvad klitplantagen gemte

af Morten Larsen, Nørresundby, 25/3 2013, 23:46 (4290 dage siden) @ Lars

Kære alle.

Jeg takker for hjælpen, og glæder mig over endnu en vogn er blevet "gen-fundet" :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak