Pedershaab foto del 3

af Jens Kranker, Brønderslev, 1/9 2022, 17:39 (806 dage siden)

Hermed lidt flere af de Pedershaab billeder, jeg har modtaget fra Daniel Foged.
I dag har jeg valgt billeder af lokomotiver, der under 2. Verdenskrig blev forsynet med gasgenerator.

Først nogle billeder af type FD med Ford benzinmotor og Imbert gasgenerator:
[image][image][image][image]

Og herefter nogle billeder af type BWD, hvor Bur-Wain dieselmotoren blev ombygget til gasdrift og forsynet med gasgenerator også fra Bur-Wain:
[image][image][image][image]

Bemærk, at motorkasse og førerhus på det sidste billede er bygget af træ. Det har jeg ikke set før. Er der nogen, der genkender dette lokomotiv?

Endelig er par udklip fra PM Nyheder 1942 og 1944, der omtaler lokomotiver til generatordrift.
Det sidste udklip omhandler den større type BWE, som der så vidt jeg ved kun blev bygget ét af.

[image]
[image]

/ Jens

Pedershaab foto del 3

af Carsten, Valby, 1/9 2022, 18:16 (806 dage siden) @ Jens Kranker

Hej Jens

Træførerhuset ligner til forveksling designet fra de PM-lokomotiver hos Vandbygningsvæsenet der havde (har) træførerhus, 1 stk findes på Blovstrødbanen og 1 stk er under restaurering ved Hedelands Veteranbane.

Mvh

Carsten

Pedershaab foto del 3

af Jens Kranker, Brønderslev, 1/9 2022, 18:40 (806 dage siden) @ Carsten

Hej Carsten

Det er korrekt, at mange førerhuse, både til tog og lignende førerhuse til lastbiler, var bygget i træ.
Men dette er første gang, at jeg har set motorkassen i træ. I øvrigt har de nogenlunde ramt samme design som en almindelig motorkasse i stålplader. Jeg spekulerer på, at det måske kan skyldes mangel på stålplader under krigen. Jeg ved, at enkelte Pedershaab PM1 gravemaskiner blev bygget med hus i træ under krigen, selv om det almindelige var stål.

Mvh.
Jens

Pedershaab foto del 3

af Thyge, Rønnede, 3/9 2022, 17:28 (804 dage siden) @ Jens Kranker

Hej!
Foto af Petershåb loko med træførerhus.
Jeg tror at det er Højbygård sukkerfabrik nr 10, den var forsynet med den "lave"
B&W generator, og den meget store lanterne både for og bag.
Den var fra 1943,med byggenr 375.
Jeg har tidligere bragt billeder af den, men det kan jeg ikke i øjeblikket!
Min billed pc er midlertidig død.
Med venlig hilsen
Thyge

Pedershaab foto del 3

af Niels Munch, 3/9 2022, 17:48 (804 dage siden) @ Thyge

Foto af Petershåb loko med træførerhus.
Jeg tror at det er Højbygård sukkerfabrik nr 10, den var forsynet med den "lave"
B&W generator, og den meget store lanterne både for og bag.
Den var fra 1943,med byggenr 375.
Jeg har tidligere bragt billeder af den, men det kan jeg ikke i øjeblikket!

Hej Thyge,

Er det *dette indlæg* med Højbygård nr. 10, du tænker på?

Nr. 10 kan også ses her: https://dansk-jernbanearkiv.dk/sukker/pm43375.htm - kilde: https://dansk-jernbanearkiv.dk/sukker/dds_hsm.htm .

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Pedershaab foto del 3

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 4/9 2022, 02:08 (803 dage siden) @ Thyge

Hej!
Foto af Petershåb loko med træførerhus.
Jeg tror at det er Højbygård sukkerfabrik nr 10, den var forsynet med den "lave"
B&W generator, og den meget store lanterne både for og bag.
Den var fra 1943,med byggenr 375.
Jeg har tidligere bragt billeder af den, men det kan jeg ikke i øjeblikket!
Min billed pc er midlertidig død.
Med venlig hilsen
Thyge

Her er PM 375.

Pedershaab foto del 3

af Jens Kranker, Brønderslev, 4/9 2022, 15:41 (803 dage siden) @ Thyge

Hej Thyge

Jeg giver dig ret i, at førerhus med indhak til generator og de store lanterner ligner rigtig meget Højbygård 10 byggenummer 375.
Men 375 er så vidt jeg kan se på billederne med standard motorkasse i stål, og ikke den specielle motorkasse i træ, så med mindre motorkassen er skiftet på tidspunkt, er det ikke samme lokomotiv. Der er også andre forskelle med hensyn til bl.a. puffer, koblingstype og trinbræt, men det kan være senere ombygninger. Findes der et foto af 375, som det oprindeligt så ud med gasgeneratoren monteret?

Er der kendskab til, eller billeder af, andre PM lokomotiver med motorkasse i træ?

[image]
PM type FD eller BWD med motorkasse i træ og BW gasgenerator

Noget andet er, at jeg da skrev mit indlæg, regnede jeg med, at lokomotivet med træmotorkasse var med Bur-Wain motor pga. BW generatoren, men jeg tror, at der også er blevet leveret lokomotiver med Ford motor og BW generator. Er der nogen, der kan bekræfte det?

Mvh.
Jens

Pedershaab foto del 3

af Carsten, Valby, 5/9 2022, 06:54 (802 dage siden) @ Thyge

Hej Thyge

Det er da i hvert fald en roebanepuffer der sidder foran, der mangler dog den pind koblingskæden skal have fat.

