Langå station
Den sidste nyhed er, at "min" stationsbygning er reddet, så den ikke skal rives ned.
Det et en aftale mellem Randers Kommune og Trafikministeriet.
Jfr Randers Amtsavis d.d.
Børge
Den sidste nyhed er, at "min" stationsbygning er reddet, så den ikke skal rives ned.
Det et en aftale mellem Randers Kommune og Trafikministeriet.
Jfr Randers Amtsavis d.d.
Børge
Er der fundet en løsning på adgangsvejen for fodgængere fra gadeniveau til stationsbygningen?
Mere her:
https://www.tv2ostjylland.dk/randers/festdag-i-langaa-byens-hjerte-reddet
Mvh.
Poul.
Spor 1 skal kortes af i nordenden, og så har man foreslået, at der ikke hænges køreledninger op i spor 1.
Her der normalt kun Arriva togene der vender. Hvis det bliver tilfældet, så kan den nuværende gangbro blive bevaret.
Men lad os nu se !
Langå Danmarks mest røvsyge station at vente på der er absolut ingen muligheder for noget som helst. Men godt at bygningen bliver reddet.
Nogen der ved videre i sagen om Stoholm station, den stod jo også til nedrivning. Men mig bekendt står den der dndnu.
Det er ikke sikkert at den vedbliver at være kedelig.
Nu er bygningen sikret og lejerne (Station K) har så vidt jeg ved noget i støbeskeen.
Så lad os nu se, hvad der sker
Godt at stationsbygningen bliver bevaret men kommandoposten må lade livet, for der skal gå et spor lige hvor den ligger. I gamle dage var der i Langå både tobaks- og slikkiosk samt jernbanerestauration og et billetsalg betjent en stor del af døgnet.
1973.
1976
1976.
1976.
1977.
M v h
Georg
Nogen der ved videre i sagen om Stoholm station, den stod jo også til nedrivning. Men mig bekendt står den der endnu.
Og mig bekendt er det ikke lykkedes for et borgerinitiativ at skaffe midler til erhvervelse af bygningen fra DSB. Men stationen er nævnt i regeringens udspil til fremtidens transport fra april 2021 "Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035" blandt "mulige stationer, hvor der kan skabes mere liv".
Spændende at se planen udmøntet.
M.v.h.
Niels
Der er mange muligheder med en stationsbygning, selv når Banedanmark fjerner moderne indretninger som perrontunneler og ander adgangsveje:
Tinglev: nedgang til til spor 9 3/4 (foto: 2022)
Og så lige et gensyn den klassiske retro DSB-kiosk:
DSB-kiosken i Tinglev (foto: 2022)
Der er mange muligheder med en stationsbygning, selv når Banedanmark fjerner moderne indretninger som perrontunneler og ander adgangsveje:
Tinglev: nedgang til til spor 9 3/4 (foto: 2022)
Danmarks vej til socialismen.
Godt at stationsbygningen bliver bevaret men kommandoposten må lade livet, for der skal gå et spor lige hvor den ligger.
Hm, endnu en kommandopost der må lade livet. Efterhånden som signalprogrammet bliver rullet ud, bliver der mere og mere grund til at se på bevaring af denne del af infrastrukturen. Desværre er det jo ikke ligefrem fordi kommandoposter findes i hobetal hos veteranbanerne, og de fleste af de kommandoposter der findes i dag, vil fylde for meget på en veteranbane, hvis man pillede dem ned sten for sten og genopbyggede dem igen.
Og ja, jeg kunne jo også bare lade være med at skrive under på ibrugtagningstilladelserne til SP, men jeg tror trods alt ikke at bevaring af kommandoposter, vil være argument nok for at nægte at skrive under .
Hilsen
Niels
Langå Danmarks mest røvsyge station at vente på der er absolut ingen muligheder for noget som helst. Men godt at bygningen bliver reddet.
Det er lige så røvsygt at vente på Vesterport station. Der er heller ikke muligheder for noget som helst, og op til 19 minutter at vente
Her nogle flere billeder fra Langå.
Først nogle fra 2014.
Langå 9.12.2014.
Udgang mod spor 1.
Her var der billetsalg.
Som jeg husker det var restaurationen placeret i det sydvestlige hjørne af bygningen mod spor 1.
AR 2047 i Langå 9/12 2014.
Herunder nogle fotos fra 2020.
M v h
Georg
Her var der billetsalg.
Hvad var den blå, bornholmerurslignende dims til højre i billedet?