Mvh

Carsten

Pedershaab foto del 3

af Thyge, Rønnede, 5/9 2022, 13:09 (802 dage siden) @ Jens Kranker

Hej!
Jeg mener stadig at det er Højbygård 10, men se venligst mit indlæg i forum "Sakskøbing roebaner imod Maribo"
fra 10-10-2019, sidste billede. ( er stadig hårdt ramt af PC nedbrud, billederne er dog reddet, men i vild uorden,
så det tager tid at finde noget (ca 35000 stk)
Maskinen blev kraftigt ombygget i starten af 50erne, af hensyn til kørsel med normalsporede vogne.
Med venlig hilsen
Thyge

Pedershaab foto del 3

af Jens Kranker, Brønderslev, 5/9 2022, 15:20 (802 dage siden) @ Thyge

Hej Thyge

Jeg er enig i, at det rigtigt meget ligner maskinen på sidste billede i dette dit indlæg fra 2019 Sakskøbing Roebaner imod Maribo.
Både motorhuset i træ og generatoren er samme type.

Spørgsmålet er så, om det er Højbygård 10? I så fald er motorkassen blevet skiftet i forbindelse med ombygningen.

Mvh.
Jens

Pedershaab foto del 3

af Peter Andersen, Hedehusene, 5/9 2022, 21:31 (801 dage siden) @ Jens Kranker

Hej Jens.

Der er ingen tvivl om, at det er Pedershaab nr. 375.
I specifikationerne står der under Førerplads: Træhus fra Pederstr. Buffer er opgivet som Tg. 19741, hvilket heller ikke er den normale for Pedershaab. Lokomotivet blev leveret med Ford motor og B&W generator type T-35. På de fleste andre lokomotiver hed B&W-generatoren type L, som af størrelse som GM-generatoren.
Med hensyn til generatorer startede Pedershaab med at placere de første på en særskilt vogn/trolje koblet bag på lokomotivet.
Derefter gik man over til at placere en del hængende ude på siden af lokomotivet, inden man fandt på at anbringe dem til højre for førerpladsen.
De første var af fabrikat Ford (på troljerne), senere GM og de fleste B&W. Der var Ford-motorer med B&W-generator, men også enkelte B&W-motorer med GM-generator. Det afhang nok af, hvad der kunne skaffes. I øvrigt var mange af Ford-motorerne brugte. Der har formentlig også været generatorer af andre fabrikater i brug ved "private" ombygninger.

Pedershaab foto del 3

af Jens Kranker, Brønderslev, 6/9 2022, 12:06 (801 dage siden) @ Peter Andersen

Hej Peter

Tak for uddybende svar vedr. gasgenerator, som bekræfter at man ud fra generatorfabrikatet ikke kan se, om det er en Ford eller Bur-Wain motor, der er i lokomotiverne på billederne i mit oprindelige opslag.

Vedr. førerhus vil jeg tro, at der i specifikationerne står "træhus fra Poulstr." og ikke "Pederstr." I så fald er førerhuset fra Poulstrup Vogn- og Karrosserifabrik, 10-15 km nord for Brønderslev, der bl.a. byggede førerhuse til lastbiler og tilsvarende førerhuse til PM.

Det undrer mig stadig, at motorkassen/motorhuset ser ud til at være lavet i træ. Kan du se noget om det i dine optegnelser eller specifikationer, og er det noget du har set på andre PM lokomotiver? En kollega sagde i øvrigt til mig, at det måske kan være en form for bølgeblik og ikke træ, men uanset hvad er det i hvert fald boltet sammen og ikke en standard svejst motorkasse.

Mvh.
Jens

Pedershaab foto del 3

af BigRas, Emdrup, 6/9 2022, 12:59 (801 dage siden) @ Jens Kranker

Fotoet med nummeret 1611 viser et Pm-lok med en motorhjelm med en anderledes udformning på fronten. de fleste "nyere" lok har en stump front, hvor i mod denne har fronten mere afrundet for oven. Kan ikke erindrer at have set dette på nogen af de bevarede PM-lok.

vh. Rasmus

Pedershaab foto del 3

af Jens Kranker, Brønderslev, 6/9 2022, 16:35 (801 dage siden) @ Peter Andersen

Hej Peter

Jeg har lige fundet et par udklip fra Pedershaab Maanedsblad november 1940 og september 1941, der fint illustrerer de forskellige placeringer af generatoren:

Med hensyn til generatorer startede Pedershaab med at placere de første på en særskilt vogn/trolje koblet bag på lokomotivet.
Derefter gik man over til at placere en del hængende ude på siden af lokomotivet, inden man fandt på at anbringe dem til højre for førerpladsen.
De første var af fabrikat Ford (på troljerne), senere GM og de fleste B&W. Der var Ford-motorer med B&W-generator, men også enkelte B&W-motorer med GM-generator. Det afhang nok af, hvad der kunne skaffes. I øvrigt var mange af Ford-motorerne brugte. Der har formentlig også været generatorer af andre fabrikater i brug ved "private" ombygninger.

[image]

[image]

/ Jens

Pedershaab foto del 3

af Peter Andersen, Hedehusene, 10/9 2022, 13:53 (797 dage siden) @ Jens Kranker

Hej.
Her er så en Pedershaab med "fremmed" generator:

https://arkiv.dk/vis/5694530
https://arkiv.dk/vis/5694445

Det er Pedershaab 214 fra 1938. Den tilhørte entr. Niels Krogh, Otterup. 1963 solgtes den af V. Spøer, Middelfart, til Slagelse Kommunes Dano-anlæg. Den er en af få lokomotiver, som havde affjedring og akselophæng som på type FD, men stadig det gamle motorhus mm.
FIONA- generatoranlægget blev allerede monteret 1940 af Brdr. Pedersen, Bogense.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak